lördag 13 juni 2020

FEM FRÅGOR EN FREDAG

Ja, så var det dags igen att svara på Elisas frågor. Den här gången tyckte jag att det var ganska lättbesvarade, så jag fick skärpa mig för att inte skriva ännu mer än jag gjort!

Vy över den bortre delen av pallkragsrabatten med stenhörnan bakom - och så "ruinen" i "parken"!

  1. Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?

När det gäller trädgårdsväxter så har jag det själv helt klart, men inte när det gäller att odla matnyttiga saker - annat än vindruvor, tomater, lime och chili i växthuset. Jag tycker nämligen inte det är kul! Men att planera & plantera och sen sköta en trädgård med alla olika sorts växter, det klarar jag. T.o.m. att beskära träd som många är rädda för. Det beror på mitt tidigare aktiva bonsaiintresse!

Första delen i pallkragsrabatten.

Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?

Det har jag redan för här är det fullt med spännande arter, även om jag fått minska ner på rabatter beroende på att jag inte längre orkar sköta 5700 kvm. Jag har t.o.m. fått lära upp min gubbe, trots att han egentligen inte gillar det här med att "jobba" i trädgården! Men det är två växter jag inte fått att överleva, det är bougainvilla och kamelior  i växthuset. Det blir för varmt där på sommaren. Men nu vet jag varför dom dör, så jag ska nog göra ett försök igen.....

Pallkragsrabatten med "långrabatten" och landsvägen i bakgrunden.

Hur kryddar du helst din mat?

Salt, svartpeppar och så massor med chili – om det ska vara starkt. Sen gillar jag dill, timjan, oregano och massor av andra kryddor - men äter inte mat med vitlök som jag bara tycker smakar kvalmigt!

                                                                    

"Parken" med Rolles kastanj till höger och hans döda traktor till vänster.

                                    Vad för typ av växter gillar du bäst?

Oj, det går inte att svara på eftersom jag älskar ALLA arter, jag är ju ett stort trädgårdsfreak! Men jag är extra förtjust i bladväxter som inte bara är trist gröna, utan har snygga/roliga blad. Gulbladiga, rödbladiga, brokbladiga, ådriga, storbladiga eller väldigt småbladiga som lättar upp intrycken och ger en bra grund till färgglada blommande växter.

En victoria hägg som börjar som grön, men som får röda blad redan runt midsommar!

                        Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?

Jag har en massa växter som jag planterat beroende på att dom har namn efter mig och de mina. Bl.a. en underbar klängros som heter ”Penny Lane” (vår förra hund hette Penny) som fortfarande är fin. Men den Hosta (funkia) som heter Ronald och den perenn som hette Susanne/Susie kommer jag inte längre ihåg var jag satt. Och ”Santos”-perennen dog nästan direkt. Alltså avstår jag från att sätta namn på nån växt, det skulle nog inte fungera så bra. 

Men så läste jag Ingrids svar på hennes blogg och då blev jag lite inspirerad. Man kunde ju vara fräck och döpa om Bellis till Stjärnarveblomster. Vi har massor av dom här och vi heter ju Bloom i efternamn!

Sommarens första ros - R. rugosa `Rugspin´-

                                                                            SUSIE

9 kommentarer:

Åsa sa...

Stjärnarveblomster lät ju fint! :) Lupinerna blommar verkligen vackert även här just nu.

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken fin blomning på dina lupiner, vackra färger. Är så glad att min vita skall slå ut i år. De är lite kinkiga, inte alls som de vilda i naturen.
Stjärnarveblomster låter fint.
Ha en trevlig helg /Marika

tanthuset.blogg.se sa...

Stjärnarveblomster köper jag direkt!! :)
Menar du att traktorn har vissnat?? Det var ju tokigt ;) men även vissnad traktor kan ju pryda sin plats <3
Hoppas du har en underbar lördag i solen <3

Lillian "sognafaret" sa...

Grønne fingre er en egenskap jeg skulle ønske var noe man enkelt kunne trene opp, men jeg mangler nok litt tålmodighet til det. Men det er gøy når man får til noe.

chica sa...

Que maravilha de fotos!Adorei! beijos, ótimo fim de semana,chica

Ingrid sa...

Stjärnarveblomster blir jättebra. Det ska jag kalla dem för i fortsättningen.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Paula sa...

I mitt nästa liv kanske jag blir en trädgårdsmästare, i detta livet är det nog kört...
Vitlök..kvalmigt? Nämen vad säger du, världens godaste krydda, näst efter saltet som ju är livsnödvändigt. Ja tur vi är olika, men bägge gillar iaf chili!

Geddfish ♥ sa...

Du har verkligen gröna fingrar, en sådan prunkande trädgård!
Och många namn hade du på förslag.
Trevlig lördagskväll!

chica sa...

Susie, vim avisar que acaba de entrar céu teu lá! Podes ver aqui:

http://ceuepalavras.blogspot.com/2020/06/blog-post_19.html

Obrigadão! beijos, tudo de bom pra ti e fica bem! Boa sorte! chica