tisdag 17 augusti 2021

ASTRÄSK

Dagen började precis som alla andra dagar nu i augusti med gråmulet väder och lite regn! Alltså bestämde vi oss för att uträtta lite ärenden. Bl.a. slänga alla kvistar vi klippt bort från korstörnet (Gleditsia) som Rolle lagt i vår lilla skåpbil.

Höst redan!?

Vi hade även en del annat vi ville bli av med, det var lite prydnadssaker och dessutom lite kläder som vi körde till Röda Korset i Hemse. Sen skulle vi till När och köpa tomater och därefter svänga förbi min frissa och väninna i Ljugarn som var här igår på lunch, men glömde en sak..... 

Nedanför det lilla stupet finns en fint anordnad badplats.

Margeurite hade med sig sin väluppfostrade och jättesnälla tjeckiska vallhund Tjeck som ser ut som en långhårig schäfer. Vi hade väldans tur med vädret, det hade varit regnigt, grått och kyligt men det hann bli riktigt hyfsat tills dom kom vid tolvtiden, så vi valde att sitta ute på altanen. Det blev dock inga bilder tagna - glömde helt bort det!

Rolle hotade med att fota mig, men jag tog en bild på honom istället!

Jag hade gjort en Hermans Låda och efter det blev det Digestive-kex, vaniljglass och vindruvsgelé i glas - en mycket förenklad cheesecake - och så fick Tjeck lite grillkorv. Sen fick Margeurite med sig en papperspåse med vindruvor när hon gick för hon gillade gelén så mycket. Det hela blev alltså en mycket trevlig dag.....

Jag som är höjdrädd vågade mig inte fram till kanten.....

Margeurite berättade och visade bilder - med små ynkliga pipljud - på sin katts fyra små ungar. Dom är födda i förrgår alltså var dom endast två dagar gamla, så vi skulle inte titta på dom idag - och inte ha nån med hem när dom är leveransklara. Vi har en landsväg alldeles för nära oss, det skulle inte gå!

Hur kan en sån här vacker sjö ha ett så hemskt namn!?

På väg hem efter uträttade ärenden så svängde Rolle in till en liten badsjö vi har i närheten. Det var jättelänge sen vi var där, men vädret hade styrslat till sig så vi kände för en liten kort prommis. 

En favoritväxt; Cikoria!

Vi brukade åka hit för en hundpromenad när det inte var turistsäsong, men sista gången var nog när jag badade från bryggan en septemberdag för en 4-5 år sen! 

Det var gula blad.....

Allt var precis lika fint som tidigare, fast jag tror faktiskt det hade blivit fler näckrosor. När jag fick syn på dom så trodde jag först att det var både gula och vita, men det visade sig att det gula var bladen som hade fått höstfärger - redan! Näae, nu får sommaren komma tillbaka!!

...och vita näckrosor!

SUSIE



7 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Badplatsen ser vacker ut, men jag har lite obehag för "mörkt vatten" och näckrosor. Växterna är vackra, men vill inte simma bland dem 😱
Efter en torr juli månad har vi nu också fått behövligt regn i augusti.

Geddfish ♥ sa...

Jag älskar cikoria, sååå vackra!
Fina bilder, tack, passar bra att titta på när regnet vräker ner här.
Kram!

Ingrid sa...

Nu är ju texten jättebra och absolut ingenting att klaga på längre. ;)
Hoppas det går bra på las i dag.
Kram, Ingrid

Thalassa sa...

Ser man på - vår landskapsblomma: den vita näckrosen. Vackert! Ja, lite mer, lite längre sommar vill vi allt ha! Idag har det verkligen känts som höst! Regnigt, blåsigt och kallt. Nästan så man funderade på att tända en brasa i kaminen …Men bara nästan.

Ingrid sa...

Jag trodde att träsket hette Asaträsk, men du har helt rätt, det heter Asträsk. Verkligen ett konstigt och fult namn.
Ha en fin torsdagskväll!
Kram, Ingrid

chanee sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
bossanova.1123@gmail.com sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.