söndag 6 juni 2021

VILKEN SKÖN HELG...

...det har varit. Den började redan i fredags med att vädret för en gångs skull i år verkligen blev helt och hållet perfekt! Ingen vind - bara blå himmel och sol samt skön värme även på kvällarna!! 


Igår spolade Rolle av altanen från allt frömjöl så att vi äntligen kunde sitta där ute och grilla. Första kvällen faktiskt...

Vi har fått massor gjort och det blev ju inte sämre när det blev ännu varmare igår. Faktiskt egentligen alldeles för varmt - om man nu vågar uttrycka sig så!? Det är ju inte ofta det blir så här i Sverige, men ens kropp har ju inte vant sig vid värmen ännu.....


Det jag grillade var fläskkarré med en hemgjord specialkryddblandning på, banan i sitt skal samt purjolök. 

Värmen ute gjorde att Rolle stängde av värmen inne, trots att han vet att jag fryser om det är under 24 grader inne. Ute börjar jag inte frysa förrän det blir under 16 grader!? Konstigt eller hur? Dessutom satt han upp vädringsfönstret som vi måste ha när han sätter upp vår lilla AC i sovrummet för säsongen.

 

Till karrén blev det färdigköpt potatissallad som var över sen kvällen innan, samt en hemgjord stark ananas/tomatsalsa och Max-sås. Men det blev endast Pepsi Max och lättöl, inget vin den här helgen...

Sen öppnade han ett sovrumsfönster på vid gavel, men det märktes inte under natten. Det var jättevarmt ändå i sovrummet, men tack vare allt trädgårdsjobb så sov man gott. Igår - alltså i lördags - hade det ju blivit så enormt varmt och då längtade jag verkligen efter ett svalkande dopp i poolen. Men op.såret i bröstet är inte riktigt läkt, det kom en pytteliten bloddroppe när jag la om det sist, så jag får nog vänta några veckor till. 


Här till höger syns vintertäckningen på poolen.

Å andra sidan har Rolle inte börjat att göra iordning poolen. Först och främst ska täckplåtarna bort. Sen ska poolen tvättas samt tömmas på tvättvatten och insekter som alltid tar sig in. Först därefter kan den  fyllas. Vi har egen brunn som tur är i dessa föbudstider.....


Tänkte ta en bild på det färdiggrillade, men hann inte med. Däremot blev det en hel bit karré över. Man har ju fortfarande det där i sig att det kan komma en oannonserad gäst.....

Dessutom är vattnet till att börja med iskallt, alltså helt obadbart. Så Rolle måste få igång värmen och jag kolla att vattnet har kommit upp i behagliga 27-29 grader, först då badar jag - och ibland Rolle. I havet badar jag dock med behållning även om det är så svalt som ner till 16 grader.....

Jag vet, jag är knäpp och har mina idéer!

SUSIE

1 kommentar:

Ingrid sa...

Hoppas att du snart kan få ta ditt efterlängtade bad i poolen, nu när vi äntligen fått lite sommarväder. Det är sååååå skönt!
Glad måndag!
Kram, Ingrid