onsdag 13 december 2017

SNÖ!?

Som du ser på headern så har vi snö - eller rättare sagt hade en väldans kort stund! 
Vi var till Visby i måndags för sjukhusbesök och vi var tvungna att gå upp jättetidigt. Och nog 17 så snöade det. Eftersom det har regnat - och regnat - och regnat - varje dag nu så kunde det ha fått fortsätta åtminstone en dag till. Att ge sig ut 4,5 mil x 2 i halkigt väder är inte alltför kul, även om Rolle kör säkert och vi har bra dubbade vinterdäck!

Ruin ovanför sjukhuset.
Vi hade inte fått mycket snö, bara några mm, men halvvägs till Visby så var det MASSOR - och alltså väldans halkigt då tempen låg runt nollan. Inne i Visby var det inte bättre precis, så jag som tänkt ta en sväng till en gårdsbutik i Fole - en mil utanför stan - och köpa en säck potatis medan jag väntade på Rolle, fick helt enkelt tänka om.

På prommis utmed havet.
Istället hann jag med ett besök på företagsposten i Skarphäll, samt två prommisar med Santos. En i skogen bakom Linds Handelsträdgård och en nedanför sjukhuset utmed havet. Jodå, jag hann naturligtvis med Linds också! Dessutom ett par ställen för inköp av några få julklappar till vänninor på fastlandet och ICA Maxi för lite middagsmat. Sen var det dags att hämta Rolle och så tog vi omvägen hem över Fole och gårdsbutiken så han fick sin älskade potatis!

Ruin bakom Visby lasarett.
Sen hade jag tänkt besöka några andra ställen också, men både Rolle och jag kände att nu fick det vara nog - vi ville hem! Och vi hann inte långt söderut förrän det blev mindre och mindre med snö och när vi kom hem så regnade det - igen - och all snö var borta. Skönt, för jag gillar inte att halka omkring på vägen utanför när man måste ut med Santos på kvällen. 

Den vackra Amaryllis vi fick av Eva & Rolf. 
 Istället har vi nu översvämning i ett dike, det mellan infarten och gången ut till postlådan, och vattnet har börjat krypa upp på gräsmattan bredvid rosenspaljén. Inte heller kul.....
Men vi är ju i alla fall inte bönder som får höstsådden helt förstörd, det är otroligt många fält som ligger under vatten!

Trevlig Lucia!

Susie



3 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Nu ska jag skriva något roligt : Kan säja dej att vi hade mer snö i Wales än ni hade! Detta är troligen enda gången jag får chansen att skriva detta, så jag njuter hi,hi.
Vilket bök för er och så översvämning på detta. Hoppas det ordnar sig!
Önskar dej en fin dag!

Inger sa...

Alltid vackert på Gotland. Kul att du känner Nisse Pettersson.
Kram

Carita och Bertel sa...

Väldigt stämningsfulla bilder med lite lagom med snö. Så kunde det få ligga kvar tycker jag men det kanske redan har försvunnit. Ha det fint. Carita