måndag 30 november 2015

LITE BLANDAT

Vädret har inte varit så kul. Varken inatt eller idag. Vi fick elavbrott klockan 04.13 och så fick vi tillbaka den någon gång vid ett-tiden. Vi var inte hemma då för jag var till VC och Rolle skjutsade mig dit. Fanns ju inte så mycket att göra hemma.....


...eftersom det var för gråmulet för att man skulle kunna läsa - eller städa. Varken datorn eller TV´n gick att använda. Inte heller kunde jag koka svart vindruvskräm till Rolle som jag tänkt. 
Nej -  allting blev upp och ner, men som tur är bor vi i ett välisolerat modernt hus. Så det var 22 grader när vi vaknade och 20 när vi åkte hemifrån vid 12-tiden. 
Ikväll har dock både värmen, en massa ljus och TV´n varit på och då fick jag se en otroligt snygg trädgårdsgrej på ett program som inte alls handlade om trädgård. 
Man hade mot en lång hög vägg i ljus terracotta planterat extra hög bambu väldigt glest i en lång stenrabatt. Det var så otroligt snyggt att jag, som ju har en liten förkärlek för bambu och har några olika, blev jättesugen. Alltså har jag börjat småplanera lite.....

Men inte nog med det, det var ju Black Friday i helgen och då tyckte Rolle (!) att jag skulle beställa en ny lite mer avancerad bärbar dator. Vilket nu är gjort. Det var bara det att när jag skulle betala den tyckte jag att det kunde vara OK att dra kostnaden direkt från bankkontot. Men det fungerade inte.....

Alltså gjorde jag en ny beställning och betalade med mitt kort, det fungerade otroligt nog! Men den andra ordern låg kvar, gick inte att ta bort med mindre att man ringde till dom. Dock inte en fredagskväll, lördag eller söndag. 
Och så idag var det elavbrott och alla data på ordern satt i ett mail. Men det ordnade sig till slut och datorn. en HP Pavillion, jag betalat för (Black Friday-rabatt -3000:-) ska komma i morgon eller på onsdag.




Ikväll har jag också lagat krämen till Rolle, han älskar krämer. Så här ynkliga såg vinstockarna - en svart och en röd - ut för 3,5 år sen. Nu är hela gallret överfullt, trots att jag beskurit dom varje år. Men i år blev det kanske lite slarvigt gjort.....


På onsdag ska jag till sjukhuset och kirurgen för att diskutera hur vi ska göra med magen. Hålen börjar växa igen och då är det svårt att spola i magen samt framförallt att stoppa in uppsugande material. För vätskar det gör det fortfarande! 
När vi är i Visby ska jag köpa två belysningar. Ett stort LED- nät som vi kan ha över den bollformade forsytian. Det nät vi har nu är alldeles för litet.....eller också är det busken som blivit för stor. Sen har jag en massa "bollar" som jag ska ha på en LED-slinga inne. Vet inte var den vi hade förra året tagit vägen, vi har väl kanske slängt den. Dom brukar ju gå sönder. Hmm...


Här ovan är en bild på en pilsort som jag har velat ha länge nu. Men det har bara inte blivit av att jag köpt mig en och nu har vi inte någon vettig plats för den. Men man får väl se i vår, då kanske nått träd har dött och man måste ersätta det. Det är en pil med starkt orange grenar;  Salix alba var. chermesina `Vinterglöd´. Den är mycket mer orange än den på bilden.


Bilden ovan är från januari 2012. Jag hoppas vi får en sån skön januari 2016 också. Fast helst vill jag ju att det snart ska se ut som på bilden nedan.....


6 kommentarer:

Evas Kvarnaro sa...

Julen ska lysa och den ska göra det ordentligt så det lyser ända bort till Eksta. Sen ser jag att ni får mycket ljus i morgon tisdag, solen ska skina.
Det kan man väl unna er, ni som varit strömlösa, vi klarade oss denna gång.

Så bra att läkningen går åt rätt håll nu, vilken jädra år du har haft....
Planera ska man göra det är alltid spännande, ja om det blir som man planerat eller något annat intressant dyker upp. Bambu har jag ingen men gillar det på grund av de sköna rasslande ljuden. Men tror inte bambu skulle klara vintern i vår zon.
Hur mår Santos nu då, är han på bättringsvägen ?
Kram/ Eva

Maria sa...

Gott att du har en snäll man som hjälper dig. Håller tummarna att allt ska gå bra för dig. Bambu är fint att ha i trädgården, ja många olika grässorter också. Det är en fin tid nu fram till jul med allt ljus både inne å ute.
Ha en fin dag/kram

lavendia sa...

Jag tycker också bäst om den sista bilden.
Skönt att ni inte drabbades värre av stormen. Och Rolle fick sin kräm till sist.
Hoppas det går bra på sjukhuset. Det är ju positivt att det läker, fast inte för fort, för det som ska ut, måste ju ut. Lycka till! / Britt

mammi sa...

Som vanligt underbara bilder. och jag blir avundsjuk,men vad hjälper det. I dag har vi gjort en "dundertabbe" Har sett en av Färdtjänstens bilar, liknade en herrgårdsvagn, som kunde sänkas ner till en ramp Kontaktade de för att få reda på var sådana fanns. Var specialbeställda. För knappt ett år sen köpte vi en Peugeot 308, helt underbar. Men jobbig när jag skulle lasta in rullstolen. Kontaktade "vår försäljare" och vi slog våra kloka huvud ihop, och resultatet helt underbart. Från bagageutrymmet fäller man ut en ram "lättmetall" kör upp rullstolen, kan sitta kvar i den, eller i framsätet. När man stannar t e x vid rödljus stängs motorn av och startar direkt när man trycker på gasen !!! Den är helt perfekt, (om man bortser från mellanpriset.) Vår bil som vi lämnade i byte hade gått 845 mil (blev stora milkostnader) men bara man blir nöjd.Får väl leva på skorpor och vatten !!! Nej så illa är det inte, men tog ett djupt hål i "madrassen" Ha det så bra alla tre
Kramar från oss tre.

Evas Kvarnaro sa...

Hoppas allt är bra, vi åker till Ängelholm i helgen.
BB Vendela ska spela i en orkester (gitarr) julsånger men även Beatles låtar.
de var mina idoler på 60-talet och de går att lyssna på fortfarande.
Trevlig helg kram/ Eva

Hur mår Santos, puss nos till honom från mig.

Jord under naglarna sa...

Det kan vara mysigt med strömavbrott en kortare stund, men sen blir man lätt less.
Roligt med ny dator, är ju inte så jätteintresserad av sånt, men jag blir lite sugen jag med.

Stopp och belägg - en årstid i taget, tack! Här snöar det vackert just nu och jag hoppas det stannar för vi har alldeles för lite av den vita varan än. :)

Trevlig helg!