fredag 24 september 2021

RECEPT & FESTDAGAR & FEM FRÅGOR

Nu är dom roliga dagarna med kusinen över. Vi körde henne till flygfältet i onsdags och det känns redan tomt och trist igen. Det var det första besöket sen pandemin - och det märktes att man har lagt av sig lite..... 


En orkidé vi fick av kusinen!

Sist var kusinen och väninnan här några vårdagar 2019 och då var man uppe tidigt på mornarna och dukade upp för frukost och sent i säng på kvällarna efter att ha fått i sig lite god mat & vin och massor med prat. Vi tre kärringar t.o.m. badade i poolen en natt. Den här gången var visserligen poolen fortfarande uppvärmd och fylld (idag har Rolle tömt den), men vädret i övrigt gjorde att vi inte hade nån lust att bada precis.


Mycket vacker blomfärg!

Kusinen kom på lördagseftermiddagen och då åkte vi direkt hem och sen blev det mat och en massa snack. På söndagen åkte vi runt på ön för att njuta av naturen och hitta trevliga loppisar. Men några loppisar hittade vi inte, allt var stängt (!) och det var nästan så med krogarna också. Eftersom Rolle inte ville åka till Visby - igen - och vi var på östra sidan av ön, så var det inte mycket att välja på.  Det slutade dock med att vi åkte till den trevliga Hamnkrogen i Herrvik där Monica bjöd på en härlig fisklunch.


OBS! Bara cola i mitt glas.....

Vi visste ju av erfarenhet att måndagar, då är allt stängt. Alltså åkte vi den dagen bara runt lite dagen, var bl.a. till Margus och shoppade - och sen tog vi oss hem igen. Monica hade pratat om en gratäng som hon tyckte var så vansinnigt god, alltså tänkte jag göra den till middag - trots att jag också hade börjat göra en stor engelsk rostbiff också!  



Och gratängen var helt otroligt god. Jag gjorde den i små gratängformar så var och en fick en egen som förrätt. Fast man orkade inte äta upp allt utan Rolle och jag sparade hälften till lunchen på onsdagen. Sen blev det varm rostbiff med massor med olika kalla såser och klyftpotatis. Gissa om man var stoppmätt!? 



  • GRATÄNGRECEPT
  • 1 påse med rotfruktsgratäng
  • 500 g köttfärs
  • 1 burk krossad tomat (avrunnen)
  • 2 msk tomatpuré
  • 1 påse med riven gratängost
  • Stek köttfärsen, salta och peppra. Häll på det avrunna tomatkrosset samt rör i purén.
  • Lägg ett lager med rotfruktsgratäng i en smord form. Häll sen på köttfärsröra och lite riven ost. 
  • Lägg på ett nytt lager med rotfrukter och köttfärsröra och riven ost.
  • Ställ in i ugn (200 grader) i 25-30 minuter.
  • UNDERBART GOTT och LÄTTLAGAT!


Nu får man väl kanske vänta ett halvår till nästa besök och då kanske både Monica och min väninna Christina kommer. Dom brukar dyka upp tillsammans i väninnans bil så dom kan få med sig lite växter från Jonas i När (som är stängt nu). Lite segt med väntan tills våren lär det väl bli, men det är ju likadant för alla för närvarande så det är ingen idé att gnälla.....


En enda kväll orkade vi äta efterrätt; Vaniljglass med digestivkex och hösthallon. 

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. Vad gjorde du senast på en ö? Jag bor på en ö; Gotland!
  2. När var du senast på en båt? När jag 2019 åkte med färjan till och från fastlandet!
  3. När hamnade du senast ute på djupt vatten? När jag försöker mig på att göra NYA saker som jag inte kan - och det är ofta, men man måste ju testa!
  4. Var åker du för att andas frisk luft? Vi har frisk luft här så jag behöver inte åka nånstans! Tvärtom, jag stannar hemma!!
  5. Hur värmer du upp dig efter en kall dag ute? Lindar in mig i min värmefilt och sätter/lägger mig i TV-soffan. Är jag riktigt genomkall så tar jag gärna en mugg med varm lättglögg också!
😋



Men nu är "festdagarna" över och vi får återgå till vardagen - och då blir det ingen efterrätt. Fast lite hösthallon kan vi nog få ner. Det är mina favoritbär.....

