fredag 6 maj 2022

ELISAS FRÅGOR & GRÄSKLIPPNING

Efter det att lille Molton hade varit tre dagar hos oss ska han nu vara 4 dagar hemma hos sin husse & matte och lillmatte. Kul för dom och för honom, men det känns väldans tomt här.....

Efter det att pampasgräset som jag haft i växthuset över vintern kom på plats har jag blivit riktigt nöjd med den svarta krukan. Men jag ser fram mot att gräset växer sig riktigt stort - och blommar.....

Idag ska jag dock passa på att klippa gräset med åkgräsklipparen för första gången i år. Det behövs verkligen. Och så gäller det ju att göra det när man inte har en liten hund som kanske inte gillar att man åker runt på ett vrålande odjur. Det får nog vänta ett bra tag innan han får vara på tomten samtidigt, vill ju inte att det ska hända nåt dumt.....

Här är den avlånga krukan som jag satte åtta (!) bladrosetter av trädsedum i. Nu är det bara att hålla tummarna!

Ovanpå gräsklippning så ska jag hinna med att klippa ner två till av dom fyra klängrosorna på min "folly" och även en klematis som jag har på baksidan. Den vid ingången samt dom andra två klängrosorna tog jag igår när jag kom hem från tandläkaren.

Inte 17 blev det nån gräsklippning för mig idag, klipparen behövde ett nytt batteri så det var bara för oss att gasa iväg och köpa ett. Nu är det monterat och klipparen testad - innan vi åkte klippte Rolle förträdgården och baksidan med SIN åkgräsklippare. Så regnar det inte i morgon vet jag vad jag ska göra.....

Hos tandläkaren gick det jättebra. Tandläkarskräcken jag hade tidigare är helt borta, jag var inte ens orolig när jag gick från parkeringen. Tidigare så var jag skräckslagen i veckor innan besöken. Så jag tackar verkligen min tandäkare i Stockholm och min väninna Margeurite, f.d. frissa i Ljugarn, för rekommendationerna till tandläkaren i Östergarn. Men framför allt tackar jag Jan och Norbert - dom är fantastiska! 

Såg en bild som Ingvar - en god vän - hade lagt ut på Facebook, så vi passade på att handla torsk, färsk potatis samt sparris. Sen gjorde jag en härlig middag - och inte kan man bita av en tand på det här inte.....

Det blev en hel del att fixa, jag hade bitit sönder en kindtand som jag trodde var rotfylld - men det var det inte. Så jag fick en bedövningsspruta och sen kända jag inte ett dugg. Sen hade jag några flisor borta i en framtand och så var det lite annat. Jag hade varit beredd på en kostnad på 3-4000, men det slutade på 1800 så jag kom dessutom billigt undan. Så besöket gick riktigt, riktigt bra.....

En lämplig "skämtteckning" tyckte Rolle!

Dagens inlägg avslutas med dom frågor som vi får från Elisa varje fredag. Det får man verkligen tacka för - att du orkar!? Nu ska jag bara ut i trädgården och fota några bilder också, sen ska väl inlägget vara så gott som klart för att publiceras lite senare i eftermiddag!

FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. Vad stör dig?   Folk som bara pratar och aldrig lyssnar.....
  2. Vad är det som luktar gott?   Blommor i trädgården, nyklippt gräs m.m. jag kan inte räkna upp allt!
  3. Vad behöver du tvätta?   Har hela tvättkorgen full, men försöker beta av den med en omgång varje dag. Rolles arbetskläder tar dock upp massor med plats!
  4. Hur länge har du varit vaken?   Idag sen åtta, men tidigare i veckan runt sex/ halvsju. Så blir det när Molton ska komma vi sjutiden.
  5. Vad är planen för idag? Som jag skrivit ovan, det blir att njuta av men dessutom jobba en hel del i trädgården.

SUSIE    

10 kommentarer:

it_is/Anette sa...

Skoj att läsa dina svar. Det här med folk som pratar men inte lyssnar blir vad jag tycker bara mer o mer vanligt... jag har en liten egen teori om det, vi umgås för lite irl, för mycket genom media o det skrivna att folk inte får prata av sig, vilket man behöver... kanske har jag helt fel, men det är ialla fall en teori jag har.
Nu kommer alla sommarens härliga dofter att njuta av.
Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Serum är tacksam, kul att se saker växa.

Birgitta Malmstedt sa...

Då har du litet att göra idag. Ja, det blir ju mycket nu på våren, då man har trädgård.

Mrs Calloway sa...

härligt att vara ute mycket. det var en väldigt billig tandläkare du går till! jag är ständigt orolig när jag ska gå till tandläkaren. både över själva behandlingen och notan

Maribel sa...

Hej Susie!
Det finns alltid något att göra i trädgården. Skönt att få tanden fixad och till en mycket rimlig kostnad. Middagen såg riktigt god ut.
Trevlig helg /Marika

Violen sa...

Det är en ljuvlig tid nu när det händer mycket i naturen. Är lite avundsjuk på alla som har vackra trädgårdar men den tiden är förbi för oss. Skönt att du har fått din tand lagad och inte blev det så dyrt.
Trevlig helg!

Lena i Wales sa...

Mycket jobb i trädgården nu.
Jag svarade på din kommentar hos mig med lite tankar. Läs dem gärna.
Vad skönt att din tandläkarskräck är borta. Det finna bra och mindre bra tandläkare.
Fortsatt fin helg!

Kina sa...

Du har ditt eldorado nu när du kan påta i din trädgård. Det är härligt när sommaren närmar sig, även om man inte har någon trädgård. Ha det gott!

Hannas krypin sa...

Det stör mig också när jag vill säga en sak men så är det ingen som lyssnar. Din mat hade jag inte tackat nej till. Äter alldeles för sällan fisk faktiskt.

Paula Merio sa...

Hej miss i nassen! Kul att du fixat tandis utan större problem och att det inte blev så dyrt som du befarade. Nypotatis, nu??? Det har jag inte sett i butikerna här, jag kan leva på bara färskpotatis och smör! Men med torsken blev det en riktig festmåltid...
Förstår att det känns tomt de dagar ni inte har Molton hos er, men det var fasligt så tidigt han dyker upp om mornarna.
Ja ni har bråda tider nu, jag har faktiskt också ägnat mig åt jobb på uteplatsen, händer kanske tre dagar per år!
Kram från pörtet