söndag 8 december 2019

ROSA SOM ÖVERGÅR I RÖTT

Eftersom alla våra prydnassaker snart är utbytta mot röda julgrejor, så passade min snälle gubbe på att köpa ett fång med rosa blommor till mig igår. Det var ju lördag och då ska man fira lite extra! 


Vi åt och drack också extra gott. Det blev biff (med kappa) och sallad - men Rolle fick sin älskade kokta potatis också. Tyvärr visade det sig att biffen visserligen hade bra smak - men herregud vad den var seg. Inte kul! Nu för tiden äter inte vi biff lika ofta som förr, så när man nån gång "slår på stort" så vill man verkligen att det ska vara bra. Den enda trösten var att vi inte hade några gäster, det hade varit pinsamt!!


Till det här så drack Rolle rött vin och jag rosé som vanligt. Jag dricker väldigt sällan rött vin numera, jag mår inte riktigt bra av det och dessutom tycker jag inte längre att det är gott. 
Sen satt vi kvar vid bordet en lång stund, diskuterade gårdagens bilutflykt medan Rolle spelade en samlings-CD med svenska sångare som tolkade Cornelis Vreeswijk - mycket bra faktiskt. 


 Jag älskar att pynta och tar därför bort alla prydnassaker och ställer upp massor med julgrejer istället. Och då blir det rött överallt. Har flera jular försökt att ha blått och guld, silver och blått osv. Men det funkar inte för mig. Jag måste ha alla mina röda pinaler uppe!



 Och det har redan börjat med att en av dom fyra Amaryllislökar jag beställde hem har börjat blomma. Den heter Tres Chic och är härligt röd med vitt & limefärgat gap. Den har redan fått två blomstänglar, men den är kanske i högsta laget. 
Egentligen gillar jag låga Amaryllis betydligt bättre. Jag vet att en till kommer bli hög, den är det redan, men dom andra två hoppas jag blir åtminstone lite lägre. Vi får väl snart se antar jag.....


SUSIE



3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag förstår att ni var besvikna på den där biffen. Det är något jag nästan aldrig äter numera. Alla förpackningar är ju för två eller flera personer. Ingen tänker på enpersonshushållen och lägger jag en biff i frysen vet jag att den blir liggande där tills den inte går att äta.

Så fina dina amaryllisar är. Jag har ett par på gång, men vete rackar´n om de kommer att slå ut till jul.

Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Mia Halvarsson sa...

Det är nästan som att spela på lotteri, det där med att köpa kött! Trist när man vill ha nåt gott och lite lyxigt, sen blir det inte bra....
Vilken snäll och omtänksam man du har :) och du har det så fint med dina amaryllisar <3

Carina sa...

De bara stärker ett val jag gjort sen många år. Jag köper bara kött från leverantörer som jag vet har välhängt kött. Priset blir markant högre men då äter jag hellre mera sällan. Dessutom brukar smaken vara betydligt bättre

Ha det gott! Carina