torsdag 30 juli 2020

VILKEN HÄRLIG ONSDAG...

...det blev! Vi firade alltså min födelsedag igen, eftersom den blivit halvt misslyckad. Så den här gången chansade vi inte utan valde ett ställe som vi vet har riktigt god mat i vår stil!


Det började med att Rolle gav sig ut på morgonen och rensade på utsidan av staketet utmed hela "innertomten". Han var nu helt klar med själva rabatten på insidan, men det växte ju lika mycket på utsidan där man inte kommer åt med gräsklipparen.
Blev så snyggt och prydligt! Tack gubbisen!!


Rolle gissar att han kört iväg 20 skottkärror fulla med ogräs till vår öppna kompost i parken, alltså diket mot kohagen. Sen har han fyllt upp med 11 säckar med täckbark så inte ogräset ska komma upp omedelbart.


Så här såg rabatten ut innan rensningen, då såg man inte marken alls!

Sen hade jag på morgonen varit i kontakt med en restaurang i Gothem där vi ätit några gånger. Bl.a. när jag fyllde 70, men då bjöd vi med 4 vänner. Jag var nyopererad då med (grovtarmscancer) och kom från en omläggning på lasarettet, så vi strålade samman utanför stället.
Gästerna var redan på plats när vi kom och såg lite fundersamma ut. Stället ser ut som ett litet rött maskinförråd - men maten är fantastiskt god!

Hade en halvflaska med GW´s rosévin hemma som vi senare drack till hemgjorda tortillachips.

Den här gången - när man inte kan umgås med sina vänner - så beställde jag mat på
Gothem Casina y Casitas 
och så hämtade vi den precis innan tolv när lunchrusningen skulle börja. Maten var klar när vi kom, det var två fulla plastpåsar som jag t.o.m. fick utburna till bilen.
 

Därefter åkte vi söderöver igen till Hemse där vi besökte Återvinningen och Granngården som jag hade besökt på tisdagen när jag var till vårdcentralen. Då la distriktssköterskan Tove om bröstet, det var fortfarande oläkt mitt på med ingen infektion - vilket är viktigast.


Granngården skulle alltså ha bollkryss för halva priset, så jag hade tagit bort dom överblommade penséerna i krukan utanför ytterdörren och krukan på piedestalen vid grinden redan i tisdags.
Men till min stora förvåning fick jag höra att dom hade börjat sälja dom redan veckan innan, så dom var naturligtvis slut.


Skulle alltså kommit en ny leverans igår.....vilket dom naturligtvis inte hade fått. Så nu har jag två tomma krukor vid ingången, inte snyggt. Nästa bud är att kryssen kommer i morgon.
Men...det tror jag inte på förrän jag ser det. Om inte ska jag klaga på att dom kör med oriktig annonsering!!



Så åkte vi hem, vilade oss lite och sen så drack vi upp dom två glasen av GW´s rosevin vi hade kvar sen i söndags. Till lite hemgjorda tortillachips från restaurangen som vi fått med. Det smakade det riktigt gott.

Ser kanske inte så gott ut, men smakade himmelskt!
Sen blev det La Cantina Pork Quesadilla och Schrimp Ceviche Burrito Bowl med massor med olika goda starka såser. Till det blev det mer vin, för nu skulle vi fira ordentligt!

Det var så mycket mat kvar att det räckte till lunch idag - och ändå har vi kvar!

Alldeles innan vi skulle äta ringde min bröstläkare - som har semester - och meddelade att hon fått fram lite förskottssvar. Det var ingen cancer i lymfkärlen, så nu skulle bara nån typ av behandling "för säkerhets skull" sättas in. Exakt vad visste hon dock inte, jag är nu överflyttad till onkologen som bestämmer det när alla svaren (på cellnivå) var klara. Förmodligen hör dom av sig redan nästa vecka!

Så gårdagen blev väldans lyckad, snacka om service när läkaren ringer upp på sin semester. Tyvärr kunde vi kanske inte riktigt göra en helkväll av firandet.
När spänningen av att vänta en hel vecka extra för att få svar släppte, plus till det ett par glas vin, så var man helt slut och vi båda somnade lång före 22 på kvällen. Vilket jag absolut inte brukar göra i vanliga fall precis...


Det enda tråkiga med gårdagen var att jag inte kunde bada i poolen, det lär nog röja minst några veckor-1 månad till. Men det gör inget, jag tar igen det då.....


SUSIE

6 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja men så skönt att läsa att det blev bra till slut med födelsedagsfirandet. God mat, gott vin och trevligt sällskap. Och vilket bra besked du fick! Det var ju en form av födelsedagspresent i sig som din bröstläkare gav dig. Och bilder på vackra blommor bjuder du på också!

Kram Anita

chica sa...

Que coisa boa comemorar o niver dias vezes e deu certo! Ótima comida e lindas fotos das flores! beijos, fica bem,chica

Ingrid sa...

Vilken fin dag du fick med ett bra besked från läkaren och en god middag med vin och allt. Och vädret var ju riktigt skapligt igår också.
Kram, Ingrid

Rosor och ruiner sa...

Skönt med positiva besked, och läkare som bryr sig! Och så god mat o dryck på det! Bra dag!
Kram Gunilla

tanthuset.blogg.se sa...

Synd på kryssen men hoppas dom får hem nu så du kan plantera i dins krukor
Men så skönt att få ett positivt förhandsbesked, nu håller vi tummen för resten också, kram på're

Bosse Lidén sa...

Nu läser jag sista först. Bra att ni gjorde ett nytt försök. Måste vara skönt att få ett sådant besked. Schysst att ringa från semestern. Hoppas leveransen kommer idag. Vilken arbetsmyra din Rolle är.
Helgkram Bosse