torsdag 8 juni 2023

SOMMAR, TORKA & FROST

 Igår skulle det vara lite svalare än i förrgår enligt SMHI och så skulle det bli varmare idag. Men...precis som vanligt kan man inte lita på väderuppgifterna, var otroligt varmt igår. I djup skugga på framsidan 24,5 grad och 29 grader i skuggan på altanen...

Det finns en del av oss som gillar att ligga i solen och steka sig, Molton t.ex.

OK, vi har tak på halva altanen där vi sitter vilket hjälper till att det blir varmt, men det är öppet runt om hela altanen. Fast det hjälper tydligen inte. På den delen där poolen är samt den långa biten fram till trappan ner till växthuset är det inget tak - utan bara stekande sol - så nu skulle poolen varit igång, men det är den alltså inte.

Torkan är otrolig. Här hos oss har vi haft ett enda regn sen början på april!

Jag hade planerat att jag skulle sitta i "stenhörnan" och klippa ner den otroligt stora lavendeln igår. Har skjutit på det väldans länge. Det är nämligen svårt att klippa med bara en hand. Kan inte använda häcksaxen som jag brukar, den vänstra handen/armen orkar inte. Där i hörnan (vid den röda busken på bilden) är det också stekande sol utan möjlighet till skugga, så jag "rusade" ut tidigt igår morse med en sekatör. 

Här är den extra jätteverbenan i "nya" storkrukan. "Stenhörnan" syns lite längst upp till höger.

Det gick rätt bra, men så kom jag till en ganska stor bit som hade dött av torkan. Dom förgreningarna måste tas bort så Rolle skulle ta vid med en busksax, men... Naturligtvis så hann jag med att få en vass bit av lavendeln in i mitt högra pekfinger! Och hur får man bort nåt pyttelitet på den hand som är frisk, när man inte ens orkar klämma ihop en pincett med den andra!? Har försökt peta med en nål, men kan inte hålla den med vänsterhanden... 

Mitt favoritträd har äntligen brutit ut, sent som vanligt. lavendeln skymtar till höger vid bänken.

 Rolle har naturligtvis erbjudit sig att peta med nålen, men aldrig! Han är alldeles för klumpig för det. Han har fått klippa naglarna på min högerhand tills han härom dagen klippte första nageln alldeles för långt ner. Det slutade med att jag hjälpligt fick limma ihop hacket och sen ha ett plåster på i en vecka. Sen lånade jag hans klippare som var betydligt vassare och dessutom lättare för mig att klämma ihop än mina två egna och klippte resten själv - så skönt!

En av mina få vita blommor, en vallmo med mörkt lila mitt. I bakgrunden syns den "lilla" altanen på framsidan.

Det är många saker min stackars gubbe får hjälpa mig med, t.o.m. en del matlagning. Skära lök ocg hacka t.ex. och öppna burkar och andra förpackningar - och det han gillar allra bäst; Åka och handla! Har faktiskt funderat på hur jag skulle ha klarat mig hemma utan honom? Nej, jag hade nog få vara på nåt hem nånstans. Att få hjälp av hemtjänst några gånger om dagen hade ju inte heller funkat. 

Nedanför gaveln på "lilla" altanen växer en Clematis men också en brokbladig
klätterbenved 
som självsått sig här. I år har den blivit enorm och så blommar den...

Nu äntligen kan jag sätta på mig kläder själv och jag kan ta mig ut och in, men jag har varken kört bil eller gräsklippare. Det senare ska jag dock försöka mig på snarast. Ska bli mycket spännande att se om jag kan köra min åkgräsklippare med en arm och en hand. Å andra sidan växer inte gräset nu när det är så torrt, men ogräset har inga problem så det blir det jag måste försöka klippa ner...

Blommor på klätterbenveden!

Jag har massor av klätterbenved, både vitbrokigas och gulbrokiga. Hittar små skott överallt så dom trivs tydligen här och jag gillar dom för dom är vintergröna. Men det är faktiskt första gången jag ser nån blomma! Nåt annat som jag inte satt såg jag idag har börjat blomma, det är den rosa vallmon i långrabatten. Än så länge med bara en blomma, men det är många knopp. Bredvid den växer en jättestor rosenflockel som brukar bli över 2 m och har massor med blommor. Just nu är det endast ett tiotal små skott på nån dm, så den verkar ha sagt upp sig...


"Vilda" aklejor vimlar det dock av och likaså olika namnsorter av allium. Men dom har jag planterat. Brukar sätta minst ett tiotal varje år tidigare, fast dom senaste åren har det inte blivit några. Istället har jag slagit ner gräslök i pallkragarna och dom blommorna är ju också vackra...



Gräslök

I förra veckan - tror det var natten till lördagen - hade vi frost, hela -3 grader. Utan att man fick nån varning på vädersajterna! Alltså blev en del i trädgården skadat. Det var två pelargoner som stod litet extra utsatt. Den ena har jag nu klippt ner och ställt i växthuset och dessutom ersatt. Den andra glömde jag bort, men den ska jag gå igenom idag.
Det värsta var nog att bladen på den japanska katsuran och vårt jättestora manschuriska valnötsträd blev skadade. Katsuran har redan hämtat sig, men valnötsträdet ser hemskt ut med sina svarta grenspetsar. Och det ligger alldeles fullt med svarta döda blad under trädet...



SUSIE

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är inte lätt att klara sig med bara en fungerande arm, men hoppas att det blir bättre med tiden. Det är bra att ni är två och kan hjälpas åt, men det verkar som du försöker själv så långt det går. Det är både torrt och varmt, tror att vår gräsmatta har torkat bort helt. Det var inte kul med frostskadorna, hoppas att valnötsträdet hämtar sig.
Ha det så bra /Kram Marika

Anna i Portugal sa...

Men vad märkligt med frost och så varmt om vart annat. Fina växter har du verkligen. Vit vallmon - det var fint, tror inte jag sett det förut. Visst är det skönt att du har maken där som hjälper dig.

MannsGarden sa...

Vilken lycka att du har Rolle som kan hjälpa dig med det du inte klarar för tillfället, så du kan ta den tid du behöver för att komma tillbaka. Härlig blomning i er trädgård även både torka och kyla satt den på prov. Den vita vallmon var vacker och lupinerna likaså!

Ha det gott! Ulrika