tisdag 11 juli 2023

INSEKTER, FÅGLAR & ALTANMAT

Det som verkar trivas i värmen och torkan är alla insekter. Vi har massor, speciellt fjärilar som älskar jätteverbenorna (har en vid poolen och en vid entrégången) samt trollsländor.


 Sen har vi ett antal fåglar som verkar trivas hos oss, bl.a. flugsnappare, koltrastar, tornseglare och sädesärlor. En sädesärla bor precis ovanför altanen och en på andra sidan huset. (Fast vi hoppas naturligtvis att det är två på varje ställe...)  Sädesärlorna är väldans sällskapliga och trevliga. Så fort man går ut i trädgården så kommer dom och springer bredvid - ifall man skulle råka skrämma upp några goda insekter. Men en av dom är extra trevlig. När jag sitter vid matbordet så hör jag hur den kommer trippande över altantaket och så hänger den sig ned en bit vid takkanten och kikar på mig! 

Då brukar jag välkomna henne med att säga hennes namn: Tippan och sen berätta hur söt jag tycker hon är. Då springer hon utmed kanten på taket till hörnet precis ovanför mitt huvud - och så hänger hon sig ner där och tittar intensivt på mig. Då är hon alltså bara nån meter ovanför och man kan kolla in det söta lilla huvudet ordentligt! Tror att det antingen är en hona eller en ungfågel. Igår när vi satt ute och åt lunch (korv med bröd) så var Rolle bussig och la en liten bit korvbröd på det övertäckta pooltaket till henne. Men se, det dög inte alls! Hon försvann direkt upp till sitt bo på taket och sen visade hon sig inte mer under lunchen!?

Nåt som vi sett dåligt av i sommar är getingar och myggor - vilket är skönt - men tråkigt nog också humlor. Men igår såg jag för första gången två stycken och en av dom "krigade" om platsen på en verbenablomma med en fjäril. Den "knuffade" bort fjärilen från blomman! Rolle räknade hur många humlor han såg på blommorna utmed vägen när han gick ut med Molton på eftermiddagen. På en sträcka av 400 m såg han 43 stycken, vilket jag tyckte var jättemånga. Men Rolle sa att normalt brukar det sitta massor av humlor på varje blommande växt. Nu var det på sin höjd nån enstaka och en del hade inte ens ett enda humlebesök!?


På tal om besök så ska vi idag på eftermiddagen ge oss av upp till Visby. Rolle måste handla en del saker och tyckte det skulle vara trevligt för mig att få se lite annat än vårt hem. Sen ville han gärna ha ressällskap också, det tar ju 2 x 45 minuter i alla fall så det kan ju vara trevligt för honom. På plats i Visby går jag inte ens ur bilen utan sitter och läser i en god bok tills Rolle är klar...

Han hade tänkt att vi skulle äta lunch på Kubanen (mycket bra lunchställe) på vägen upp, men jag vill inte det. Det är inte så trevligt när man bara kan använda en hand. Måste be Rolle skära upp maten i småbitar åt mig - om man inte hittar nåt gott mjukt på menyn. Vilket dom andra gästerna kanske tycker ser konstigt ut. Och då blir man uttittad. Så nu blir det lunch innan vi åker. Lite trist, men thats life!!


Av ovanstående anledning så tyckte Rolle att vi skulle ha en lite lyxigare middag. Han fick bestämma och då blev det grillade laxpaket (laxfilé, purjolök, dill, smör, citronsaft och lite sambal oelek läggs i folie) och serveras med skagenröra eller romsås. Sen skivas färskpotatis, kryddas med salt & peppar samt dill och läggs också i folie - och så grillas det hela. Rolle älskar det! Trots att det inte ser så gott ut på bild!! Sen åt vi efterrätt för en gångs skull: Skivade jordgubbar, kiwi och banan under riven vit choklad och därefter grillat - jättegott!!

SUSIE  


5 kommentarer:

chica sa...

Os pássaros e borboletas enfeitam o jardim e adoramos ver!

beijos, tudo de bom,chica

Maribel sa...

Hej Susie!
Jag tycker också att det är betydligt färre insekter. Getingar har jag inte sett några alls. Bara några humlor och fjärilar. Det kan nog vara skönt för dig att komma ut och lufta på dig. Tråkigt att du känner dig uttittad på restaurang. Men din hemmagjorda middag låter så god.
Ha det gott /Kram Marika

Anna i Portugal sa...

Vad tråkigt det är färre humlor. Här är det färre bin och pollinerare också, har haft en väldigt varm juni så tror det är anledningen. God middag, hoppas du snart kan koppla av på restaurang också. Det är ju synd att andras tyckande och funderanden ska hindra dig från att njuta tänker jag.

Ingrid sa...

Sädesärlorna är verkligen näpna! De blir nästan som husdjur. På Stenstugu hade vi några stycken som höll mig sällskap när jag klippte gräs. De trippade en liten bit från gräsklipparen och passade på att jaga insekter. Katterna hade de ingen respekt för alls och konstigt nog fick de vara i fred, för de där två som annars var pigga på att jaga småfåglar.
Kram, Ingrid

Paula sa...

Du har också den söta vippstjärten hos dig, jag pratar med den som jag träffa varje dag, säkert inte samma, men det spelar mindre roll. Har bestämt att det är min mormor som hälsar från "andra sidan". Så gott det vore med grillat, det var åratal sedan. Att värma en grill för bara en person är slöseri, dessutom äger jag ingen längre, dessutom får man inte ha grill på balkong. Men sukta får jag
Kramiz