torsdag 15 juni 2023

VARMT...

 Jag tyckte det var varmt i förrgår, idag är det ännu värre!  Ja, jag anser det är värre beroende på att man inte kan vara ute och göra nåt. Förutom att vi vattnade i morse förstås...

Det vitblommiga pampasgräset har fått flytta från den stora svarta krukan där det numera bor en jätteverbena.

Just nu ligger Rolle och Molton i sovrummet med AC och läser.  Alltså det är Rolle som läser, Molton sover bredvid. Det var nog lite väl varmt för en liten svart hund,  så han fick själv bestämma hur långt (kort) dom skulle gå när Rolle rastade honom och sen ville han ligga i det svala sovrummet. 

Molton på prommis.

Det var 34 grader på altanen så idag låg Molton som normalt är en solälskare i skuggan. Vi tog ner solstolen bredvid poolen - alltså från solen till skuggan - så han kunde ligga mjukt. Hur varmt det var i skuggan på framsidan vet jag inte. Glömde att kolla...

I skuggan vid entrén står det några skuggtåliga växter på ett bord. Bl.a. den gulblommiga klövern
som jag alltid brukar ha. Började med det redan i Stockholm...

Det tråkiga med det här vädret är att fler och fler växter börjar se lite anskrämliga ut, fast det finns en och annan som verkar trivas i torkan och värmen. Mitt absoluta favoritträd, det gulbladiga korstörnet (Gleditsia triacanthos `Sunburst´) t.ex. Och jag är mycket tacksam att torkan inte skadar det...

SUSIE


3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är inte skönt med den här värmen, man orkar inte riktigt göra något.
Hoppas så att de regnskurar man talar om i helgen, skall nå till oss i mellan Sverige. Stackars Molton han har ju päls och allt. Skönt att kunna vara inne i svalkan.
Ha det gott /Kram Marika

Anna i Portugal sa...

Jag gillar ju värme, om det är torr värme, vi hade 38.5 grad här, men visst blir det njutning i skuggan då. Solen undviker vi även om vi gick en runda i trädgården med besök som ville se hur vi hade det.

Ingrid sa...

Vi får hoppas att det kommer lite regn i helgen, för nu behövs det verkligen. Jag är faktiskt förvånad över att det kan växa som det trots allt gör, men gräsmattorna är knappt värda namnet längre. Det knastrar när man går på dem.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid