söndag 17 december 2017

FUNDERINGAR KRING JULFIRANDET

Bara en vecka kvar till jul, alltså är det dags att börja julpynta. En sak med julen som jag älskar, så det gör jag ganska mycket faktiskt. En annan sak som är kul är att köpa julklappar, men det har blivit betydligt tristare med åren.
Det har blivit färre som tycker vi ska ge varandra klappar, samt färre och färre släktingar kvar som man "måste" ge något! Inte kul alls.....

Nu får det sluta att regna.....

Sen är det en tredje sak som jag älskar med julen som också börjat sina.....och det är det här med julmat. Eftersom vi alltid hade halva släkten hos oss på julafton, vi var mellan 10-20 personer, så hade vi ganska mycket mat. Eller rättare sagt, vi hade väldans mycket med julmat.....

"Njutarhuset" ser inte så kul ut dagstid.....

Och det var inte något färdigköpt som det skulle bjudas på, alltså har jag fått lära mig att göra julkorv, leverpastej och sylta, luta lutfisk och salta in skinka, koka in salt kött och griljera revbensspjäll, göra olika lådor och köttbullar, grava och koka in lax samt inte att förglömma - lägga in sill (gubbens favorit). Minst 3-4 olika sorter skulle det vara plus inlagd böckling.

På kvällen är det desto mysigare med sin trädgårdsbelysning som är inflyttad i växthuset för gott!

Ovanpå det här så skulle det vara några grönsaksrätter och så massor av kokt potatis. Det senare det absolut tråkigaste som finns. Skala massor av potatis till Rolle får jag nämligen göra varje dag!
Att man sen skulle klämma ner lite risgrynsgröt var jobbigt, men allt för traditionen. För till gröten måste alla rimma!

Igår intogs lite glögg - fast Rolle föredrog öl - i "njutarhuset" när skymningen började falla. Riktigt mysigt.....

Som ni förstår var jag förr fullt upptagen med matlagning och pyntning dagarna innan jul, numera är det urtråkigt.  Men pyntningen - både inne och ute -  fortsätter jag nog med så länge jag orkar. Men 
 i år blir det inte mycket mat precis, trots att vi kommer att vara en person mer än vi brukar här på Gotland i år. Alltså "hela" 5 personer!

Santos favoritsittplats, husses knä!

Det är så att vår f.d. granne Jola, änkling efter min nära väninna Bibbi, flyttade ner hit på sensommaren. Han köpte ett alldeles nybyggt hus ungefär 2,5 mil närmare Visby och där kan han ju inte sitta ensam på julafton. Så både till vår - och förhoppningsfullt hans - glädje, så kommer han att fira julafton med oss. Trots att han är enormt petig med mat och endast äter korv och kött och nog var lite orolig när det gällde det här med julmat!


Om du undrar varför bilderna är suddiga så beror det på att min kamera tar fler bilder på en gång när jag inte använder blixt. Och jag gillar inte att ta med blixt, det blir så hårda kontraster.
Och ibland så darrar man till under tagningen och då blir det så här.

Nu har jag lovat honom att han kan bara behöver äta prinskorv, köttbullar, skinka och potatis - när vi andra äter sillbord och lax får han väl ta sig en macka. Men utan ost, för det äter han inte. Inte heller grönsaker, så jag undrar hur det kan komma sig att han inte har skörbjugg!?


Ser rätt nöjd ut efter intaget av en mugg varm glögg!

Jag brukar fråga ut mina bekanta om hur dom firar julen och det är mycket intressant hur alla har sina egna varianter på den svenska traditionen. För många inbegriper det dock det här med att se Disney på TV som visas varje år. Jag tror att vi har sett det en eller två gånger. Det sänds ju precis innan gästerna kommer vid fyra och då ska man ju värma glögg och tända alla ljus överallt. Både ute och inne och då har man väl inte tid att sitta och glo på TV!?

