onsdag 3 april 2024

BLOGGSELFIE

 Missade ett kul inlägg hos KLIMAKTERIEHÄXAN i början på veckan men tar tag i det idag.

BLOGGSELFIE I ORD

1. Den snittblomman köper jag: Vanligtvis rosor eller tulpaner.



2Den vilda blomman plockar jag: Plockar aldrig vilda blommor, även om de är svårt att låta bli.

3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten: Först är det penséer, sen allt jag kan få tag på.

4. Den blomman minns jag speciellt för att ... zinnia för den köpte jag frön till när vi var på vår allra första semester på fastlandet som gotlänningar.

5. Det ogräset gillar jag: Nattviol - Hesperis - som är ett mycket vackert och väldoftande ogräs.



6Den blomman känner jag extra för: Pelargon som är så extremt tålig och lättodlad och finns i så otroligt många varianter och blommar året runt i växthuset!



SUSIE

8 kommentarer:

chica sa...

Lindas fotos e flores,Susie!
beijos, ótimo dia! chica

Ingrid sa...

Så roligt att läsa dina svar Susie!
Zinnia tror jag aldrig att jag har haft. Man kanske skulle satsa på det i år.
Ha en fin fortsättning på påskveckan!
Kram, Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Men hoppsan, kallar du nattviol för ogräs??? är inte det en orkidé och relativt sällsynt dessutom? Må vara hur som helst med den saken, penséer är snälla i balkonglådan och det är pelargoner också. Kul att du slängde in en SELFIE!

tant Hannele sa...

Zinnia är så fint, kanske kan jag ha ha på altanen, sniglar glupska här. Pelargon är tålig och finns i många färger.

Rosor och ruiner sa...

Vilka härliga frågor, dem kanske man skulle svara på! Men finns ju så många favoriter att det blir svårt att välja!
Kram Gunilla

Mrs Calloway sa...

nattviol är absolut inget ogräs! en orkidé. fridlyst i Blekinge i varje fall. sällsynt numera.förr i tiden fick jag alltid en bukett (liten) på min födelsedag.jag plockar gärna lite vilda blommor då och då.

Bosse Lidén sa...

Många fina foton och intressant att läsa dina rader om dem. Tänk att det finns ganska många blommor/växter som är läckra fast de tillhör ogräs-släket.
Kram från ett regnigt Råå

Paula sa...

Missade ditt inlägg om blommor, men nu så! Älskar de mörka tulpanerna, kallas de svarta? Jag har inte haft pellisar på många år, få se om jag satsar på någon detta år, det blir väldigt varmt på min balkong i söderläge, men om det står krukor nere på golvet kanske det funkar.
Kram