fredag 25 maj 2018

VATTEN OCH BLOMMOR

Det är dags för ett nytt inlägg vilket passar perfekt. Gubben min sitter nämligen framför TV´n och tittar på en film, själv spelar jag in Let´s Dance och ska titta på det lite senare. Alltså har jag massor av tid över.....

I väntan på middagen mekar Rolle med fjärrstyrningen till belysning i poolen - men tyvärr hade den sagt upp sig!
Efter att ha kört extra hårt igår, har jag varit tvungen att ta det lite lugnt. Men Rolle däremot han har jobbat på som vanligt. Det är faktiskt så att jag ibland tvingar honom att vila sig lite och ta nåt att dricka så han inte får vätskebrist i värmen.
Men ett glas med äppelmust brukar locka upp honom i skuggan på altanen!

Vi avslutade alltså gårdagsjobben med att grilla igår (idag blev det sill) - tyvärr inte med att bada i poolen. Anledningen var att det kommunala vattnet bara höll 12 grader och sen tog det hela kvällen och hela dagen idag för att få upp det till 22.
Vilket jag - som gärna badar i ner till 15 i havet - tycker är alldeles för lite i en pool. Det ska upp till 27 grader i morgon - om jag ställt in värmeaggregatet rätt - och då ska det bli bada av!


Om du tycker det ser blött ut bredvid poolen på den vänstra bilden så kan jag tala om att det inte är regn! Istället är det min bevattning med spridare som var lite dåligt inställd, men jag tyckte inte att det gjorde så mycket om det kom några stänk uppe på altanen! Men håll med!? Ser det inte inbjudande ut i den här otroliga värmen.....

Ikväll gick jag ett varv med Santos och tog kameran med mig. Här är det kameleontbusken - som
är en klängväxt - som jag beklagade bara hade vita bladtippar istället för dom rosa som det ska vara
i ett tidigare inlägg. Men nu börjar dom faktiskt skifta från vitt till rosa. Måste vara värmen som ställt till det!

Den japanska olvonbusken har också börjat blomma med sina vita blommor som växer i flock. Man kan faktiskt börja oroa sig för att det inte ska finnas något kvar alls till midsommar!

Idag började till och med en del buskar att sloka så Rolle, som inte tycker man ska vattna på dagarna eftersom så mycket av vattnet dunstar, han kom redan på förmiddagen och sa till mig att jag var tvungen att sätta igång med bevattningen. 

Ogräs - akleja, som vi har överallt i år!
Så det gjorde jag naturligtvis och sen fick vattenspridaren gå hela dagen. Jag låter den stå minst en timme på varje liten plätt - men endast på "innertomten" och i "förträdgården", resten får klara sig - om det är riktig kris kan dock enstaka träd/buskar få punktbevattning! 


Vi har en dörr på baksidan av huset direkt till kontoret och bredvid dess lilla trappa så hade vi för länge sen ställt två små pallkragar på varandra där jag planterat en del kul grejor men.....
I år hade blåregnet (snyft) samt alla andra växter UTOM vårkragarna, som sprider sig som ogräs och både växte i och utanför lådan, torkat ihop och dött.

Rolles alldeles egenhändigt uppdragna kastanj som nu är c:a 2 m hög och riktigt vacker!
Så vad gör Rolle i den fruktansvärda värmen på eftermiddagen; Han gräver bort dom döda växterna, tar ner spaljén, tömmer pallkragarna på jord och fixar till marken under och lägger på grus. Helt fantastiskt.....och det utan att jag tjatade på honom!



Ovanpå det tog han fram högtryckstvätten med den långa anslutning för tak och spolade av all pollen på växthuset efter middagen.
Han är faktiskt helt otroligt duktig! Vilken gubbe man har!!

SUSIE

7 kommentarer:

Marlise sa...

Hej Susie, leider funktioniert heute meine Übersetzung nicht. Ich hoffe, du kannst es am PC übersetzen.
Super,ihr habt den Pool gefüllt und der Garten sieht sehr schön aus.
Kleiner Ausflug von Öland nach Gotland ist leider nicht klein, sondern weit. Schade! Früher gab es eine Fähre hier von der Nordspitze zum Süden von Gotland. Da wäre ein kurzer Besuch möglich gewesen.
Weiterhin eine schöne Sommerzeit, Kram Marlise

trädgårdsdrömmar sa...

En sån gubbe skulle man ha.Och så roligt att du äntligen kan börja bada i polen.Alla hål läkta nu.Blir allt lite avis.Men vet att vi inte kan ha pol här med SSAB som släpper ut sot.Fick hjälp igår med att sätta upp skuggardiner i växthuset. av dotter med man.Dom är så hjälpsamma de där båda.
Ha nu ett skönt dopp i polen.Kram

Villrose sa...

Flink gubbe! Litt misunnelig...
Fint med pool.
Ha en flott helg!

Ingrid sa...

Tänk så härligt det blir när poolen blivit lite uppvärmd. Undrar om den här sommarvärmen ska hålla i sig länge till?
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Vad härligt det ser ut hos dig, pool och en härlig grönskande trädgård.
I den här värmen skulle det vara skönt med en pool. Har precis fått hjälp av barn och man att montera ett nytt växthus, så poolen får vänta.
Ha det fint /Marika

Lena i Wales sa...

Ni behöver regn och häri Wales öser det ner nu och likadant igår förmiddag, så jag blåser över lite till dig nu!
Härligt med pool, men 22 grader bör det nog vara för att passa mig!
Fin trädgård du har!
Ha en skön söndag!

Rosor och ruiner sa...

Ja, det ser onekligen inbjudande ut, vad skönt för dig att du nu kan ta ett dopp!! Det behövs ju verkligen i den här värmen! Ja, vattna det gör man och tur är att man får, annars vet jag inte hur det skulle bli... hoppas vi får vattna ett bra tag till, och att det snart kommer regn!

Kram Gunilla