lördag 27 maj 2023

FEM FREDAGSFRÅGOR på en lördag

 Efter att ha haft problem med min mailbox ett tag fick jag igår till det - trodde jag! Problemet är inte löst, men nu finns mailboxen i datorn och jag hittar mina ingående mail - även om jag får leta efter dom...

  1. Här har Rolle placerat Yuccan vi har haft i växthuset - han stod inte ut med att spetsas varenda dag! Han har också klippt ner ett högt prydnasgräs och lovat mig att han ska klippa ner busken till vänster i morgon...

  1. Det konstiga är att på mobilen så fungerar allt precis som det ska göra. Så nu får jag först öppna mobilen, kolla om det kommit in några viktiga mail och sen gå in på datorn och leta fram dom. Snacka om en massa onödigt jobb! Alltså måste jag fortsätta leta fel...
  2. Här ska jag klippa ner busken rakt fram idag. Halva är död - det blir så varje år - och halva har börjat grönska under!
  3. Det här gjorde att jag missade Elisas fredagsfrågor igår, men hon var ju lite sen och jag kunde inte sitta inne framför datorn på eftermiddagen. Då var jag ute och försökte få lite småjobb gjorda. Det gäller ju att passa på när man känner sig hyfsad. Så jag chansar på att kunna lägga in det här hos henne idag...
  4. ELISAS FEM FRÅGOR

  1. Vad är en bra sak med den här veckan?   Det soliga vädret.
  2. Hur har du vänt något negativt till positivt i veckan?   Att vi inte kan sitta på altanen och äta på grund av mängden med frömjöl - men då kan man sitta inne och glo på Formula One utan att få samvetskval... 
  3. Vad har gjort dig glad idag?   Än så länge ingenting, tvärtom är jag lite deppig idag...
  4. Vad är något du kommer göra för din egen skull i helgen?   Vi ska grilla även om man inte kan sitta ute och äta på grund av frömjölet och att det dessutom är lite kyligt på kvällen. Men det är bara att bära in det grillade...
  5. Ser du glaset som halvfullt eller halvtomt?   Glaset är för närvarande inte fyllt alls...
  6. Här syns den stora skräpiga potatisblomman som står nedanför den lilla trappan från altanen.

  7. Vän av ordning kanske tycker att det bara är att ta bort frömjölet och sen kan man sitta på altanen och äta, men det går inte. Det är så vansinnigt mycket att igår när vi skulle äta lunch ute och jag torkade av bordet, gick in och dukade upp allt på en bricka och kom ut igen så var bordet gult. Det är alltså ett svart glasbord! Det är en nackdel med att bo i en liten skog...

  8. Som synes, enormt med frömjöl...

När jag satt där ute för att vila mig efter att jag vattnat så såg jag en massa rök som flög i luften ovanför parkeringen och undrade om nån eldade? Det visade sig vara ett jättestort frömjölsmoln! Vi hade det här problemet förra året också, men jag räknade inte med att det skulle bli lika hemskt i år. Trodde inte att tallarna skulle blomma varje år, så har det inte varit tidigare... 

Här syns vår luft/luftvärme till växthuset med en guldalm precis framför. Kanske inte så bra, men den kan man ju kanske flytta i höst. Däremot fungear värmen pluss ACn alldeles perfekt...

Att jag är deppig idag beror på att vi hade blev bjudna på en trevlig och god lunch hos våra vänner Eva och Uffe i Guldrupe, men var tvungna att tacka nej. Anledningen är att jag fortfarande inte mår bra, utan känner mig både handikappad och har ont. 

Lite nytta har jag gjort under veckan, det blir en sak varje dag faktiskt. Här syns
2 pelargoner som jag fick ner i den här stora lådan...

Och även om jag älskar att träffa folk så är det inte trevligt om jag mitt i lunchen måste avbryta för att åka hem. Så vi tackade som sagt nej, vilket visade sig vara tur för idag är en extra dålig dag. Jag hade inte ens kunnat åka dit utan hade behövt ge återbud strax innan lunch och det är inte kul - varken för dom eller för mig...

Molton var här i fredags vilket var härligt, men nu får vi inte se honom förrän på tisdag igen...

SORRY - FÖR DEN IDIOTISKA NUMRERINGEN, MEN JAG ORKAR INTE RÄTTA TILL DEN!

SUSIE

5 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Usch vad mycket frömjöl, kan tänka mig det är jobbigt för allergiker i Sverige nu. Hoppas du får en bättre dag idag!

Violen sa...

Fy för allt frömjöl! Har just tvättat bort massor av frömjöl från våra fönster så nu går det att se bra ut.
Ha det gott! kram!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men, det är ju helt otroligt så mycket frömjöl. Förstår att ni inte kan sitta ute. Jag hoppas att fröandet snart är över.
Och så konstigt med mailen. Själv kör jag med min gamla Hotmail och det funkar "peppar, peppar" alltid.
Förstår om Rolle tröttnade på att bli stungen av Yuccan, Men den kanske kommer att stortrivas utomhus.
Hoppas du mår bättre idag. Bilden på Molton är så fin ... ja inte bara. bilden är fin, han är fin. Förstår att du längtar efter honom. Men snart är det tisdag.

Kram Anita

Anonym sa...

Hej Sussie ! Vad i hela friden fick ni allt frömjöl i år, vi fick tvärtom väldigt lite, så mystiskt.
Sen fick vi för någon vecka sedan åskregn en eftm. och kväll, det vräkte ner.
Dagen efter regn hela dagen så det gjorde susen med pollen, men på inga vägar så mycket som du visar och beskriver. Det är ju inte så roligt precis, gärna regn på nätterna. Småland har annars fått lite, blir det ett torrt år igen undrar man.
Ledsamt med de jäkla sjukdomarna du har, alltid är det något nytt som hoppar på dig. Förstår dig om du känner dig ledsen och deppig.
Saknar att få krama dig finaste Sussie.
Hälsa mannen, kram till er båda./ Eva

Maribel sa...

Hej Susie!
Oj så mycket frömjöl, vi har också det problemet att det mesta blir gult, men inte alls i såna mängder. Det blev betydligt bättre då grannen tog ner en stor björk. Hoppas du mår bättre nu.
Ha det bra /Kram Marika