söndag 27 november 2022

EN INNEHÅLLSRIK FREDAG

Just nu sitter jag här framför datorn på vårt lilla kontor. Det inredde vi omedelbart när vi flyttat hit 25 juli 2003, det var väldans viktigt.

 Vi flyttade vårt företag (Ronwill Speedshop AB) med oss hit - vi sålde delar till race, rally, sport och veteranbilar - och jag som skötte finanserna var extremt noga med att kunna hålla ordning på alla papper. Vilket har lönat sig, vi har aldrig under alla dessa år sen 1966 fått nån anmärkning.....

Sen när vi bestämde oss för att bli pensionärer för tio år sen så behöll vi kontoret som det var vilket har visat sig vara mycket bra. Man har ju fortfarande en massa papper att ta hand om. Jag kommer ihåg när datorerna kom så sas det att allt skulle bli mycket lättare och det skulle bli så mycket mindre med papper att hålla ordning på. Ha, skrattade djävulen!  Nu har man bergis tio gånger mer papper.....

Att hitta en bild på kontoret var inte lätt, men här är iaf en på en bit - Rolles plats. Sen har jag lika mycket (mer) till höger om skrivaren med ett skrivbord och en hylla och så är det en dörr ut till baksidan och en alkov med fönster till vänster om Rolles skrivbord. Rätt trivsamt faktiskt...

I förrgår var vi till Visby för jag skulle röntgas på sjukan. Vi gav oss iväg i god tid vi elvatiden så vi skulle hinna med "en del" ärenden före - och efter. Eftersom jag inte går så bra så ville vi också ha en P-plats nära ingången. Sen brukar vi göra så att Rolle går och hämtar en rullstol och så kör han mig. För det är alltid så att avdelningen man ska till ligger längst in och högst upp och så långt orkar jag inte gå ens med hjälp av en krycka...

Tjusig kundbil

Det hela funkade jättebra - det var ju fredag efter lunch, bästa tiden för att besöka sjukhus eller vårdcentral - så vi fick direkt en bra P-plats och vi var uppe på röntgen strax före två när jag skulle vara där. Och jag kom in direkt och var klar redan tio över. Då åkte vi till McDonalds för att äta en försenad lunch. Det blev en liten kycklingburgare med salsa, vilket nog var det godaste vi ätit där på massor av år. Efter det återstod bara några få ärenden - vilket det visade sig vara helt fel dag för.....

Det var ju Black Friday och det bara kryllade av folk överallt. Parkeringarna var nästan fulla och när Rolle skulle besöka det nyöppnade DollarStore så var det kö in! Men han hade som vanligt tur, så när han skulle ut vilket förmodligen skulle tagit otroligt med tid, då öppnades två kassor precis bredvid honom. Så det besöket var avklarat på en halvtimme, men sen var det två ställen till han skulle till.....

Framsidan med entrén.

Det hela slutade med att vi kom hem kvart över fem och Rolle var ganska slut. Det är ju han som får uträtta allt. Själv hade jag ju bara suttit i bilen och väntat dom sista timmarna. Så jag var bara kall och trött, men också glad över att det vi förutsatt oss att göra/handla nu var avklarat. Jag hade tänkt köpa en extern CD/DVD-spelare/brännare till min nya moderna Laptop, för det finns inte längre sådana inbyggda i dom. Men jag hade redan dagen innan upptäckt att jag kunde beställa hem en - gratis frakt under Black Friday samt att man fick 10% - så vi slapp besöket på Elgiganten. Jätteskönt!

Baksidan med "stora altanen" och poolen.

Väl hemma skulle man ju laga mat, gärna nåt lättlagat eftersom Rolle är otroligt hungrig jämt. Det tar dock tio gånger så lång tid mot hur det var när man var frisk. I frysen hittade jag dock en låda med strimlad lövbiff i stark sås. Den tinade jag och så blev det pompe till. Rolle gillar lövbiff i alla former, själv är jag inte lika förtjust, men mat fick vi på en halvtimme iaf. Tar det för lång tid så blir Rolle otroligt grinig (han får blodsockerfall), så när vi är ute och åker långt har jag alltid med en banan eller lite jordnötter. Annars blir han olidlig.....



Igår kom Molton till oss på eftermiddagen, sen stannade han över natten. Jättemysigt! Nyss hämtades  han och så är han vara hemma över måndagen. Sen är han tillbaka hos oss igen.....

SUSIE

3 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Susie!
Ja, det är viktigt att hålla ordning på alla papper då man jobbar med ekonomi.
Det är nog mycket köande nu i jultider, men det är inte så skoj att sitta i en bil och vänta heller. Förstår att ni var trötta. Maten ser riktigt god ut.
Ha det gott /Kram Marika

Ingrid sa...

Så bra att ni fick uträttat det ni tänkt er, men jag förstår att Rolle var slut och du kall efter att ha suttit i bilen och väntat, men ni verkar vara ett bra team som funkar så bra även om när det är lite extra motigt.
Ha en fin vecka!
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

JAG GER SNART UPP! HAR UNDER ETT TAG NU DRABBATS AV ATT JAG INTE KAN KOMMENTERA PÅ ERA BLOGGAR, NÅT ÄR TYDLIGEN FEL. SÅ OM DU UNDRAR VARFÖR SÅ VET DU NU...
KRAM-Susie