onsdag 11 augusti 2021

LARVIGT!?

Jag har en längre tid tyckt att textstorleken på mina inlägg varit för liten. Alltså har jag gått från "normal" till "mellan" - men inte lyckats varje gång. Ibland har det gått bra, men ibland så har det inte fungerat alls. Lite konstigt tycker jag.....

Men idag kom jag på att jag skulle byta teckensnitt så kanske det ska fungera. Jag gör ett försök så får vi se. Annars kommer det här inlägget enbart handla om två av mina dahlior; Den gula och röda Gloriosa samt den trist "hängande" Akita.



Gloriosa har inte vållat mig några som helst bekymmer. Växtsättet är vackert och tätt, blommorna mycket färgstarka - vilket jag gillar. Den har satt massor med knopp och blomman står länge när den väl slagit ut.
Bredvid den - alltså i samma stora blomlåda finns en mycket vacker röd- och vitblommig dahlia. En som jag valde för att den skulle matcha Gloriosa´n.



Dom båda skulle bli c:a 1 m och blommorna ganska stora - och visst 17 är Akita läcker med sina vita blombladskanter. Den skulle både matcha och t.o.m. slå Gloriosa om den bara kunde växa snyggt, men blommorna hänger. Och det är absolut inte snyggt!


Dom första blommorna som slog ut hängde så mycket att jag var tvungen att klippa av dom. Stammarna bara vek sig och gick inte att binda upp.  Visserligen kunde jag sen lägga blommorna i en låg skål med vatten och dom såg tjusiga ut, men det var inte riktigt meningen med dom. Nej, jag måste ha nåt skylande i lådan bredvid poolen. Lådan står faktiskt där för jag är höjdrädd och inte vill se ända ner till marken (det är hela 90 cm ner!*fniss*).

Den här söta lilla larven hittade Rolle sittandes på insidan av verkstans dörr. Först kom han och visade mig och ville jag skulle ta ett kort på hans hand med larven Ludde som är en lönnaftonfly - Acronicta aceris. Sen satte Rolle Ludde på ett blad i ett träd vid garaget. Han klamrade sig fast allt vad han kunde på Rolles hand, men Rolle tog - försiktigt - och drog  honom i håren. När han väl släppte och kom upp i trädet så kravlade han sig snabbt ännu högre upp. (Rolle är en mycket stor djurvän och skulle aldrig kunna slå ihjäl en insekt förutom fästingar, mygg och flugor.)

SUSIE





3 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

SÅ vackra blomster på din blogg!

Jag har också testat textstorlek och teckensnitt. Vad jag förstått så blir texten annorlunda om man aktiverar bildtext.
Trevlig onsdag, kram!

Ingrid sa...

Vilken söt larv! Fast man ska nog vara försiktig med dem så att man inte får klåda. De där håren den har kan vara irriterande för huden. Jag minns när min ena syster hittat en söt pussluden. Det blev tårar sen.
Kram, Ingrid

Diana61 sa...

Larven var riktigt söt. Har lämnat meddelande till dig på Facebook men inget svar. Har du slutat vara aktiv där?

Kram på dig.
/Diana