torsdag 24 mars 2022

TRÄDGÅRDSJOBB

 Det är bra att man fått något att svara på från andra bloggare, igår var det från "klimakteriehäxan" och i morgon blir det från Elisa.  Skönt - annars hade det kanske inte blivit några inlägg alls den här veckan!

Mina blekblåblaskiga scilla, som jag satt för massor med år sen. Och dom som jag inte är så förtjust i, dom växer och sprider sig - typiskt!

Anledningen till bloggtorkan är mitt fall i trädgården i förrgår. Jag föll alltså pladask över en av mina - en låg naturligtvis - pallkragar med rabatter på framsidan. Har fortfarande ont, inte bara i benen som jag slog i mot den hårda kanten, utan faktiskt i hela kroppen och känner mig därför lite ledsen. Och då vill man ju egentligen inte skriva nåt på bloggen. Men jag ska ut igen efter lunch och då ska jag rensa klart i pallkragarna!

Scillorna växer precis vid ingången och på nära håll är dom rätt söta, men jag förstår inte varför jag tog såna här ljusblå.....!?

Så igår - onsdag - blev det inte nåt jobbat ute alls, däremot så bjöd vi vår kompis Cronis på middag så lite fick jag iaf gjort. Till förrätt gjorde jag en pytteliten paj till var och en med äpple, kassler, ost och äggstanning som jag sen la på ett salladsblad och dekorerade med rädisor. Blev ätbart, även om det inte var den godaste paj jag ätit.....

Så här "kul" såg det ut i alla åtta sektionerna, men jag hann iaf rensa hela 3,5 innan jag ramlade in i en!

Sen blev det ett recept ur ICA´s tidning Buffe; Krispig laxsida med oliver och kapris (fast jag hoppade över vitlöken som skulle ha ingått) som serverades med kokt potatis och en dillsås jag gjorde på yoghurt och lite majonnäs. Blev riktigt gott, även om jag gärna sett nåt annat än kokt potatis till! Kanske skulle stekt den istället, är nämligen ganska trött på kokt.....

Dom små gula krokusarna har blommat ganska länge - men man såg dom
inte förrän idag när Rolle räfsat bort löven i långrabatten...

För att vara ärlig så var jag faktiskt lite rädd för att gå ut och sätta mig på min trädgårdspall. Skulle den välta, jag halka och ramla av igen? Men Rolle som är en snäll gubbe gick ut på verkstan och efter en halvtimme kom han in och hade modifierat sin verkstadspall till mig. T.o.m. skruvat fast en bit med grovt ribbat tyg på den så jag inte skulle frysa om stjärten eller halka av pallen! Fantastiskt!!


Nu såg man också att det kommit upp en hel del annat i
långrabatten också! Här är det krokus i bra färger...

Men vädret var (är) ju så fantastiskt fint idag att jag bara måste ut och med den nya pallen så gick jobbet som en dans. Även om jag nu när jag kommit in igen är helt slut och både rygg och ben värker hemskt. Men pallen var helt perfekt.....!!!


Rolle påpekade för mig att det vår nåt blått som blommade nere
i hörnan där han räfsade. Jag trodde det var krokus, men det
kunde t.o.m. Rolle se att det inte var. Det var våriris!

Till slut så var nästan alla pallkragar rensade och då upptäckte jag nåt lite rött som kröp omkring i den sista; En nyckelpiga! Säsongens första!! Innan dess så fladdrade både en kålfjäril och en citronfjäril förbi och både geting och humla har vi sett - och hört. Men dom är för snabba för mig när jag ska försöka hinna få upp kameran!

Årets första nyckelpiga!

Det är alltså vanliga kameran som gäller. Visserligen har jag nu lärt mig att både fota och skicka bilder på min "nya" iPhone, men inte hur man laddar ner dom i datorn. Det kommer väl det med så småningom, men än så länge har jag inte behövt det. Jag har också lagt in alla kontakter, lärt mig maila, fått in Facebook och viktigast av allt; Lärt mig swisha och har även laddat ner ett mobilt bankid plus lite annat. Allt detta utan att ha tillgång till nån manual av nåt slag. Men är man klurig och inte ger sig så fixar man allt.....

Rosenpionskott i en pallkrage.

Ovanstående samt en del vårlöksblast, fast ganska få faktiskt, hittade jag i pallkragarna när man fick bort det värsta skylande (och skyddande) skräpet. Nu är det bara att hoppas att det inte blir iskall vinter igen med många köldgrader. Men man kan ju inte vänta hur länge som helst innan man börjar fixa till det i trädgården. Då är risken att det aldrig blir gjort.....

Klart!

Så var alla pallkragarna rensade för första gången den här säsongen. Nu blir det en "finrensning" nästa gång och sen ska det fyllas på med jord. Det är faktiskt helt otroligt vad jorden sjunker varje år. Men vi får väl se hur det går med "finrensningen", man har ju andra rabatter att ta hand om också. Och orken är väl inte precis på topp längre. Det tar nog minst 5-6 gånger så lång tid att göra nåt nu för tiden än när vi flyttade hit för snart 20 år sen. Men det får ta den tid det tar. Jag är inte heller lika petig som jag var förr, då fick det inte finnas ett ogräs någonstans, nu har vi MASSOR.....

SUSIE

Inga kommentarer: