söndag 12 mars 2023

SER FRAM MOT MORGONDAGEN

I morgon ska jag till fotvården och få mina fötter fixade igen. Det var 1,5 månad sen sist, så det behövs och är dessutom otroligt skönt...


Inte för att jag har massa valkar och förhårdnar eller så. Eftersom jag inte går så mycket precis, så är det mitt minsta problem. Däremot kan jag inte klippa naglarna och dom börjar bli lite långa. Och inte bara på tårna, även min högra hands naglar har också sett hemska ut. Rolle har visserligen hjälpt mig med den handen, men hans sätt att klippa dom stämmer inte riktigt med hur jag vill ha det...


Nu har jag dock kommit på ett trix när det gäller högerhandens fult klippta naglar. Jag lägger en lång och tjock sandpappersfil på ett bord, sen lägger jag den vänstra armen och handen på filen och försöker klämma fast den. Då kan jag slipa nageln mot filen (alltså istället för att göra tvärtom), så just nu ser det riktigt hyfsat ut! Tänk vilka små irriterande problem man har som "handikappad"...



Flera gånger har jag sagt/skrivit att jag ska gå ut i trädgården och till växthuset vilken dag som helst. Har ju inte varit där sen 14 augusti. Men antingen har jag inte mått bra eller så har vädret satt käppar i hjulet - och just nu är det halt med snö och is överallt, så jag får nog vänta ett tag till. Men det är plusgrader och sol, så det dröjer nog inte alltför länge. Det tinar fort...


Jag har mer eller mindre rest mig ur rullstolen och stapplar omkring hjälpligt inne. När jag ska laga mat så måste jag dock hänga på arbetsbänken emellanåt för att vila mig, annars är jag rädd för att ramla. Och när jag ska till sjukan eller VC så använder jag mig av en krycka...



Så jag är helt klart på bättringsvägen - efter ett halvår - men det går otroligt sakta. Nu vill man ju vara "fit for fight" så snart våren anländer. Jag har redan börjat kika på en massa växter jag vill plantera i  trädgården, men jag får nog nöja mig med att sätta växter i krukor i år. Den ovan t.ex.vill jag ha en färgmatchande alunrot i igen. Rolle får hjälpa mig med att pytsa i lecakulor och jord, sen grejar jag nog resten själv...


I den här svarta krukan vid ingången vill jag gärna ha ett gräs i. Nu står ovanstående gräs i växthuset och Rolle har varnat mig att det är 4-5 växter som dött där. Om det här inte lever längre, så tänker jag leta efter sockervaddsgräset här under.....



Fast jag har ju två olikfärgade pampasgräs, ett vitblommande och ett rosablommande. Dom blir ju också ganska stora - vilket jag tror passar krukan bättre. Ja, det är mycket som man funderar på - och det är väl kanske det roligaste att göra den här tiden på året!

SUSIE

2 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Hoppas verkligen idag blir en bra dag.
Fotvård är behövligt och skönt att ha gjort.
Du är finurlig du, tänker på filen.
Ja, det var ett riktigt bakslag vi fick vädermässigt, inte kul.
Skönt att du känner att hälsan går åt rätt håll.
Önskar dig en bra dag!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hoppas du får en bra dag idag på fotvården. Kan tänka mig att det är skönt. Smart knep med filen. Och bra att du känner att det går åt rätt håll.

Kram Anita