måndag 21 februari 2022

MOBILER & SELFIE

 Nu har vi bestämt hur vi ska göra med våra telefoner. Till att börja med ska jag "avregistrera" den kontantkortsmobil som inte fungerar längre. Den går alltså bara på 2G som inte finns längre här på ön. 

Jag ska alltså ta bort den helt från Telia eftersom den faktiskt står på mig - fast det är Rolle som använt  den. Istället kommer allt stå på Rolle (av någon anledning). Sen har han fått min urgamla kontantkortsmobil som ännu fungerar (den går på 3G) - och alltså finns registrerat på hans Teliakonto redan, så nu blir allt till slut korrekt..... 


Anledningen till dom här bilderna är att vi vill att en firma ska ge oss en offert på vad det kostar att göra rent taken, men dom hör inte av sig.....!?

Sen återstår det "roliga" för mig att köpa en mobil till hemmet och mig själv, samt skaffa ett billigt abonnemang. Vad det blir ska jag fundera på. Jag har fått en del tips av er på bloggen och andra vänner, så alternativen för ett nytt abonnemang för "hemtelefonen" är två. Det stod mellan Hallon och Fello - det senare bolaget ägs av Telia så det verkar dock vettigast. När det är klart ska jag föra över det mobilnummer vi nu har till hemtelefon. Det fick vi när vår fasta telefon övergick till att anslutas över Telias mobila nät, så vi har alltså två nummer till hemtelefon; Ett mobilnummer - samt vårt gamla hederliga fasta nummer som nu kommer att läggs ner.....

Fy fasicken vad trist det ser ut, nu får det bli vår snart - och då vore det trevligt med rena tak!

Nyss lärde jag Rolle grunderna i hur man använder det som tidigare var min mobil och numera alltså är hans. Resten får komma lite senare, blir nog inte så mycket han behöver lära sig eftersom han bara tänker använda den till att ringa och bli uppringd på. Är det nåt annat han vill göra får jag fixa det. Han gillar inte sånt som har med modern kommunikation och data att göra.....

Ja, inte är det fräscht precis.....

Här nedan följer dagens SELFIE som bestod av en massa intrikata frågor. Så här skriver Klimakteriehäxan:

Denna vecka inbjuder jag (till min egen häpnad) till en åttonde omgång av SELFIE, som går ut på att du reagerar på mina "nyckelord" och skapar en kedja, i vilken sista bokstaven på svar ett blir den första i svar två. Ja, ni vet ju det redan, de flesta i alla fall! Du är så kortfattad eller mångordig som du känner för. Lycka till! 

1. Min bästa sida: Snäll

2. Livekonsert: Led Zeppelin (i konserthuset runt -69/-70)

3. I kylen: Nyponsoppa

4. Choklad: Anton Bergs Guldäg

5. Film: Gudfadern

6. Vill besöka igen: Norwich (England)

7. Vanlig present: Hemlagad delikatess

8. Tidsfördriv: Spel (på datorn, annars är det numera pussel som gäller)

9. Bok jag rekommenderar: "Långt ifrån död" (av Peter James, en favoritförfattare)

10. Blomma: Daglilja (Hemerocallis)

11. Material: Akryl (har man förmodligen massor av.....)

12. Så lär jag mig nya saker: Läser (i böcker, på datorn samt snackar med folk)

SUSIE

6 kommentarer:

Kina sa...

Visst är det lite spännande att läsa vad andra svarar. Än så länge är det bara du och jag som svarat!
Nej, era tak ser inget vidare ut. Tänk vilken skillnad när det blir rengjort.
Så bra att det ordnar sig med telefonerna. Ha det gott! Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Jag är inte så känslig för lite skräpiga tak, jag tycker ert hus ser mysigt ut! Tanken på Anton Bergs chokladägg får det att vattnas i min mun... Kul att du är med igen!

Geddfish ♥ sa...

Anton Berg har varit en favorit men jag äter inte mycket choklad längre. Men hemlagat i alla dess former går hem!!!
Kram!

Paula Merio sa...

Nämen så fint att du har börjat nysta i telefoneriet. Då har du att göra ett tag! Fello har jag inte hört talas om en gång!Jag använder mobilen såpass lite att jag bara kör med kontantkort, kostar en hundring i månaden och täcker mer än väl mina behov.
Har du varit på Zeppelin-konsert, det måste ha varit öronbedövande...bra?
Nyponsoppa tillhör svenskarnas favoriter men jag tycker den har en fadd smak. Men så har jag heller inte vant mig sedan barndomen...Hemlagad delikatess, en bättre present kan man bara inte få!
Hoppas ni hittar någon mer alert som har lust att hjälpa er med taket
Kramen

BP sa...

Skrattade gott åt din berättelse om era mobiler. Varför göra nåt enkelt om det är mycket mera spännande att göra saker på ett komplicerat sätt - hahaha:-)
Har märkt att jag nästan bara har snälla och omtänksamma bloggkompisar - bra:-)
Gudfaderserien för många år sedan var ju såååå himla bra. Dataspel är min man duktig på. Jag är totalt värdelös. Akryl har vi gemensamt. Rätt roligt att jag valde akryl, har nämligen aldrig använt materialet till en tavla.

Anki sa...

Trevligt att läsa dina svar ... en del kunde ha varit mina om flätan med bokstäver hade passat :)
Hemlagat som present är nog det allra bästa man kan få.