lördag 15 oktober 2022

VÄXTERNA TRIVS I SITT VÄXTHUS

Igår gick Rolle ut för att på min uppmaning ta några kort i växthuset och i trädgården. Jag har ju fortfarande inte kommit ut dit, så suget efter att åtminstone få se lite växter på bild innan allt är dött och brunt var enormt!



Vy från "lilla" altanen på framsidan. Här syns från vänster två järnek - en mini och en normalstor - sen följer mitt favoritträd - ett gulbladigt korstörne `Sunburst´ och så den självsådda rödbladiga smällspirean som växer i "stenhörnan" och bakom den några små träd i "parken". Bl.a. den jättesöta lilla ullungsrönnen ´Dodong´ vars bladfärg gör sig otroligt bra mot smällspirean - som fått plåtkrukan med ett prydnasgräs bredvid sig. Här bland gruset/stenarna gör det inget att botten är helt sönderrostad, vid ingången syntes det. I bakgrunden syns "ruinen" och den "döda traktorn" som har en stor grupp med växter runt sig - men dom återkommer jag till en annan gång.....


Väl framme vid växthuset så tog Rolle massor av bilder. Tror att han var stolt över att han lyckats hålla så många växter vid liv och dessutom att blomma. Han hade fått flytta om dom ganska rejält för att få plats med alla han var tvungen att flytta in. Det är annars alltid jag som fotat, min käre gubbe brukar bara slå ifrån sig och endast någon enstaka gång under årens lopp har han använt en kamera. Men nu så har han tydligen kommit på att det är rätt kul att fota och gårdagens skörd blev hela 25 stycken bilder. Alla gick naturligtvis inte att använda, så det är tur att man numera har digital kamera.....


Men det var faktiskt ganska många som blev hyfsade - och jag har njutit av alla 25 - och det var ju det som var meningen. Även nöjet att få lägga ut nytagna bilder här på bloggen gick jag tidigare miste om. På senaste tiden när jag gjort inlägg har jag fått leta efter lämpliga bilder bland dom gamla, men till dagens inlägg blir det alltså endast nytagna. Här ovan är det en rödbladig ganska stor pelargon och bakom den en uppstammad potatisblomma som bara blommar och blommar - och fäller!


Här är samma växter sett från andra hållet, man ser att det faktiskt är frukter på mitt lilla limeträd längst till höger. Jag har frågat Rolle om det, men han hade inte sett några! Till vänster om limen är en kruka med flera olika växter i som stått på altanen. Den hade faktiskt inte behövts tagits in, men jag vill inte tjafsa om det - är så vansinnigt glad över att Rolle skött allt så fantastiskt bra när jag inte har kunnat.....


Här är bänken till höger om ingången där det står en hel del smått och gott. Det är dock en del han kunde ha lämnar kvar ute här med, men eftersom han kånkat in dom får dom stå kvar. Jag tänker inte säga nåt.....



Den gamla och stora rosa pelargonen som nästan alltid stått på bordet står kvar och blommar.....


...vilket alla pelargoner verkar göra. Det till höger är ett av dom två penningbladen jag hade ute och allt det andra gröna är vindruvsblad - för dom har naturligtvis växt enormt nu när jag inte beskurit dom!


Längst in i växthuset har jag en stor rektangulär kruka och i den en enda tomatplanta, en körsbärstomat med pyttemså svarröda frukter. Den klagade Rolle på att grenarna torkade och att det inte fanns varken några tomater eller blommor på den alls. Men det visade sig att han vattnade den alldeles för lite och när han började spilla på ordentligt så började den både växa och sätta blommor.....


Här framför den bakre kortväggen har han ställt en cypress som jag köpte i Skåne sista året vi var till fastlandet på semester. Då var den pytteliten, det är den inte längre - vete 17 vad jag ska sätta den nästa vår? Kan ju inte ha kvar den inne om den blir för stor. Så det gäller att hitta en varm, solig, vindskyddad plats åt den om jag ska få den att överleva.....


Det ska också bli spännande att se om palettbladet som båda Rolle och jag är förtjusta i överlever i växthuset. Har försökt tidigare, men inte lyckats trots att det aldrig blir kallare än +6/7 grader. För säkerhets skull har jag tagit massor av sticklingar jag har i köket och matrummet!

Eftersom min käre gubbe tog så många bilder, så får dom från själva trädgården vänta till nästa inlägg. 

    Ha en riktigt trevlig helg!

SUSIE


4 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag förstår att du längtar ut till trädgården och växthuset. Tur att du har Rolle om agera fotograf i alla fall.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Fina bilder, järnek är mina favoriter, man behöver både hane och hona för att få de fina röda bären, går bra att formklippa.

Maribel sa...

Hej Susie!
Så fina bilder du fick att titta på, och vad fint allting blommar. Det ser frodigt och fint ut. Hoppas du snart kan komma ut och se dig omkring.
Ha det gott /Kram Marika

MannsGarden sa...

Hej Susie,

Har inte läst några bloggar på ett tag och fick gå bakåt och läsa ikapp lite. Låter som om du (och Rolle) haft några tuffa månader men jag hoppas att du snart ska kunna komma ut i trädgården och växthuset igen!
Höstfärgerna i trädgården är jättefina och blommorna i växthuset ser ut att må toppen. Vilken tur att Rolle såg till att du fick lite bilder att njuta av.

Ha det gott. Kram Ulrika