torsdag 22 juli 2021

OM REGN - ELLER BRISTEN PÅ REGN

Eftersom vi har haft det så fruktansvärt torrt väldigt länge så fick jag in för att se vad jag lagt in under min rubrik REGN. Och det var inte mycket.....

Vi har sen 17 år en sån där "väderpinne" sittandes på baksidan. Helt otroligt nog
så fungerar den, visar alltid rätt - och den pekar stadigt uppåt. Inget regn på ingång.....

Visserligen hade vi en kall och ruggig vårvinter med en del regn - men det hade jag inte noterat. Trodde inte jag skulle behöva det. Istället så började mina regninlägg i år den 7/7 då det tydligen kom ett första mycket efterlängtat regn efter flera månader - hela 24 mm. Helt underbart.....  😄

Gången fram till ytterdörren och till hörnan vid spaljén där jag ramlade härom dagen. en ny vattenkanna har
jag fått ställa dit, den andra överlevde inte mitt fall...

Sen var det lite ostadigt väder ett tag. 10mm kom en kväll/natt den 9/7, så man trodde att det vanliga svenska sommarvädret hade satt igång, men det gick fort över. Fast först fick vi 6 mm natten till den 10:e juli också. Dom har "mängderna" var dock bara en droppe i havet, så vi har fått stödvattna både en del träd och buskar TROTS Gotlands bevattningsförbud - som dock inte gäller just här. Dessutom har vi egen brunn med vatten till trädgården.....  😊

Från grinden in mot uteplatsen. Tog den här bilden för att se hur den rödbladiga smällspirean i långrabatten
tog sig ut efter beskärning.

Eftersom temperaturen har legat mellan 26-32 grader i skuggan hela tiden, med stekande sol som förmodligen gjort att det varit upp över minst 40, så är det äckligt torrt. Alltså har jag en enda gång satt på mina två sprinklers på framsidan och baksidan, inte någon annanstans. Men idag var det återigen dags att göra en insats. Jag var tvungen att med "rotbevattningspinnen" som jag ansluter slangen till, vattna i pallkragarna.   😳

Eftersom man knappt såg smällspirean på föra bilden tog jag en på lite närmare håll. Ser helt OK ut...

Pallkragarnas innehåll plus rosenflockeln som står i långrabatten är extra känsliga. Det blir ju väldigt fort torrt och varmt i lådorna och rosenflockeln vill ha massor med vatten. I år är den bara ungefär 60-70 cm hög, den brukar vara 2,5-3 meter! Och det hjälper inte så mycket att man spiller på några kannor  vatten ibland, framåt kvällarna slokar den ändå. Det är alltså en mycket bra växt att ha som varningssignal.....  😨 

I rabatten under rosenspaljén i förträdgården växer denna näva. Har massor av nävor, tror att det här är
 Rozanne - men jag vet inte faktiskt.

Idag har jag alltså ägnat mig åt att vattna samt beskära lite buskar. Rolle Har jobbat med att bygga en tillbyggnad åt poolaggregatet - fast idag blev det mest att han ägnade sig åt markjobbet som aggregatet ska stå på. Sen har jag naturligtvis badat och vi har suttit ute och ätit middag, då var det bara 25 grader. Vid lunchtid var det 32, så då satt vi inne! 

Hade tidigare massor av liljor, men efter det vi fick en invasion av tusentals liljebaggar så har vi inga kvar. Trodde jag! Den här har dock kommit upp i år och blommar så fint!

Ha det så skönt nu på kvällen när det är "lagom" varmt!

SUSIE

2 kommentarer:

Marlise sa...

Hej Susie,
Du hast bestimmt gehört, das es in Deutschland starke Unwetter gab. Wir sind auch betroffen. Unser ganzes Dorf wurde überschwemmt, auch unser Haus, Hof und Garten. Alles unter Wasser. Das Auto, unsere E Bikes, alles hat einen Wasserschaden.
Aber wir sind gesund, haben Wasser,das wir wegen Keimen abkochen müssen. Wir haben einen kleinen Campingkocher mit Gas, denn wir haben bis heute keinen Strom. Aber seid 2 Tagen haben wir wieder Mobilfunk.
Die ganze Infrastruktur ist kaputt, viele Strassen, Brücken. Ganz Bad Münstereifel, 8 km von uns, ist zerstört.
Also wir hatten Glück im Unglück, woanders gab es Tote und Verletzte. Manche haben kein Haus mehr. Wir sind jetzt Katastrophen Gebiet.
Ich schicke dir also gesunde Grüße, Kram Marlise
Ich könnte es leider nicht übersetzen:-(

Ingrid sa...

Det kunde verkligen få komma lite regn nu precis när som helst.
Jag hoppas att klart.se har rätt för de spår 1.5 mm vid 13-tiden.
Ha en skön fredag!
Kram, Ingrid