torsdag 16 januari 2020

MASSOR AV DAHLIOR

Under några år så har jag "glömt" att beställa hem dahlior och alltså fått klara mig utan sådana. Sista gången, tror det var fyra år sen, jag köpte någon var hos Jonas i När där jag hittade några snygga. 
Men man vill ju gärna ha många sorter att välja mellan. I år köpte jag mina amaryllisar hos www.bulbs.se och blev väldigt nöjd, när jag därför såg att dom hade dahlior också så gick jag in på deras nya hemsida för att kolla lite. Skulle man inte gjort.....!



Nu har jag beställt - och betalt, så jag inte kan ändra mig - 8 stycken. Dom ska så småningom få växa två och två i pallkragarna. Alla är i olika höjd, av olika typ, samt framförallt i olika färg. 
Den första  - Little Robert - har Rolle fått välja. Och den hade jag  absolut inte nåt emot, jag älskar ju lila! Dess kompanjon blir Alva´s Regalia.




Sen var det dags för mig att sätta igång och välja. Och otroligt nog valde jag inte lila igen utan den mörkt, nästan svarta, Black Jack
Till den Totally Tangerine i rosa, aprikos och orange som jag redan tidigt fallit för. Den var nog faktiskt den allra första jag fastnade för.....




Sen kunde jag inte hålla mig längre, det blev lila igen. Det finns ju både ljust och mörkt lila. Så det blev Creme de Cassis och Downham Royal.


           

Jag vet inte, men det är nåt med dahlior som gör att dom är så otroligt läckra. Jag hade nog kunnat köpa en av nästan alla som dom visade, men då hade plånboken blivit väldans tunn. 
Från början hade jag egentligen bara tänkt köpa 4 stycken, sen blev det 6 och så föll mina ögon på den ljusa Henriette och Lilac Bull i min favoritfärg; cyklamen. Jag kunde helt enkelt inte motstå dom.....

Dessutom passar det perfekt med 8 stycken i 4 av mina pallkragar. Jag rensade ur 4 i höstas och satte vårlökar i dom. Alltså försvann en massa perenner - hoppas jag - så det är dags att fylla på dom.
Först ska jag dock dra upp dom i växthuset, där blir det ju inte frost så jag kan börja tidigt. Alltså direkt man får hem dom, när det nu blir. Inte förrän mitten på mars (vecka 1) i alla fall.....

SUSIE

5 kommentarer:

GladiGrönt sa...

Du är då tidigt ute. Vill man ha vissa sorter är det nog bra. Problemet med dahlior är bara att de blir så många om man tar upp och sparar över vintern som jag gör. De blir så stora så jag får dela dem. Först blir det 2 av 1 , nästa år 4, ja du vet. Och sen vill man prova nya sorter. Så jag lät faktiskt en del frysa bort för att kunna skaffa några nya i år. Nu vill jag komplettera mina Dinnerplate med bolldahlior och pompon. De ljusaprikos så många hade ifjol ska jag spana efter. Ha det gott / Monica

Mia Halvarsson sa...

Wow, så läckert och vilka fina kombinationer det blir, nu blev jag sugen på dahlior också, måste kolla utbudet där :D Ha en underbar helg <3

Barwitzki sa...

Herlige dahlia. Vakre farger. Jeg liker.
Dette blir fint i hagen.
Hilsener til deg.
Viola

Carina sa...

Totally Tangerine är en ljuvlig dahlia liksom dess lila syster - missade du den ;)

Jag har några backar med knölar förvarade i verkstaden och beställde fler i höstas. De är världsbäst i buketter på hösten.

Ha det gott! Carina

Maribel sa...

Hej Susie!
Det är inte lätt att välja bland alla fina. Jag har varit inne på sidan ett antal gånger, men egentligen behöver jag inga fler. Creme de Cassis är ljuvlig hade den i några år tills den tog slut. Tyvärr var det få som blommade förra året, hos mig.
Ha en trevlig helg /Marika