onsdag 23 maj 2018

UTPLANTERING


Idag har jag planterat en stor låda med mina små frösådda Zinnior.
Längst fram satt jag - naturligtvis - dom låga Zinnia Aztec Burgundy som bara blir ca 30 cm.
OBS! Bilderna på dom blommande Zinniorna är från fröförsäljaren!!

 I mitten blev det Z. Purple Prince som ska bli 75 cm.



Allra längst bak mot gallret satt jag Z. Art Deco som blir 100 cm.  Och så håller jag tummarna att ingen av dom blir högre - det brukar nämligen allt jag sätter bli!? 

Planteringslådan med dom 16 plantorna har jag sen ställt bakom vilstolen som står bredvid poolen - som "kanske" blir klar för fyllning idag om jag har tur. Jag hoppas.....
Att vilstolen inte har någon dyna på sig  beror på att det fortfarande kommer ner en massa tallpollen. Vi har spolat altanen - och allt på den - riktigt noga 3 gånger, men vad hjälper det. När man kommer ut dagen efter är det lika jäkla gult igen!


  

Förutom det här är det enda jag kommer göra idag att plantera ut en planta med timjan som jag köpte på ICA igår. Sen ska jag vattna klart i växthuset och på altanen, samt flytta slangen och vattenspridaren.


Kolla in trollsländan som tydligen bestämt sig för att sitta på gallret hela dagen. Han/hon lyfter och är
borta några minuter, sen kommer den tillbaka och sätter sig en kvart igen. Mycket trevligt!

Och OM nu Rolle blir klar med poolaggregatet idag så ska jag till att börja med vattna i timmar (med brunnsvatten) där grejorna har stått! Kunde ju inte vattna där när Rolle höll på.....


Men nu måste det till vatten där också. Det är nämligen i direkt söderläge samt i skydd mellan rosfollyn och poolen bredvid växthuset. Det torraste och varmaste stället på hela tomten, så här är det inte längre något gräs - det dammar när man går förbi!


Resten av innertomten är dock efter en vecka färdigvattnad, så det är dags att börja om från början med pallkragarna! I dom börjar det bli hemskt torrt nu.....


Hade först tänkt att vara på altanen och fixa lite också, men det går inte. Det är 29 grader där under taket...och 25 där det inte är något tak. Alltså alldeles för varmt för att göra något, så efter vattningen går jag in igen!

I trädgården har nästan alla tulpaner blommat över, men mina allium har kommit igång istället. Och det tackar man för....jag är nämligen jätteförtjust i prydnaslök.
Jag har säkert ett tjugotal olika namnsorter, men var dom sitter exakt och vad dom heter det har jag glömt! Sorry!!


Men det finns även annat som har slagit ut eller är på gång att slå ut. Här nedan är det en brokbladig kornell med en hängsyren bredvid som växer i "förträdgården" mot vägen..



Sen blommar faktiskt orkidéerna "Perres Klysingar" (alltså S:t Pers Nycklar) - och en gullviva -  fortfarande i diket och har dessutom ynglat av sig lite. Vilket är mycket trevligt!

Det är helt klart en massa mer som är på gång. Men, dom växterna kommer jag tillbaka till!

Susie

4 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Det gäller att få ut allt så fort som möjligt nu för i växthuset blir det alldeles för varmt. Jag pustar och stånkar och tar några plantor i taget medan jag drömmer om lite svalka och regn. De vackra lökbollarna är verkligen ett glädjeämne nu. I går fick maken släpa sig upp ur fåtöljen med hjälp av sina kryckor för han bara MÅSTE se hur kvällssolen lyste rakt på de lila bollarna. Så häftigt! För övrigt blir han piggare för varje dag och det blir allt svårare att ha koll på honom så han inte sabbar den nya leden. Jag är nog mer orolig än vad han är.
Kram från Kerstin

Marlise sa...

Sommerliche Grüße von Öland nach Gotland.
Sommarhälsningar från Öland till Gotland. Kram Marlise

Rosor och ruiner sa...

Ja, visst är det varmt, och torrt redan! Lite trist tycker jag, visst är det väl skönt med värme men jag kan tycka det är lite för varmt... kvällarna är visserligen sköna men dagtid orkar man ju inte vara ute.. nä nu får det regna snart, men inte över studenten förstås ;)
Gillar också Alliumen! De är så ståtliga på nåt vis, och lite uppnosiga ;)

Ha det gott!
Kram Gunilla

Helena sa...

Ja alliumen är ståtlig. Det får gärna komma lite regn nu och spola bort all pollen och vattna, fast helst på natten så får solen gärna fortsätta att skina på dagen.