tisdag 7 januari 2020

JULGRANSPLUNDRING FÖR SANTOS & LEO!?

Härom dagen var det full fart här. Santos hade besök av sin kompis Leo som också är en Podengo Portugouse Pequeno fast en strävhårig. Santos är korthårig.


Santos snart 13 år!

 Ja, vi hade förstås besök av Anna också som är Leos matte! Vi lät dom först springa av sig ett tag ute medan Anna och jag satt i växthuset i skydd för blåsten. För trots att det var 7-8 grader ute så kändes det riktigt ruggigt när vinden låg på. Men i växthuset satt vi bra, medan hundarna sprang som två skottspolar i trädgården.
Vi har ju inhägnat "innertomten" så dom kan inte springa ut på vägen eller dra iväg och jaga nåt. Det räcker så bra att leka med en kompis och dom älskar verkligen att jaga varandra.....

Inget julbord längre!

Det var hela 1,5 år sen dom träffades, men när vi en kvart innan Anna & Leo kom sa vad som skulle hända så blev Santos alldeles vild. Han hoppade och vrålskällde och man såg på honom att han var otroligt förväntansfull, så Leo hade han inte glömt bort.
Efter en timme gick vi in och så gjorde jag iordning lunch. Anna fick en sallad med kallrökt lax (hon är vegan) och Rolle & jag en med ägg (som Anna inte äter) och tonfisk. Rolle var så hungrig att han höll på att svimma sa han. Fast klockan var bara 11.00 när vi åt.....!?
Men han är så vansinnigt hungrig nu för tiden (beroende på hormonimplantatet mot prostatacancern) och behöver äta minst var tredje timme för att inte bli grinig. Vilket är lite jobbigt ibland faktiskt.....






Detaljbilder på pyntet i lilla vitrinskåpet (uppifrån och ner) som nu är 
nerpackat, istället ska jag ställa dit "vanliga" dekorationer strax.

Gårdagen och förmiddagen idag gick åt till att plocka bort nästan alla julprydnader - förutom dom fyra gardinerna i matrummet och köket samt adventsstakarna i alla fönstren - och så julgranen förstås. Men det här åker ner idag. Belysningen ute får sitta kvar hela januari, det blir så mörkt utom dom.

Rosor Rolle kom hem med.....

Det är inte lika trevligt att ta bort julen som att sätta upp den, så det var inget kul jobb precis. Och vad vansinnigt tomt och färglöst det ser ut när allt rött är borta. Alltså blev jag väldans glad när min gubbe kom hem med ett fång rosor - då blev det åtminstone lite färg på matbordet igen.....

Ikväll ska jag, absolut inte Rolle, se på Farmen igen som jag älskar och följer slaviskt. Jag är oförskämt förtjust i dokusåpor, medan Rolle skäms att jag tittar på dom! *fniss* 

SUSIE

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag låter också utebelysningen sitta kvar januari ut. Visserligen har vi bra belysning här, så det är inte för mörkrets skull, men det är mysigt ändå. Jag håller också på att plocka bort det juligaste. Man får ta det lite efterhand.
Ha en fin tisdag!
Kram, Ingrid

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Härliga Santos! Och vet du, Lucys bästa kompis heter också Leo! Hon nästan skriker av glädje när hon får se honom. Kul att Santos leker så mycket trots att han är 13 år. Han är så fin.

Tjusiga rosor du fått av Rolle. Här är julen kvar till minst 20-dag Knut, förmodligen några dagar längre. Då har jag tröttnat och då känns steget mot våren inte så långt. Men lite färgglad vår i form av tulpaner har ändå fått flytta in.

Kram Anita

Lucy hälsar till Santos ... tror hon skulle gilla honom :)

Marit sa...

Santos er veldig søt!
Nydelige roser, og det er så herlig å se noe nytt etter julen.

Klem, Marit