fredag 5 mars 2021

FEM FREDAGSFRÅGOR...

 ...är det dags för igen. Var det inte bara ett par dar´ sen det var fredag!? Dagarna börjar komma tätare och tätare nu när man börjar bli äldre - samt att våren närmar sig!

Att våren påverkar är helt klart, man vet ju att snart så har man en massa att göra. Och att sitta inne och pyssla med roliga saker på datorn kanske inte riktigt är det som ligger högst på agendan.



Nej, där ligger helt klart alla trädgårdsjobb. Men nu ska inte du Elisa ta åt dig, jag tycker dina frågor är jättekul och man lär sig en massa. Både om andra bloggare, men kanske framförallt om sig själv. Man måste ju tänka till ordentligt ibland...

ELISAS 5 FRÅGOR med mina svar;

  1. Vilka fem maträtter skulle du välja att för alltid äta? Just nu är det endast skaldjur som gäller för mig; Kräftor först och främst, sen krabba, räkor och hummer. (Låter väldans bortskämt, men läget är så för mig just nu. Har inte blivit helt normal efter cellgiftet ännu.) Sen kan jag tänka mig att äta en god blandad sallad, tacos, pasta med hemgjord tomatsås och till sist marinerad stekt färsk torsk med örtgräddsås. Mmmmm.....
  2. Vilka fyra saker i källaren/förrådet skulle du egentligen kunna slänga? Vi slängde, gav bort och sålde så mycket när vi flyttade hit, samt att vi har rensat en gång när vi gjorde iordning  golven i v-rum, kök/matrum, bibliotek, "galleria" och var tvungna att flytta och rensa ALLT, alltså har vi inget att slänga.
  3. Vilka är dina tre favoritklädesplagg i din garderob? Mina tights, min svarta velourtröja som jag haft sen 70-talet (har den på nu) samt mina stickade hosor jag har på fötterna.
  4. Vilka två telefonnummer kan du utantill? Inga längre, men jag kommer fortfarande ihåg mitt och mina föräldrars nummer (451260), samt mina mostrars (405283 och 196468). OBS! Dom slutade att fungera på 80-talet!!
  5. Vilken enda högtid skulle du fira om du måste välja? Om det inte vore för vintern så skulle jag välja julen, men eftersom jag hatar snö och kyla så är det naturligtvis midsommar som jag gillar bäst!



Igår var jag till vc och då fick vi besked om att istället för att gå dit på kvällen (19.40) på tisdag så får vi båda komma till distriktssköterskan Åsa redan på eftermiddagen och få vår vaccinering (Pfizer). Samtidigt lägger hon då om mitt bröst - allt för att vi ska slippa åka dit 3 gånger den veckan! Inget jag bett om utan det föreslog hon alldeles själv. Det är toppen att ha trevlig och medkännande personal som tar hand om en!
 
Idag ägnade jag mig åt att välja ut 5 bilder av Santos som jag sen tryckte ut. Ska göra ett collage att ha i "gallerian" bredvid dom andra jag har gjort på vårt första gemensamma hund Brasse (strävhårig tax) och Penny (Lancashire Heeler). Har dragit mig för det, eftersom man blir så ledsen att han inte längre finns i livet - och att vi inte längre kan skaffa oss nån ny efter 44,5 år med hund. Vi är för gamla (80 + 75) och man måste ju först och främst tänka på det bästa för hunden!

SUSIE

12 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

allt från havet är gott, i trädgården jobbar jag inte förrän runt midsommar, sitter på kökstrappan, lyssnar på fåglarna och tittar på vårblommorna...

Thalassa sa...

Det här låter inte sant - men vet du vad jag har gjort idag?! Nej, så klart inte! Jag har plockat fram foton på ”hundarna i mitt liv”. Från familjens första, en kolsvart mellanschnauzer (60-talet), fram till nuvarande hundfavorit = grannens spaniel. Tänkte ev skriva om dem, men inte alls säkert. Har alltid velat ha hund, men långa arbetsdagar, jättestor reslust och nu för hög ålder har hindrat oss.
Trevlig helg!

Klimakteriehäxan sa...

Förstår att tomheten efter hund är stor. Skaldjur är underbar kost, har just ätit en portin moules a la creme. Jättegott.

Bokdamen sa...

Åh så ni fick veta vilket vaccin ni ska få? Kan också komma ihåg gamla nummer. Nu kan jag bara mitt eget, att man inte behöver kunna utantill. Trevlig helg!

Mrs Calloway sa...

förr i tiden hade jag många telefonnummer i huvudet. barndomens telefonnummer sitter som berget. lite värre nu när numrena ligger i telefonen. så vettigt att slå samman era tider. skulle önska att flera tänkte så. midsommar är väldigt trevligt. men julen är bättre för då samlas familjen

BP sa...

Så du har gått igenom en bröstoperation. Usch! Men det verkar ha gått bra, förutom att du blivit sugen på skaldjur. Ja. värre biverkningar kan man ju ha om man säger så. Älskar också skaldjur, men inte räkor som jag konstigt nog inte tål. Men kräftor och scampi samt vannamei-räkor går bra som tur är:-)

Hatar också vintern, precis som du. Valde dock Påsk istället för Midsommar, för då har man ju större delen av våren OCH sommaren framför sig;-)

Paula sa...

Vet hur jobbigt du haft det, hoppas allt lättar nu och att även aptiten återkommer.Ät skaldjur tills du storknar, de är ju jättegott och väldigt nyttigt. Att skapa minnen med Santos har du gjort hela tiden, fin idé att också göra ett collage. Det skulle jag vilja göra av alla mina f.d hundar.
Kramen

Geddfish ♥ sa...

Ja, jag äter lite av varje, men räkor i alla dess former, det gillar jag.
Sorgligt att inte kunna ha ett husdjur. Det kan inte jag heller, har alltid haft katt.
Vi önskar oss en fin vår och snart en vacker sommar! Kram!

Karoleen sa...

Finaste Santos, vacker som bara den!
Skaldjur är fantastiskt gott och alltid trevligt att äta!
Kram

Kina sa...

Fisk och skaldjur i alla former är ju jättegott, så det är väl tur att det är det du vill ha. Och dessutom nyttigt!
Vad härligt det låter med någon som inte har något att slänga. Men jag jobbar på det!
Vilka sköna plagg du valt. Det låter som min klädsel här hemma. När det gäller telefonnumren så är vi många som inte kan några längre. Men 112 och 1177 kan vi väl alla.
Vilken fin personal ni verkar har på vårdcentralen. Det är så det ska vara. Omtanke om patienten.
Men jag kallar det också om omtanke om djuren, när ni avstår från en ny hund med tanke på hunden. Ha det gott! Kram!

Robert W sa...

Jag kommer också ihåg telefonnummer som inte används längre :)

Lena i Wales sa...

Så roligt att läsa dessa frågor och svar.
Jag tycker du ska lyxäta så mycket du kan, du har ju missat flera månader av god mat.
Vad bra att de kan koordinera inom vården, en eloge.
Lycka till och ha en skön söndag!