torsdag 1 juli 2021

ÅTERIGEN EN TUR HEMIFRÅN

I går blev det alltså inte så mycket gjort i trädgården - för mig. Och likadant kommer det bli idag med. Inte för att jag har så där vansinnigt ont idag, utan för att det har regnat och är blött och lerigt i rabatterna. Fast ont har jag naturligtvis.....

 Det var väldans mörkt och grått när vi vaknade, dessutom blåste det jättemycket. Men nu har värmen och solen (puh) kommit tillbaka - så det känns underbart med den friska vinden! Det fläktar i alla fall, även om det blåser varmt.

Helst skulle jag vilja lägga mig på soffan och bara slöa, det var minst ett år sen jag provlåg där!

Nåt bad i poolen lär det nog inte bli idag - vi ska återigen ge oss iväg med bilen efter lunch. Har några ärenden vi ska uträtta och i morgon blir det nog inte heller varken jobb eller bad. Vi får besök av matte Anna & hunden Leo som är en Podengo precis som Santos var. 

Det kommer att kännas väldans kul men sorgligt. Förmodligen kommer Leo springa runt och leta efter Santos - och vi saknar också vår lilla busråtta nåt hemskt.....

I "poolrabatten" växer det så det knakar. Till vänster en Kerria-buske som har börjat ta över rabatten och i mitten den "lilla" (skulle bli 1-1,2 m, men är runt 3 m) fjärilsbusken (Buddleja) med lila/orange blommor som jag klippte ner massor i våras.

Idag gick jag direkt ut i växthuset för att hinna vattna och fixa lite innan det blev för varmt - men inte 17 hann jag klart inte! När jag kom ut dit var det 23 grader och efter en stund när jag höll på med att försöka få upp vinrankorna ordentligt på trådarna i taket, då var det återigen över 30 grader och solen stekte. Kändes nästan som om jag skulle svimma, så det var bara att sluta och gå in i svalkan.....


Sammetshortensia - Hydrangea arborescens ssp. sargentiana.

Hortensian ovan fick jag som födelsedagspresent av min väninna och f.d. granne Bibbi när jag fyllde 60 som hade köpt den på Zetas i Stockholm. Den var redan då så pass stor att Rolle fick bygga en låda som sen fylldes med rhododendronjord. Den har trivts väldigt bra och t.o.m. växt ur sin första stora låda så Rolle har byggt en ny. I botten satte jag ett litet skott av en vitbrokig klätterbenved - som inte är så liten längre precis. Jag klipper också ner hortensian ordentligt varje vår så att den inte ska bli alltför stor och skymma utsikten mot infarten..... 

Solöga!?


Nu är vi tillbaka hemma igen och har precis ätit middag. Det blev grillad fläskytterfilé med färsk potatis till Rolle och kokta rödbetor med vinigrättsås till mig. Sen blev det naturligtvis också några goda tomater från När och några smörgåsgurkbitar och en chilibearniase. Det blev riktigt smaskigt! 
Eftersom det var 27 grader på altanen och fortfarande blåste hårt, så vi valde dock att sitta inne och äta. 

SUSIE

1 kommentar:

Lena i Wales sa...

Värmeböljan verkar har återkommit till er, men vattentillgång verkar ni ha.
Så fint i ert uterum.
Låter gott med grillat, mums!
Hoppas det inte blir alltför varmt idag, lagom är bäst!