onsdag 19 juli 2017

VI FIRADE!

Det är dags igen för ett inlägg och idag tror jag att jag ska visa några omgjorda dekorationer ute och så naturligtvis lite växter.

Den första dekorationen är en gammal rostig blomhållare från Zetas som min svärmor gav oss redan innan vi flyttat hit. Alltså är den minst 15 år gammal. Men den pryder sin plats vid ingången och i år har jag valt blålila blommor och gula penningblad. Blev riktigt dekorativt tycker jag!

Nästa omdekoration är bredvid entrédörren (precis till höger) där klematisen har vuxit sig enorm och börjat slingra sig på den döda stocken vi alltid har där. Men mellan dom står en grön Haws-vattenkanna som jag fick som ersättning förra året. Leverantören av växthusetville ha några bilder. Tyvärr är kannan, som egentligen är jättefin, alldeles för tung för mig. Jag orkar knappt lyfta den när den är nyfylld!
Sen har vi tagit bort den gula rostiga plåtgrejen vi hade i hörnan. En koltrast boade där. Fick bra skydd av plåten med tak och väggar plus husets skydd också. Det blev en hel del ungar, men man var ju livrädd varje gång man gick ut med Santos. Tänk om en unge ramlar ut boet och han hade
tagit den.....!

 När vi ändå är på den här sidan så klämmer jag till med en vy över uteplatsen - som vi endast sitter på när vi jobbar här på framsidan. Det är ett svart parasoll och mörkt röda möbler samt en avsågad björk som vi har att hänga upp Dart-tavlan på. Men vi kastar sällan pil numera.....

Vänder vi oss lite till höger från entrén så ser man pallkragsrabatterna. På bilden syns endast 5 stycken, men dom är totalt 10 sycken. Här blommar just nu lila höstflox och massor av olika dagliljor.
I "långrabatten" i bakgrunden det lilla pagodkornellträdet (Cornus controversa `Variegata´). Till höger om trädet en stor rugge med rosenflockel och en uppstammad lärk. 

På baksidan, rakt fram från altanen, har vi en av dom tidigare tre rabatterna med Clematis och Hosta. Piedestalerna på dom andra blåste sönder förra året, så då tog vi bort rabatterna helt och hållet eftersom klematisarna hade torkat in.

På altanräcket har jag 4 såna här små järnkrukor med lobelia. Två som den här och två betydligt mindre (yngre) med endast lila blommor. I kvällssolen när vi satt i soffan och firade mitt "tillfrisknande" med varsitt glas Sangria så lyste lobelian magiskt.....

Här är ett ganska nytt tillskott, den stora ljuslyktan inköpt på en loppis för en månad sen. Dessutom står dom på ett av dom nya satsborden.....

Men allra nyast är den stora svarta skålen som vi ställt på en liten piedestal och sen fyllt med dekorationsbollar och vatten. Den inköptes i lördags när vi var till en väderkvarn på loppis.

Fast vi handlade ingenting här, utan åkte istället vidare till ett närbeläget ställe där vi hittade både en massa böcker samt skålen.

Bilderna ovan var alltså från i lördags, men igår festade vi till ordentligt. Efter Sangrian var det dags för middag; Grillade laxpaket som förutom firren också innehåller purjolök, dill, stark chilisås, citronsaft och lite smör. Kanske inte ser så gott ut, men mmmm.....
Till det serverades små skrubbade färskpotatisar och hemgjord romsås med räkor. Jättegott!

Och så drack vi naturligtvis vin; Rolle drack rött och jag drack rosé!

Och jag blev nog lite påverkad av drycken, för jag beskyllde Rolle för att av misstag filmat med kameran. Idag visade det sig att det var han som var med på bilderna - alltså måste det varit jag som filmat! *fniss*

Här ovan är utsikten från altanen över ingången till växthuset, rosenfollyn och en del av "parken".

Försökte ta en närbild på rosenfollyns klängrosor, men det blev inte så bra. Måste ha varit drycken igen.....


 Men den här bilden på Santos som kikar fram bakom en av stolarna, den blev riktigt lyckad!

1 kommentar:

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) Kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
Genom drogunduspellcaster@gmail.com