lördag 7 maj 2022

REGN & KOMPLETTERINGAR

 DET REGNAR.....YES!

Igår glömde jag att skriva två saker, det ena var att det var Rolle som gjort "skämtteckningen" som syftade på att en del som bor här på ön kanske är lite extra oroliga dessa tider. Personligen hoppas jag på att vi ska gå med i NATO för då tror jag att Putin kanske drar sig för att göra nåt här.....

Det andra var att jag la in bilden på vinlådan som jag gjorde iordning för plantering - men glömde skriva om det! Den klädde jag på hela insidan med plast som jag häftade fast. Dessutom la jag ett plastfat som passar precis i botten som extra skydd. Vill ju inte att den fina lådan ska ruttna. Förra året hade jag krukor stod i den, men har tröttnat på det. Jag ska lägga ett lager med lecakulor i botten och så fylla upp med jord. Placeringen av lådan är också viktig. Den står under tak, ljust men utan direkt sol - alltså har jag lite att fundera över när det gäller val av växter!

Så har vi det här med gräsklippningen som inte blev av igår beroende på att batteriet var paj. Men vi åkte iväg och köpte ett nytt, Rolle monterade det och så teststartade han. Allt fungerade. Så i morse, när vi hade tur som vaknade tidigt, så kollade vi vädersiten och såg att det skulle bli "lätt regn". Alltså rusade Rolle ut, körde ut min klippare åt mig samt flyttade undan trädgårdsmöblerna lite. Sen gick jag ut och började klippa på framsidan. 

Nu var det nog så att jag skulle ha klippt redan för nån vecka sen, det var extra långt, hade massor av ogräs i sig - och så började det dugga lite fint. Och att klippa gräs som är långt och dessutom fuktigt gör att det inte blir så snyggt precis. Men nu är det klippt i alla fall så blir det fint väder - och varmt igen - nån av dom närmaste dagarna kan man räfsa. Annars får grässträngarna ligga till nästa klippningsdag..... 


Man ser på alla växter att även dom allra segaste börjar bryta, här är det en hängsyren framför en rödbladig fläder och sen en orangestammig kornell på andra sidan gunnebostängslet. Kornellen hade växt nåt otroligt förra året så den beskar vi jättehårt nu i vintras, men jag har sett att det även har kommit upp enstaka spön i murrabatten som jag måste ta bort. Det "e mycke nu"!

SUSIE

2 kommentarer:

Villrose sa...

Regn, hva er det? Det blir jo grønt og fint hos deg, da. Her har det knapt regnet på en måned, og er knusktørt.
Ha det godt!
/Irene

Maribel sa...

Hej Susie!
Vi fick några små skurar tidigt i morse, sedan har det varit mulet större delen av dagen, men inget mera regn. Teckningen var fin och det skulle vara kul att kunna ändra i kartan genom att klippa och klistra. Blomlådan har du gjort bra, med hjul under blir den lätt att flytta på.
Ha det gott /Kram Marika