lördag 7 augusti 2021

FEM FREDAGSFRÅGOR (en lördag)

Trots det förhållandevis bra vädret som var förrgår - alltså bra för att jobba i trädgården och bada i poolen - så åkte vi till Visby ändå. Vi kom iväg hyfsat tidigt, men vi kom som vanligt inte hem förrän vid fyratiden. 

Visbybesöken tar alltid väldans tid för vi vill gärna uträtta "allt" när vi är där. Vi hade också en viktig sak vi skulle göra; Försöka få tag på en lite mer udda sak som vi fick leta efter på olika ställen - och som till slut lyckades! 


Men vi började med att besöka Biltema. Ja, alltså Rolle! Själv satt jag kvar i bilen och läste en god bok. Har alltid en med mig i handväskan. Efter Rolles inköp så köpte vi oss ett par härliga mackor hos Coop som ligger bredvid och sen åkte vi norrut en bra bit ovanför Visby där Rolle slog upp bord och stolar. Sen satt vi 2 meter från havskanten i solen och käkade lunch. Blev en härlig liten picnic.....


När vi kom hem packade vi upp det vi hade fått tag på och så skulle det testas och hängas upp. Jag blev mycket nöjd med det för mig viktigaste inköpet; Dekorationen till altanväggen. Här satt tidigare en trekantig svart kruka med en rödblommande växt. Väldigt fint, men jag hade valt hel fel sommarblomma. Den ville ha mycket vatten.....


Inte nog med att jag fick vattna minst en gång varje dag oavsett väder. Den satt skyddad under takutsprånget. Dessutom läckte bastkrukan vatten, trots att den var klädd med plast inuti. Och jag som alltid har gödning i vattnet upptäckte att det gav vita avlagringar på golvet nedanför (se under stolen på bilden) som är laserat svart. Inte speciellt snyggt..... 


Problemet var vad vi skulle ha där istället. Ingen mer växt iaf, även om jag har väggkrukor som inte läcker. Nej, jag ville ha nåt helt annat. Men vad, det visste jag inte! Men det skulle vara nåt färgglatt och annorlunda, men ändå användbart. Man har ju lite krävande idéer ibland! Men det slutade med en sak som gick att modifiera (det är bra med en händig gubbe) till en värmeljuslykta. Alltså nåt som är snyggt både på dagen och på kvällen.....

******************************************************************'

Men nu över till dagens tema: 

ELISAS FEM FREDAGSFRÅGOR

  1. Vad är något typiskt för sommaren du aldrig har gjort? Åkt vattenskidor!
  2. Vilken genre läser eller tittar du aldrig på?  Krigsböcker/krigsfilmer - det räcker så bra med det hemska man hör och ser på nyheterna!
  3. Vad skulle du bara göra om du fick 1 miljon kronor? Flyga igen.....jag är alltså flygrädd!
  4. Vad är något du gjort en gång men aldrig igen?  Tyvärr bara kört dragrace-tävling en gång! Men det gick otroligt bra!!
  5. När går du aldrig över gränsen? Jag har - eller har haft, det har blivit bättre med åren - ett mycket hetsigt temperament, men jag skulle aldrig kunna skada någon!




När "lyktan" var uppsatt så började jag titta runt lite och upptäckte att vi har väldans mycket olika dekorationer på altanen. Här är det grillen samt ovanför den en almanacka, ett par vägglyktor samt en uggla. Anledningen är nog att altanen är ganska stor. Plus att på den här långa smala biten utmed poolen har jag tidigare haft massor med blomkrukor, men jag har ju försökt dra ner på antalet. Det tar alldeles för lång tid att vattna dom varje dag - som man måste göra när dom står under takutsprånget.....



Men...det finns grejor precis överallt såg jag nu. Fast det har varit "värre". Många saker har blivit förstörda av väder och vind och många saker har jag tröttnat på. Dessutom var det ju mörkgrönt och lila tidigare - och dom färgsatta sakerna vi hade då passar inte längre in.....



Igår så beskar Rolle en buske vi har nedanför poolen. Det är en Kerria som fanns här redan när vi flyttade hit. Den är en av två buskar som vi inte tog bort och den har "hållit sig på mattan" tills i år. Nu hade den växt något enormt och blivit tre gånger så stor som den var förra året. Tidigare kunde man gå mellan poolen och busken, nu hängde den in över poolen vilket bidrog till att en massa insekter ramlade ner i vattnet! Den var inte bara vid utan stack också upp ovanför fjärilsbusken som syns på bilden. Det längst till vänster är en sista bit som Rolle inte hunnit ta bort när jag tog bilden - nu är den också borta. Så himla skönt.....


SUSIE

4 kommentarer:

Thalassa sa...

Inte nog med att du har en jättestor, och vacker, trädgård - du pyntar och låter det blomstra även uppåt väggarna! Sedan klämmer ni in små trevliga utflykter också. Hur många timmar har egentligen ditt dygn?!
Här på Sörmlands ostkust är det slapparlördag med OS-TV i regnet. Trevlig fortsättning på helgen!

Paula Merio sa...

Så roligt att höra att du har skaparlust och energi! Skapar- eller inredningslust eller kalla det vad du vill. Rött är en glad färg som jag gillar, färg ska det vara även här. Jag åkte vattenskidor en gång, men attans vad svårt det var att komma upp på skidorna, man måste ha ordentlig fart på båten annars hänger man bara där bakom i kölvattnet. Håller med dig om allt som har med krig att göra, upptäckte idag till min förfäran att jag bara scrollade bort senaste dygnets skjutningar. Orkar inte ta in mera av eländet. Och det är ju farligt när man blir likgiltig! Kram på dig, hälsa Rolle och ha en fortsatt fin helg, regn hos mig, men det är välkommet

Ingrid sa...

Så mysigt med picnic i Visby. Ni är så duktiga på att ta er för saker och ting.
Ha en fin söndag!
Kram, Ingrid

Ölandsvindar sa...

För många krukor att vattna! Ja, jag känner igen det. Har väl lyckats minska ner något i år, men det tar ändå sin lilla tid och under den värme som har varit i sommar, vågar man inte fuska en enda kväll. Vi har också börjat gallra och har redan kört tre fullastade kärror med ris till tippen. Allting har vuxit enormt den här sommaren. I går råkade vår granne ut för att två enorma grenar från en gammal ek rasade ner och förstörde vedboden plus elledningarna till gatubelysningen. Som tur var råkade ingen illa ut, men det var en ögonöppnare för oss. Inga träd får bli för stora och höga i närheten av huset.