tisdag 14 februari 2023

BLOMMOR UTE OCH INNE

 För ett tag sen skrev jag om vårblommor och kallade då Eranthis hyemalis för vårgäck. Fick då genast veta att dom kallas inte så, utan vintergäck!

Och visst gör dom det, jag kommer ihåg det nu. Men jag tycker att vårgäck egentligen passar mycket bättre, för det är våren som gäckar oss den här årstiden. Så det var förmodligen mitt undermedvetna som gjorde att jag döpte om dom. Fast det är klart att när dom börjar blomma så gäckar dom ju vintern...

Än så länge har jag inte varit ute och gått runt i trädgården. För att jag ska kunna göra det snart så fick jag göra en speciell balansträning hos Bella på VC sist. Hon la en jättetjock skumgummibit på golvet och sen skulle jag stå på den i 30 sekunder. Låter kanske lätt, men när man är så vinglig som jag är nu, så var det otroligt svårt. När jag ifrågasatte skumgummit så påpekade hon att gräsmattor nu på våren inte är världens stabilaste, vilket hon naturligtvis har rätt i! 


I brist på blommor ute i trädgården, det dröjer nog minst en månad till trots det härliga vädret (strålande sol på blå himmel, + 4 grader och ingen vind) så får man njuta av blommor inne. Jag är galen i tulpaner och skulle kunna ha buketter i alla rum. Men...tyvärr står dom ju inte så länge. Och sen när jag har "tulpisar" i alla möjliga färger i trädgården så har jag inte hjärta att ta in några. Lite konstigt om jag får säga det själv!


Narcisser i massor av olika varianter har jag också, speciellt i ytterträdgården där vi ibland får besök av rådjur och harar som inte äter dom, och dom knipsar jag glatt av. Det tråkiga är att det inte bara är djur som inte gillar dom, man kan ju inte ha narcisser ihop med andra växter... 


Som jag skrev, jag har massor av varianter. Jag som egentligen inte gillar vitt i trädgården har flera olika vita namnsorter, har tydligen ett gott öga till dom. T.ex. dom vita med svagt gult här ovan. Mysigast ändå är nog dom i starkt gult och orange - dom lyser upp hela yttertomten innan alla träd och buskar slår ut - trots att just den här har väldans små blommor...


SUSIE


2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag hoppas att du hinner träna upp balansen tills det är dags att gå ut i trädgården. Ännu är det ingen brådska även om solen skiner.
För övrigt att det ju ett fantastiskt vinterväder, för februari är ju en vintermånad.
Fortsätt krya på dig!
Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Jag gillar alla sorters Narcisser, de återkommer också och det gillar jag. Alla tulpaner gör inte det. Det låter som att det kan vara lite instabilt att stå och gå på skumgummi men det beror på hur tjock den är. All träning är säkert bra. Hoppas det ger resultat.
Ha det gott /Kram Marika