onsdag 16 december 2020

EKSTAKUSTEN

Idag i det fantastiska vädret som var tog Rolle mig på en liten biltur nere vid kusten. Han tyckte att jag skulle få göra och se nåt annat än en dator, en bok eller en TV. 

Och det var helt underbart. För mig som numera varken kan eller orkar göra någonting vettigt eller kul, är det extra härligt att komma hemifrån ett tag. Fast jag vet ju att det är fler som tycker likadant i dessa hemska tider.....


Det var väldans länge sen vi åkte den här vägen, men tidigare - när vi hade hund - var vi ofta här för prommisar. Sen har vi åkt här när man knappt kom fram för havet hade tagit sig alldeles för långt upp på land. Händer att det ligger tångruskor på vägen ibland - och det gjorde det faktiskt idag med!




Jag har åkt här med väninnor för att visa alla orkidéer när dom blommar. En otroligt härlig upplevelse. Rolle och jag har åkt här och kört fast; Det var plogat och fint, men på ett ställe var det en ganska lång sänka som hade blåst igen med stenhård snö - och där fastnade vi! Vi fick ringa till vår "hustomte" Erik som fick komma med stora traktorn och dra loss oss efter det att två bilar hade försökt hjälpa oss!!



Idag var det en örn som följde oss halva vägen. Tyvärr höll den sig alldeles för långt bort från oss, men det är alltså örnen som är inrutad på himlen!
Eter halva sträckan så gick det en kvinna med två hundar utmed vägen. Det var nåt bekant över dom (alla tre), så Rolle saktade ner och då upptäckte vi att det var vår närmaste granne med sin tax och sin sheltie. Grannen klev genast ner från vägen och ut på stranden och så sa hon direkt att vi inte skulle prata; Både hon och hennes gubbe har fått Covid. Jäklar.....


Lilla Karlsö har vi aldrig varit på - inte heller Stora - trots att det är Johan, vår hustomtes son, som är kapten på en av båtarna. Förr hade vi ju hund och då går det inte, nu är det kärringen som förmodligen är alldeles för handikappad. Vi får väl se nästa år hur pass man har hämtat sig.


Det här ovan är en underbart ställe; Gahms, som ligger halvvägs till Hemse. För er som bor i Stockholm och är lite äldre så kanske ni minns Epok som låg på Hornsgatan eller kanske nått Epa. Alltså ett simpelt ställe som har nästan allt. Jag älskar att handla där, men idag fick Rolle rusa in i full mundering för att köpa två rullar med omslagspapper åt mig. Julklapparna har jag redan fixat, men det som är absolut roligast med dom - det är ju att slå in dom.....

SUSIE

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Visst var det en underbar dag igår! Så klokt av er att ta en tur med bilen ner till den underbara Ekstakusten. Där kan man åka alla tider på på året. Själv tog jag en lång promenad på förmiddagen, för jag litet inte på att finvädret skulle bli så långvarit, men det var ju sol hela dagen.
Ha det så bra du bara kan Susie!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så skönt att höra ifrån dig. Och ... tänk att ni fick så fint väder och att Rolle tog med dig på en åktur. Underbara bilder. Jag anar örnen på himlen :) Och så klart att ni ska ha som mål att besöka Lilla / Stora Karlsö.

Ha det nu så bra som det går Susie. Om jag inte minns fel så var det väl idag det var dags för nästa behandling.

Kram Anita

Susie på Stjärnarve... sa...

Det blir ingen behandling den här veckan. Eftersom jag blev så dålig sist (och är fortfarande) så har jag fått en vilovecka till…men på måndag ska jag till onkologen och få veta vad som ska hända. Det finns 4 alternativ; Dom lägger in mig direkt och ger mig en omgång till den 23 som är inbokad ”för säkerhets skull” (vad kul det blir över jul & nyår då), dom ger mig en omgång den 23 och hoppas på att jag inte reagerar så hemskt, dom ger mig en ny ”snällare” cocktail eller – vilket jag hoppas på – dom ger mig inga mer cellgifter, jag har ju fått 10 omgångar i alla fall….. 🙂 🙂
SUSIE

Lena i Wales sa...

Vad underbart att du kunde komma ut på en trevlig biltur, det var nog vad du behövde. Att se något vackert och göra något annat. Så glad att du orkade med det ❤.
Sköt om er!

Bosse Lidén sa...

Härligt att läsa att du/ni kunde ha extra glädje av det fina vädret som vi äntligen fick i denna sista månad.
Det finns alltså flera olika orkidéer där.
Får man överhuvudtaget vara utomhus och promenera med covid-19?
Min plan var Stora Karlsö i år. Vem vet. Jag hinner kanske dit först. Men det blir nog inte nästa år. Under jullovet ska jag plugga in och planera massor.
Kram från Visby