SUSIE


11 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Rotfruktsgratäng låter gott, vi bor på den 4:e ön, nära till havet... och till storstadens nöjen. Hemma är också mysigt, ha det fint!

Ingrid sa...

Tack för receptet! Jag har sparat ner det och ska testa det ganska omgående. Det låter både enkelt och gott.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

BP sa...

Så skoj med kusinens besök, men himla trist att allt är stängt på lördagar. Då är man bortskämt när man bor i en storstad. Allt är öppet sju dagar i veckan, ofta till minst åtta på kvällen. Loppisar brukar dock stänga klockan 14 resp. 16 på lördagar/söndagar.
Trots att jag inte bor på en ö så är våra svar rätt lika:-)

Karoleen sa...

Lät väldigt gott med rotfruktgratäng, jag testar det gärna =) Härligt med sällskap och det ser ut som att ni hade det roligt, bra!

Lillian "sognafaret" sa...

Slike orkideer er nydelige blomster. De blomstrer så utrolig lenge når de først setter igang.

Mrs Calloway sa...

vi är svältfödda på träffar nu, det märks. när danska läsecirkeln hade första höstmötet i veckan blev det väldigt mycket snack. tack för receptet på gratängen. ska omedelbart testas. allt stänger ganska snabbt efter sommaren. det upptäcker vi vartenda år

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilka trevliga dagar! Ja nu kan man börja träffas igen. Alltså, tack för receptet, verkar ju hur gott som helst. Och bra att använda färdig rotfruktsgratäng. Måste absolut testas.
Här skiner solen idag, hoppas den gör det hos er också!

Kram och fin-fin helg!
Anita

Scylla sa...

Jag kanske skulle ta och testa den där gratängen då. Tack för tips!

Paula Merio sa...

Visst är det uppiggande med besök av vänner! Jag har helt legat av mig med sånt, men hade iaf några trevliga timmar igår med en vän. Receptet lät både gott och busenkelt, skulle nog slinka ner!
Dottern har en värmefilt som hon inte kan leva utan, men hon är väldigt frusen av sig. Jag är tvärtom mycket varmblodig och sover bäst i riktigt svalt rum.
Ha en fortsatt fin helg nu, på egen hand ätande alla goda rester!
Kram från pörtet

Mary anne sa...

DU BEHÖVER LÅN
Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2%
EMIAL: (remy.credit111@gmail.com)
Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag mary anne från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com
Gud välsigne dig, herr REMY FINK

Anna-Lena sa...

behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
Maila oss remy.credit111@gmail.com
Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
Maila oss remy.credit111@gmail.com
Vi har ett lån till dig
VI HAR SNABBA LÅN TILL DIG ALLA BELOPP DU BEHÖVER vi erbjuder alla typer av lån kom och få ditt lån hos oss inom 6 till 12 timmar lån finns på ditt bakkonto

REMY.INC











behöver du ett lån? Maila oss remy.credit111@gmail.com
Maila oss remy.credit111@gmail.com
Hej Hur mår du idag?? Behöver du ett brådskande lån nu inom de närmaste 6 - 12timmarna nu utan stress eller fördröjning REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag ger vi ut lån på 2% ränta maila oss nu för dina brådskande lån
Maila oss vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
Maila oss remy.credit111@gmail.com
Vi har ett lån till dig
VI HAR SNABBA LÅN TILL DIG ALLA BELOPP DU BEHÖVER vi erbjuder alla typer av lån kom och få ditt lån hos oss inom 6 till 12 timmar lån finns på ditt bakkonto

REMY.INC