Så var det dags igen för mitt svar på Elisas fredagsfrågor. Ja, ja - jag vet - det är söndag idag!
Men så är det nu för tiden. Har jag en enda sak att göra så tar det så lång tid att jag inte hinner med nåt annat. Eller så är det oftast att jag inte orkar...
Det jag gjorde i förrgår var - att tillsammans med Rolle - börja rensa ogräs i våra 8 pallkragar på framsidan. I dom har jag inget matnyttigt utan bara blommor och nu såg dom hemska ut. Perennerna hade naturligtvis dött och massor med torra pinnar stack upp ur lådorna. Sen har årets ogräs börjat växa i botten på dom - så nu var vi tvungna att göra en insats!
Vi var ute i flera timmar och rensade, men vi hann bara knappt med hälften. Alltså 3,5 pallkrage. Sen gick jag ut i själv igår och försökte göra klar den 4:e och sen börja på dom 4 sista. Hade räknat med att ta åtminstone 2 av dom. Rolle fixade med våra bilar, så jag fick ingen renshjälp av honom. Men tömma korgarna och sen köra bort renset till vårt dike på yttertomten fick han göra.
Det var lika varmt (23 grader plus stekande sol) igår så jag bestämde mig för att vara ute ett par timmar. För mer orkar jag inte ännu. På eftermiddagen var det också Formula 2 och bara nån timme efter det F1. Härligt att vila till! Jag hade tänkt att stå upp och jobba och sen sätta mig i rullstolen när jag behövde vila. Men upptäckte redan i förrgår att det funkade inte. Jag var tvungen att sitta i rullstolen hela tiden och bara resa på mig och flytta den när jag inte nådde över hela pallkragen. Men det fungerade riktigt bra!
Tyvärr hade Rolle inte rensat lika noga som jag ville, så igår fick jag rensa om dom två sista han tagit, men då blev det riktigt fint i dom. Sen började jag med den första av dom fyra sista. Men fy 17 vad det gick tungt - trots att jag tog till mina specialrensverktyg. Hela botten var täckt med tjockt gräs! Den får jag be Rolle rensa upp, så idag ska jag kanske ta dom tre sista. Där har det växt en massa stora perenner så det är ytterst lite med gräs, istället bara höga torra pinnar som det är lätt att bryta av och få bort.
Innan dess så ska vi dock göra en liten bilutflykt. Vi ska åka över till andra sidan av ön till vårt "tomatställe". Ja alltså där vi brukar köpa tomater. Deras körsbärstomater är otroligt goda, men tyvärr har dom övergått från att ha boden öppen hela veckorna till endast helger. Hoppas det betyder fre-lör- och söndag - så nu gäller det att passa på!
Som du kanske vet så är vår tomt nästan på 5000 kvm så det finns MASSOR att göra, men vi ska ta det lugnt med jobben. Till att börja med måste vi nog fixa till altanerna lite. Förutom att tvätta av dom, ta ut dynor och filtar och dom möbler som aldrig kom ut förra våren. 2021 hade vi iaf några möbler och lite blommor, men i år vill jag även ha några stolar. Vem som nu ska bära ut dom från förråden...!?
- Om du fick välja en ny vana nu direkt, vad skulle det vara? Att kunna gå utan att vingla.
- Om du fick slippa något helt, vad skulle det vara? Att ha ont i ryggen av mitt diskbråck.
- Om du fick välja en talang att ha, vilken skulle det vara? Att antingen kunna sjunga eller spela nåt instrument.
- Om du fick välja något att alltid ha tid för, vad skulle det vara? Att umgås med vänner.
- Om du fick välja ett beslut att slippa ta, vad skulle det vara? Att slippa välja mellan att vara inne och vila sig, mot att vara i trädgården och försöka jobba,,,
SUSIE

6 kommentarer:
Hej Susie!
Vad kul att du har kommit ut och kan rensa i dina pallkragar. Det gör inget att det tar tid, huvudsaken att du kan komma ut.
Ha det så bra /Kram Marika
Härligt att du orkar med trädgårdsjobb, även om jag förstår att det är svårt att göra det mesta sittande.
Kram Gunilla
Du är duktig, eller rättare sagt ni är duktiga du och Rolle, som kämpar på med den stora trädgården och alla pallkragarna. Jag är väldigt tacksam att jag bara har min lilla täppa nu. Precis lagom stor för en pensionär.
Ha en fin fortsättning på sköna maj!
Kram, Ingrid
Härligt ändå att du kan komma ut och jobba i trädgården även om det är jobbigt och du blir trött. Men bra att det funkar med rullstolen.
Hoppas du hittade de tomatplantor du du ville ha på ert "Tomatställe".
Kram Anita
Flitiga ni är. Jag sitter i en trädgårdsstol när jag klipper buxbomshäck, finns ingen lag som säger att man måste stå.
Fint, låter underbart. Rullator och rollstål går utmärk att använda i trädgården.
men måste allting göras på en dag? Gör ett break ibland, vila i älsklingsfåtöljen med en ggrattis att ni 2 har kommit igång!osig yllefilt. J
Skicka en kommentar