tisdag 5 september 2023

POTATISINKÖP & FRÅN VÄGEN

 Igår åkte vi till den stora gårdsbutiken Stora Tollby där vi förr alltid köpte potatis. Vi tog en väg dit och så en annan hem. Allt för att få en liten trevlig utflykt.

Har man en gubbe som älskar potatis men tröttnat på den äckliga sorten Solist som det verkar som alla numera odlar och som även säljs i Coop och ICA, så var vi tvungna trots att St.Tollby ligger en bra bit från oss uppe i Fole. Väl där så upptäckte vi att butiken var helt förvandlad och att det förutom dom 23 sorter av potatis dom odlar och säljer, så fanns det massor av annat kul. Så det blev en hel del grönsaker för oss. 


Och så det viktigaste, potatis. En en liten påse Amandine, en sort jag gillar och så massor av Andean Sunside som är rundoval med gult mjöligt knölkött till Rolle. Vi testade den på kvällen tillsammans med fläsk och stuvad vitkål och den var riktigt god. St.Tollby levererar potatis till både kungahuset och Nobelfestligheterna, så dom har otroligt fin kvalité på sina potatisar!


Vi åkte alltså en bra bit för det här och jag hade kameran med mig, men efter det jag för första gången på ett år var inne i en butik och handlade var jag helt slut. Så det blev inga bilder på vägen hem som det var tänkt. Men väl på vägen utanför oss så kom jag på att vi kunde ju fota lite från vägen på vårt "gods". Det har jag aldrig gjort tidigare konstigt nog.


Vi har en del dekorationer på tomten. I "parken" bl.a. en död traktor bredvid en liten "ruin".



Tyvärr fick Rolle in sol i kameran därför dom ljusa suddiga fläckarna. Men han satt ju på rätt sida i bilen för att ta bilderna så jag klagade inte! Här ovan syns från vänster Rolles (!) egna uppdragna lilla kastanj, sen i mitten en rödbladig liten Prunus som börjar som grönbladig fram till midsommar då bladen bli röda.  Därefter kommer en liten ullungsrönn som får fantastisk höstfärg.


Här syns efter den lilla rönnen, det gulbladiga korstörnet Gleditsia triacanthos `Sunburst" i hörnan på "innertomten" och efter den kommer det japanska katsuran Cercidiphyllum japonicum.


Nedanför katsuran växer några gulbladiga smällspirea Physocarpus, har gott om såna eftersom dom självsår sig!


Här är en bild genom trädens blad från vägen in mot "förträdgården" med bänken nedanför rosenspaljén. Till vänster Acer negundo `Kellys Gold´ och till höger skruv(korall)pil Salix erythroflexuosa. 


När man svänger in till vänster från vägen så har smällspireorna tagit över - säger Rolle, så han har klippt bort en massa grenar. Dom skrapade mot bilen annars!


Rätt fram ser man traktorstigen in i kohagen med dess höga träd.

 Bredvid vårt garage växer närmast en Prunus samt bakom den skymtar ett gullregn Laburnum som jag fick som skott av min väninna och tidigare granne i Stockholm, Bibbi. Som tyvärr inte är med oss längre. Saknar henne enormt! Sen finns där också en rönnsumak och så naturligtvis en rödbladig smällspirea Physocarpus i bakgrunden.


Här i gruset har en smällspirea bestämt sig för att växa och den fick naturligtvis vara kvar!

 
Vänder man sig sen om och tittar mot vägen så har man "förträdgården" framför sig. Och med det är det här inlägget klart!

SUSIE

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Stora Tollby är fint! Vi var där med SPF för några år sedan och det var verkligen imponerande.
Och fina bilder från Stjärnarve är det som vanligt!
Kram, Ingrid

Anna i Portugal sa...

En butik i min smak verkligen! Förstår ni shoppade loss ordentligt när ni nu tagit er dit. Kul att se huset från vägen.

Maribel sa...

Hej Susie!
Vilken trevlig affär. Kul att se er tomt från ett annat håll. Det ser jättestort ut. Grönt och fint.
Ha det gott /Kram Marika