onsdag 27 januari 2021

BLOMMOR, FLARN & TIDSBOKNING

 Tänk att jag äntligen börjar få lite - och då menar jag verkligen pyttelite - ork tillbaka. I alla fall så pass att jag orkar sitta här framför datorn och göra ett nytt inlägg. Det var ju evigheter sen sist..... *fniss*

Så idag ska jag inte klaga (hur det nu ska gå till, man har ju liksom kommit in i klagosvängen) utan istället försöka skriva bara om positiva saker. Inte lätt.... 

Den sista amaryllisen har äntligen börjat blomma i förrgår - alltså för första gången. Snacka om sen.....

Det finns dock en del man utan problem kan skriva positivt om och det är alla vänner man har hört ifrån under dom här månaderna som gått. Både vanliga livevänner, bloggvänner samt Facebookvänner. Det enda tråkiga här är väl kanske att man inte har kunnat träffas, men det sociala livet kommer väl igång till våren när alla (hoppas jag) fått sina vaccinationer och vädret är så att man kan sitta utomhus.


Den här sorten hade jag även förra året och var då väldans förtjust i den - det har gått över!

Jag skrev i fredags att det snart började bli dags att kravla sig upp på motionscykeln så att man så småningom ska få tillbaka lite kondition, men än så länge har jag inte gjort nåt försök. Dessutom ska jag ta det otroligt försiktigt till att börja med. Kanske bara några minuter. Har av någon anledning nämligen börjat få kramp i benen hela nätterna - och det lär nog bli betydligt värre om jag cyklar för länge.....

Den vackra buketten jag fick av kusinen är fortfarande vacker, trots att rosorna har vissnat.

Alldeles nyss ringde Rolle till VC för att få en tid till vaccination. Dom skulle ringa upp vid elvatiden. Alltså ringde jag också, till 1177, och fick ett automatiskt svar att det numret fanns redan anmält. Sen att vi uppgivit olika födelsedata verkade inte spela nån roll - konstigt!? 



Och inte har dom ringt trots att klockan redan är halv tolv och dom brukar vara i tid jämt. Men det är bara att vänta och se, dom stackarna har väl fullt upp i dessa tider. Istället ska jag gå ut i köket och göra mig lite lunch. Rolle har redan ätit, han kan inte vänta så länge på mat! Idag blir det nog nåt som jag gillar extra mycket; Smördegsflarn med tomatpuré, zucchini, tomat och mager (3%) fetaost, salt, peppar och massor med timjan. Mums!


Nu står flarnet i ugnen (215 grader) så om 15 minuter ska jag njuta av en härlig lunch!

Tyvärr ringde aldrig vaccinationsavdelningen på VC upp, men den vanliga avdelningen talade om att vi kan inte beställa nån tid förrän i mitten på nästa vecka när dom vet om dom får några leveranser. Det är tydligen slut.....

SUSIE

9 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Skönt att höra att det nu börjar gå åt rätt håll. Härliga blomsterbilder! Blommor piggar ju alltid upp. Och lunchen ser smarrig ut, en riktig långlunch, ha, ha ;)
Hoppas det fixar sig med vaccinationen. Hoppas verkligen det blir ordning på leveranserna. Att det skulle gå smärtfritt var en from förhoppning. Men ... till slut ska vi nog alla få våra sprutor.

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Susie!
Vackra amaryllisar, har också några som blommar nu och en Nymph som inte blommat alls. Två stora knoppar, men de växer inte. Din lunch såg riktigt god ut. Vi får hoppas att livet blir lite enklare när vi fått vaccinet.
Ha det gott /Kram, Marika

Ingrid sa...

Hoppas att det ordnar sig så att ni snart får en tid. Ni måtte väl höra till riskgrupperna båda två så det får de väl fixa till, fast det är klart, finns det inte vaccin så finns det inte. Hoppas att de får leverans så att jag inte blir lurad på spruta nr 2.
Ha en fin dag och ha det så gott!
Kram, Ingrid

chica sa...

Oi,Susie, que bom ver que te sentes melhor e que podes ver as coisas boas da vida. Tiuas flores lindas! Tomara a vacina realmente seja dada para todos.Aqui no Brasil ,estamos muito atrasados com ela. E esse almoço? Gostei muito.Ótima ideia...beijos, chica

Susie på Stjärnarve... sa...

Översättning av Chicas inlägg;
Hej Susie, hur trevligt att se att du mår bättre och att du kan se de goda sakerna i livet. Tiuas vackra blommor! Jag hoppas att vaccinet verkligen ges till alla. Här i Brasilien är vi mycket sena med det. Och den här lunchen? Jag gillade det verkligen. Bra idé ... kyssar, chica

Ätliga trädgården sa...

Hade tekniska problem med min blogg under helgerna och missade mer än en månad, så länge sen jag tittade in. Förstår att det hänt en hel del och önskar dig all lycka med tillfrisknandet. Cancer är helt enkelt ett jävla skit!

Läcker färg på amaryllisen och väl värd att vänta på. Blir alltid glad av blomning och vid den här tiden när det saknas så mycket färg suger jag i mig rött.

Flarnet ser verkligen gått ut!

Kram
/Anette

Thalassa sa...

Roligt att läsa att det går åt rätt håll med din hälsa!
Jag tycker också jättemycket om amaryllis och brukar ha rätt många i juletid. I år hade jag EN som sonen fixade, och den rackarn blommade ynkligt och vissnade rekordsnabbt. Amaryllisen alltså - inte sonen ...
Önskar dig fortsatt och snabbt tillfrisknande!

Lena i Wales sa...

Vad härligt att du börjar få lite ork tillbaka.
Så mycket vackra blommor du har.
Vad god din mat ser ut.
Du kan hitta mig på facebook som Lena Dyche Ewer, om du vill ha den kontakten.
Sköt om dig!

Bosse Lidén sa...

Härligt att läsa att du börjar få tillbaks ork. Förståndigt att du planerar att ta det lugnt med m-cykeln. Lägga på en minut då och då.
Kramp under nätter har jag haft många gånger. Mycket äckligt. Jag flyger upp från en dröm och fixar till det. Personligen tycker jag det numera är värre att få det vid tårna. Sist hade det gått ett tag så jag fick släpa mig till pärmen och leta upp läsglasögonen för att behandla mig själv. Det funkar.
Fina foton som inger hopp.
Du borde få förtur. Men som det stod i tidningen idag har det strulat till sig. Jag är också riskpatient men lär få vänta.
Helgkram från norr