onsdag 7 augusti 2024

EN BRA BÖRJAN PÅ AUGUSTI

Eftersom inget händer oss direkt, så har jag inte mycket att skriva om. Men det har ju gått några dar sen sist så jag tyckte det var "time"...

Cayennepeppar med massor av små frukter som jag bytt kruka på. Den hade en
plåtkruka tidigare och det blev alldeles för varmt!

Det är tre trevliga saker som hänt iaf, det första och viktigaste är att vi hade Molton - vår kära "dagishund" - här ett antal dagar och nätter i förra veckan. Och inte nog med det, han återkom i måndags eftermiddag och ska stanna här tills ikväll eller torsdag. Just nu ligger han i korgen under skrivbordet och vilar. Han och Rolle har precis varit ute och snart ska vi äta lunch på altanen.

På "spjutet" har jag också varit framme och ändrat. Från pelargon till en silvervinda,
som Rolle inte gillade att ha på matbordet. Så nu står den längst bort!


Det andra trevliga var att Rolle köpte en frp med färska turkiska kräftor till mig i förrgår. Jag älskar kräftor så det blev 6 kräftor till middag (alltså inga tillbehör alls) och så blev det 5 kräftor först till lunch och sen 7 kräftor till middag igår. Rolle fick kycklingröra och kokt potatis - som han älskar och vill ha till precis allt. Alltså kokt potatis! Och sen blev det filmjölk med macka till lunch för honom. Så vi fick god mat båda två. Molton stackarn fick "torrisar", vilket han är van vid så dom gick ner dom också...

När jag ändå var i farten så flyttade jag bergspalmen från höger sida precis vid altandörren till
vänster sida (bakom Rolles plats).

Det 3:e trevliga var att det kom hela 7 mm regn i förrgår, något vi - och trädgården - längtat efter länge. När jag sen sent stängde altandörren på kvällen så upptäckte jag att det var otroligt varmt och fuktigt. Kändes lite exotiskt faktiskt. Men sitta där ute var inte att tänka på, man ville ju följa hur stavhoppningen avlöpte för Mondo! Och det gick ju bra... Dagens understatement!!!

Den röda pelargonen som var så svår att hitta. Nu står den på matbordet i en
hög kruka med en kedja runt den och stolpen bakom, så den inte ska ramla
när det blåser. Det är 5 knopp på den, så det blir fint - och Rolle är nöjd!

Förutom tävlingen med tjejen (sorry, kommer inte ihåg vad hon heter) som kastade diskus och kom 5:a, samt den fantastiska Mondo har vi inte sett nåt på OS alls. Vi är inte så intresserade av att titta på annan sport än motorsport, även om jag gillar simning. Kanske beroende på att jag som som barn tävlingssimmade (bröstsim). Tyvärr så slutade jag som trettonåring efter en tävling i Surahammar då jag fick ryggskott. På vägen hem fick jag ligga längst bak i bussen, kunde inte ens  sitta...

Utsikt från poolen på altanen. Det är en Kerria japonica som växt enormt, den är dubbelt
så stor som normalt - och blommar dessutom om!

Väl tillbaka i stan så släppte ledarna av mig en lång bit hemifrån. Det var mörkt och jättesent på kvällen men jag fick stapla hem igenom en skogsdunge vid sjön Trekanten alldeles ensam. Man undrar hur ledarna tänkte!? Min pappa blev enormt arg och dagen efter fick ledarna i Mälarhöjdens Simsällskap en ordentlig utskällning och jag fick avsluta "karriären" som simmare omgående. Men jag älskar att bada och är fortfarande ganska duktig på att simma...

Mina gamla pelargoner som bor i växthuset den kalla årstiden.

SUSIE

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag pratade med äldsta sonen igår och han satt också och åt kräftor. Det är några år sedan jag smakade på de läckerheterna. Man kanske skulle köpa sig några stycken.
Jag förstår att du gillar när ni har Molton. Yngste sonen Krister och hans Thomas har ju också en daghund, eller hade ska jag väl säga, för nu har de övertagit den och registrerat sig som ägare, så jag har blivit farmor till en "portugotto".
Kram, Ingrid

Maggan sa...

Ni verkar ha det så mysigt på Er altan och vad bra att Ni fick lite regn till slut det mår alla bra av när det kommer i måttliga mängder.Ni får fortsätta och ha det mysigt.Ha det gott/Margareta