fredag 16 juni 2023

FEM FREDAGSFRÅGOR

Så har det gått en vecka till av försommaren. Det är inte klokt vad fort dagarna försvinner. På vintern då går dom minsann inte lika fort... 

Det är alltså dags för Elisas kluriga frågor, så man får tänka till lite. Passar bra idag när det bara är runt 28 grader och lite molnigt. Igår när det var olidligt varmt kunde man varken vara utomhus eller tänka...

  1. Vad åt du ofta på sommaren som liten?  Jordgubbar!
  2. Hur är sommaren sämre än övriga årstider?  Det finns fästingar, mygg och flugor...  
  3. Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung?  Stockholms skärgård!
  4. Vad är något du vill göra i sommar?  Bada i havet - nåt som tyvärr inte kommer bli av i år heller...
  5. Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad?  Landet - och då helst här hemma på underbara Gotland!  

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Om du läst min blogg tidigare kanske du kommer ihåg att vi gav min väninna Christina vin som födelsedagspresent. Hon fyllde 75 och skulle ha en liten fest. Det var min man, min kusin och jag som skulle hitta på nåt - vilket inte var lätt. Ingen av oss kunde heller vara med på på festen i Gustavsberg...

Den gulblommiga klövern som jag övervintrade i växthuset.

Men så kom jag på det här med vin som levereras hem till dörren. Försökte först med Systembolaget - som inte hade den tjänsten!? Men sen hittade jag Vinoteket och efter att ha studerat deras enormt stora utbud så fastnade jag för en låda med blandade viner. Vinet skulle levereras till min väninna på torsdagen och festen var på lördagen - perfekt!

Matte Julia hämtar Molton. Nu börjar träden fälla löv beroende på torkan.

Nu måste hon ju vara hemma och ta emot vinerna, så jag skrev ett gratulationskort från oss tre med en vers som skulle se till att hon stannade hemma hela dagen - utan att hon skulle förstå vad det hela handlade om. Men kortet skickade jag sent så jag kollade på torsdagsmorgonen om hon fått kortet. Men NEJ, det är ju numera utdelning bara varannan dag och hon skulle ha fått post dagen innan. Var hade det tagit vägen! Hjälp!! 

Det nya gröna = brunt gräs!

Det visade sig dock att hon bara inte hade kollat sin brevlåda. Så efter min påringning hittade hon vårt gratulationskort med en klurig uppmaning om att hon måste hålla sig hemma. Leveransen kom under torsdagen och hon blev jätteglad - hon slapp ju både att fundera på vad exakt hon skulle köpa och att åka till systemet inför festen!

Jätteverbenan har börjat blomma.

 Nu dracks det inte så mycket, festen gick av stapeln på dagen. Alla hade både bil och barn med sig, så det enda var en flaska skumpa och en med rött vin från Frankrike. Men Christina - som normalt köper spanskt vin - och hennes gäster tyckte att det var bland det godaste dom druckit. Det hette "Comte de Gironde" årgången var 2019 och det var från Bordeaux.

Det gulabladiga korstörnet.

Här kunde historien tagit slut, men jag som inte dricker rött vin sen många år utan har övergått till rosé - som jag inte heller druckit på nåt år (beroende på att jag sen mina sjukdoms/operationsperioder tappat smaken för alkohol helt) kom på att jag skulle överraska Rolle som gillar rött. Alltså beställde jag hem en låda med sex flaskor av det röda vinet och så två flaskor rosé, ett franskt och ett spanskt, för säkerhets skull. Kunde vara bra att ha hemma till midsommar om man blev så pigg att man kunde ha gäster.

Här är det en rödbladig smällspirea, självsådd, i förgrunden.

Så förra helgen öppnade Rolle en flaska Comte de Gironde och då var man ju nyfiken, och Christina hade rätt. T.o.m. jag lyckades få i mig ett glas och tyckte det smakade riktigt bra för att vara rödvin. Sen i onsdags gjorde jag en smarrig sallad med färska räkor, sparris, avocado, romansallad, körsbärstomater, hårdkokt ägg och hemgjord salladssås till middag. Den åt vi på altanen och jag tyckte att det kanske  skulle smaka gott med lite rosé till - och vinet var otroligt gott så flaskan gick åt! Kommer faktiskt inte ihåg när jag tyckte det sist...

En vacker klematis vid spaljén vid ingången, tror att det är `Victoria´.

SUSIE

11 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Fina trädgårdsbilder, nu är det torrt och varmt här, gillar rödbladiga växter. Hemma är bra men ska jag resa så gärna till en storstad.

Ingrid sa...

Sommartid finns det absolut ingen anledning att lämna Gotland. Det är den bästa sommarö som finns. Och som vanligt fina bilder från din trädgård!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken trevlig överraskning till väninnan, och ännu bättre att hon uppskattade den. Nu är det torrt överallt, vi får hoppas att det blir lite regn i helgen.
Riktigt fin klematis.
Trevlig helg /Marika

Anna i Portugal sa...

Kul ni hittat ett gott vin och att även kompisen med gäster uppskattade det! Som alltid roligt att se blomningen i din trädgård.

Paula sa...

Det lät ju toppen, att kunna njuta igen av ett gott vin till god mat! Och att kunna överraska din väninna! Ja posten kan man ju inte reda ut när man får nuförtiden, omöjligt att skicka någor som ska vara mottagaren tillhanda en speciell dag!
Har ni fyllt poolen? Om det känns för besvärligt med dopp i havet kan du kanske ta ett dopp i er fina pool?
Solig helgkram från pörtet

Mrs Calloway sa...

underbara trädgårdsbilder. gulblommig klöver har jag inte sett tidigare. klematisen är jättefin. skönt att maten smakar dig igen. och vinet.

Rajani Rehana sa...

Beautiful blog

Rajani Rehana sa...

Please read my post

Lottens Bokblogg sa...

Fina bilder!
Fästingar är verkligen en styggelse.

it_is/Anette sa...

Jordgubbar är ju svensk sommar - det verkar ialla fall så när man läser allas svar på denna veckas Fem en fredag. Och det värsta insekter av alla de olika äckliga slagen....
Jo jag kommer ihåg att du skrivit om din väninnas födelsedags present, viner - ett sånt otroligt bra tips för flera tillfällen. Och tack för tipset av det röda vinet, ska verkligen komma ihåg det o prova vid något tillfälle.
Ha en fin söndag

Hannas krypin sa...

Så fint det ser ut! Jag skulle lätt kunna flytta till Gotland men det vill inte barnen. Men vi åker dit nästa vecka och det ser jag verkligen fram emot. Jag hoppas på att du får komma till havet och bada.