tisdag 9 april 2024

VÅREN ÄR HÄR!!!

 Idag är det ett helt underbart väder. Strålande sol, vindstilla och värme - kan inte bli bättre!

😊😃😆

Ute kvittrar fåglarna och jag har sett årets första citronfjäril samt sädesärlan som älskar att springa på poolens skyddstak. Tyvärr såg jag det inte när jag var ute, utan genom fönstret inifrån. Har inte varit ute på tomten sen före jul...

Jag är ensam hemma just nu och vågar mig inte ut, men snart kommer Rolle hem från Hemse och om det inte är för sent så ska jag ta en liten runda i trädgården till växthuset. Göra nåt kan jag inte ännu, men jag kan iaf se vad vi måste få gjort inom kort...

Sen i fredags har jag varit på VC två gånger för att få ett "sår" omlagt. Det är en av dom tre groparna jag har på magen. Operationssåret efter min operation för över fem år sen sprack återigen upp för ett par veckor sen! Efter op. tog det 2 år (!) med läckage av sårvätska, spolningar och omläggningar innan op.såret läkte (men tydligen inte tillräckligt bra).


För några veckor sen så sprack alltså en grop upp och nu är det inte sårvätska utan blod som rinner ur mig. Ganska mycket ibland - jag äter blodförtunningsmedel numera. Så stackars Rolle får återigen spola rent och lägga om varje dag och så ska jag kollas på VC varje vecka. Min läkare skickade en remiss till kirurgen på Visby lasarett om att dom borde kunna åtgärda mitt problem - det är ju dom som opererat mig. Men dom svarade bara att det kunde dom inte!?

Om orken - och vädret - finns i morgon så ska jag sätta mig på en pall vid pallkragsrabatterna och börja rensa ur dom. Just nu ser det hemskt ut med massor av döda växter tillsammans med nya fräscha gröna perenner och lökväxter. Det går ju så fort nu, dom bara hoppar upp ur jorden. Så det vore kul att få se dom utan det bruna torra runt dom...

Jag ska ta det lugnt och bara ta en eller två pallkrage i taget, så om en vecka tidigast kan det vara klart. Är lite orolig för förra året ramlade - eller gled - jag av trädgårdspallen och sen låg jag på marken i en timme innan jag fick hjälp upp. Men Rolle har tagit fram en bättre pall som han dessutom har klätt med en bit trasmatta, så nu kan jag sträcka mig utan att vara orolig!


SUSIE

5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är så tråkigt att ditt sår inte har läkt, någon borde kunna fixa det. Tur att du har din omtänksamma Rolle, som kan hjälpa dig. Skönt om du kan komma ut, vi har också haft ett riktigt härligt väder igår och idag. Känns att man använt andra muskler.
Ha det så bra /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Usch så tråkigt det är med ditt operationssår som gått upp igen. Hoppas det går åt rätt håll med läkningen. Hoppas också att du kan komma ut och få rensa lite i pallkragarna. Ja, vilket härligt vårväder vi fått. Vi får njuta så länge det varar.

Kram Anita

Ingrid sa...

Vilket elände att du börjat blöda igen! Hoppas att de kan ordna det kvickare den här gången, för jag har för mig att det tog väldigt lång tid förra gången det hände.
Visst har det varit en riktigt härlig dag och så skönt att du trots allt orkade vara ute lite och fick njuta av dagen.
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Vad tråkigt att såret börjar läcka igen, så här långt efteråt också, vad konstigt och jobbigt för dig!
Hoppas du kom ut och fick luft och "jord under naglarna"! I tisdags var det verkligen ljuvligt väder, idag varit lite kallare och blåsigare, men våren är här nu!

Kram Gunilla

Lucy sa...

I want to share with you all on this blog on how I received finance support from a reputable loan company via cf-loans@outlook and whatsapp +393510140339, I contacted them when I came across these contact online when a lady from mexico were giving a testimony about a loan finance then I decided to give a try that when I get my loan to expand my business at the rate of 2% ROI repayment. I'm so happy that I decided to share with anyone here looking for an affordable loan to reach out for this great opportunity. thank you blog admin.