GLAD 3:E ADVENT!

Susie




6 kommentarer:

Ingrid sa...

Vi har aldrig haft ett så där väldigt överdådigt julbord och det är nog egentligen inte förrän Thomas kom med i familjen som vi börjat ha prinskorv och köttbullar. Thomas äter nämligen inte sill eller ansjovis. Laxar av alla slag måste det ju finnas och givetvis korvar, skinka och pastejer. Numera köps det mesta, men förr gjorde man ju allting själv. Julslakten var en ganska komplicerad historia som tog flera dagar i anspråk.
Så bra att ni kan ta er an Bibbis man så att han slipper sitta ensam på julafton. Han hittar säkert någonting att äta han också.
Ha en fin julvecka!
Kram, Ingrid

Anjas Hill sa...

Hejsan Susie!
Så impad jag blir av dina matlagningskunskaper. En riktig "matmamma":-)! Jag gillar iofs också att laga mat och har, på grund av min ålder och härkomst, kunskaper i detta ädla konst som kanske dagens yngre vuxna inte har, men med dig kan jag säkert inte "tävla" :-)!
Det är väl lagom med 5 på julafton ,-)?!- fast vi kommer att vara 10 :-)! Dock inte hemma hos oss utan hos sonen.
Personligen tycker jag att julstämningen är det viktigaste - hur man nu definierar den. Jag vet i alla fall vad jag menar och den ser jag till att skapa :-)!

Ha en fin tredje advent!
/Anja

Carita och Bertel sa...

Jag har aldrig haft så låga julförberedelser som i år, men vi har ju varit bortresta så jag kom helt av mig. Jag har faktiskt gjort några egna sillinläggningar och köttbullar, igår. Något pynt har jag inte framme annat än adventsljus i fönstren. Jag ska ta fram några tomtar och lite mer belysning, det får räcka. Barnen är vuxna och även barnbarnen snart och dom vill bara ha pengar, såå tråkigt. Man för väl göra det bästa av det hela och se fram emot ljusare tider. HA det fint. Carita

Rosor och ruiner sa...

Oj, kan tänka mig att det var mycket mat förut, du verkar vara en riktig "matmamma" du!
Ja, alla firar lite olika, och tycker olika saker är viktiga, roligt att få ta del av hur andra har det. Gröt med rim har vi här med åtminstone har jag alltid försökt få folk att rimma men det är svårt.. och de vill ofta inte ens ha gröt, jag brukar få truga i dem mot kvällen...;) Gröt som är såå gott!

Ha nu en fin julvecka!
Gunilla

Ingmarie We sa...

Kul att läsa ditt inlägg om julmaten Susie! I år kommer vi att begränsa oss mer än vanligt. Kräver inte så mycket julmat nu för tiden. Men hemmalagade köttbullar blir det + Jansson och litet annat. Ha en bra julhelg.

Veronica sa...

så härligt det måste ha varit med den typen av jul som ni tidigare firat. Jag är uppvuxen med en pappa som satt i soffan och en mamma som stressade runt som en galning varje julafton för alla "måsten" och de blev alltid sura på varandra och mamma ville nog bara att julafton skulle ta slut så hon kunde koppla av :)
Så jag har inte gjort som hon utan har alltid försökt hållit julen "liten"
Men eftersom jag har 4 barn så blev det ju många år med många julklappar och många måsten tills jag satte ner foten igen :) Men Kalle Anka är "heligt" för mig! Då sitter jag där som ett litet barn med massa tända ljus och en tår i ögat...
I år firar vi helt ensamma men träffar alla barn, respektive och barnbarn på juldagen. Men inte hemma hos mig :D
Förövrigt vill jag önska dig och Rolle en fin jul. Jag blev glad när jag lästa sista FB inlägget!
Och dessutom passa på att tacka för alla dina roliga, lärorika blogginlägg som jag följt! Och fortsätt blogga. Vloggare behövs <3

Kram