torsdag 19 januari 2023

DET ÄR SKÖNT PÅ LANDET

 Idag är det ett riktigt fint väder, en halv plusgrad plus sol. Det är man inte van vid precis - även om det var så igår också!

Man vet ju att det går mot bättre tider, men det gör absolut inget att det märks tydligt på vädret. Annars händer det inte mycket just nu - eller rättare sagt, händer det nåt är det tråkigheter.

Nytorget 2014 taget mot Skånegatan.

Igår t.ex. blev man lite chockad över att på nyheterna få se en krog vid Nytorget sprängd. Vi hade vår firma där (se rosa pil mot grön markis) mellan -67 och -89 innan vi flyttade till Årsta. Sen låg vi där ganska länge tills vi byggde till vårt hus i Örby, Älvsjö och flyttade hem firman. Vi tröttnade på att få inbrott.....fast nån sprängning slapp vi iaf vara med om. Inte kunde man tänka sig att sånt skulle hända vid Nytorget trots att det låg massa krogar där. En positiv sak är dock att ett sånt där mysigt lite gatufik/glasställe skulle få tillstånd att ligga på torget. 

Den här buketten köpte Rolle i lördags för att pigga upp mig. Den hade en garanti på fem dagar - vilket behövdes eftersom
den vissnade efter två!

Jag höll på att göra bort mig ordentligt i måndags. Hade fått för mig att jag skulle till sjukgymnasten på VC på eftermiddagen, men som tur var så kollade jag noga på morgonen och såg att jag inte skrivit in nåt i almanackan den dagen. Så det vara bara att ringa. Och mycket riktigt så var det fel, det var på måndag den 23:e jag ska dit. Hade verkligen känts snopet om jag suttit där och inte fått komma in, det tar nämligen evigheter för mig att göra mig iordning och komma iväg.....

Det är grönt och fint ute, men det finns massor av jobb som väntar...

Här på ön har vi alltså haft mycket regn, så vi har inte haft nån snö eller is på evigheter. Vilket jag tycker är jätteskönt, jag gillar inte snö alls. Det är dock många som klagat har jag märkt, dom tycker det är så gråmulet och mörkt. Men jag föredrar mörker framför halka.....

Ännu har jag inte vågat mig ut i trädgården eller till växthuset, så Rolle har fått sköta det med vattning var 3:e dag samt kontroll att vår lilla luft/luftvärme sköter sig. Den är inställd så det ska hålla sig mellan 6-8 plusgrader där inne. Det blev en sån i år istället för den elslukande fläkten vi har haft tidigare. Man måste ju tänka sig för med dagens hemska kostnader.....

SUSIE



3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Igår hade vi vår, det var sol och gröna åkrar runtom. Isfläckar här och där men jag klarade mi, på promenaden. Broddarna blev kvar hemma. Idag ser det helt annorlunda ut. Det har snöat i natt, så hela världen är vit och fåglarna köar till matarna.
Vilken underbar blombukett du fick, tråkigt att den inte överlevde längre.
Det är riktigt tråkigt att vakna till nyheterna varje dag, och höra om allt otäckt som hänt under natten.
Ha det gott /Kram Marika

Ingrid sa...

Vilka fina rosor du fick av din Rolle, han är bra omtänksam!
Ha en fin fredag!
Kram, Ingrid

Paula sa...

Min dotter åkte idag för att hälsa på sonen i Stockholm, något hon gör sällan, men nu har han separerat o behövde lite mammatröst. Först läste jag om skjutning i Fruängen där vi bodde förut och nu skrev dottern att det skjutits i Huvudsta i Solna, alldeles nära där barnbarnet bor. Dottern skrev att skottsäkra västar nog behövs snart...bedrövligt,,,o det är samma typer i samma bilar så kör runt och skjuter överallt. Hoppas verkligen att de snart åker dit innan någon oskyldig dödas.
Kramen