måndag 10 oktober 2022

VÄNTETID

Det är inte utan att man börjar tröttna på all jobbig kontakt med vårdapparaten. Den personliga kontakten har aldrig varit några problem med, har fått en fantastisk vård här på ön. Men kontakter på telefon eller mail är nåt man gärna skulle vilja slippa.....


Som jag berättade i förra inlägget så strulade det här med Rolles kontakt med ÖRON, NÄSA, HALS på sjukhuset som tydligen flyttats över till den stora vårdcentralen KORPEN i Visby - tyvärr! Efter den första misslyckade telefonuppringningen så gick den andra betydligt bättre. Dom ringde exakt på den tid dom uppgivit, men sen.....

När jag berättat att Rolle fått ett brev från sjukan där det stod att han skulle bli kontaktad INOM 3 månader så berättade kvinnan som svarat att det nu var väldigt lång väntetid. Så BARA 3 månader gällde inte längre sen Korpen tagit över ärendet i slutet på juni - alltså utprovning av hörapparater. Men gillade vi inte att vänta kunde vi åka till Stockholm!


Hur lång tid var väntetiden nu då? frågade jag. Hon blev tyst en lång stund och sen sa hon att Rolle hade ju fått hörapparater redan på 2007 så dom kunde kanske justeras. När jag påpekade att det var innan hans öron opererades. Han hade då hörselgångar som var smala som tändstickor och att han efter operationen hade fått så vida att man nästan såg direkt in till trumhinnan. Alltså gick dom inte att använda! Då så hon att man kanske kunde låta Rolle få komma lite tidigare. Tidigare än vad?'



Ja, jo, väntetiden nu var numera ett år! Men hon lät lite konstig när hon sa det, så jag frågade om det gällde från den 23 mars? Nej, inte heller från juni - utan det var från dagens datum!! Så med andra ord skulle väntetiden bli nästan TVÅ ÅR!? Nu var jag väldans upprörd och arg, så då frågade jag om dom väntade på att Rolle som blir 82 i november skulle hinna dö så dom slapp bekymra sig? 


Nu hade mitt tålamod tagit slut så jag tackade för "hjälpen" och slängde på luren. Vi får fortsätta att klara oss utan hörhjälp. För i ärlighetens namn så är det jag som lider mest av att Rolle inte hör. Minst 10 gånger per dag så missuppfattar han vad jag säger - och det blir lätt småbråk och tjafs - och hur många gånger jag får upprepa mina ord under en dag kan jag inte ens räkna till..... 

SUSIE

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Öron/Näsa/Hals-mottagningen ligger nog på lasarettet fortfarande, de är Hörcentralen (dit man ska när man behöver hörapparater) som ligger på Korpen.

Efter att vårdcentralen kollat min hörsel och skickat remiss till hörcentralen jag fick vänta över två år för att få prova ut hörapparater. Det var tur att jag stod fick den där remiss innan jag började höra alltför dåligt.

Jag blev också erbjuden att åka till Stockholm och prova ut dem då man inte kunde hålla vårdgarantin, men det var mitt i pandemitiden så det var inget jag var intresserad av. Dessutom krävs det ju flera besök innan man blir nöjd.

Kram, Ingrid

Maribel sa...

Hej Susie!
Det låter förfärligt att väntetiden är så lång, och att åka till Stockholm låter inte riktigt ok. Du har helt rätt att det blir mycket missförstånd då den ena inte hör. Tycker det hör till att man skall kunna höra sin omgivning, det är inte för mycket begärt.
Ha det gott!
Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Det var verkligen trist att läsa om väntetiderna. Det är inte klokt. Men jag vet att det är likadant när det gäller operation av grå starr. Min svägerska fick vänta i ett och ett halvt år och hon såg till slut knappt något. När hon sedan väl fick komma på behandling så gick den på nolltid och plötsligt såg hon hur bra som helst igen.
Fina bilder i ditt inlägg, älskar den översta med de flammande träden.

Kram Anita

Thalassa sa...

Håller med övriga om hur vår sjukvård verkar bli sämre och sämre framför allt utanför storstadsområdena. I Norrbotten är ju väntetiderna osannolikt långa även för enkla ingrepp som starroperationer. Jag har nu flera släktingar som åberopat vårdgarantin och fått åka hit till Stockholm. De fick allt betalt - flygresa, taxi från hotellet, två hotellnätter - allt för ett ingrepp på mindre än en timme och som man i normala fall går hem direkt efter. Utan att vara nationalekonom förstår man ju vad detta kostar Regionen - eller åtminstone skulle kosta om många patienter ställde kravet. Men, det gäller ju att man är någorlunda frisk om man ”frivilligt” ska kajka land och rike runt för att fö hjälp/vård.