onsdag 9 oktober 2019

TRIST TIDIG HÖST

Idag hörde jag på radion att SMHI talat om att det var den tidigaste hösten på 40 år - alltså precis vad jag tjatat om nu i en och en halv månad!

Ärligt talat har det varit väldigt deprimerande och jag som annars brukar gilla höstarna här på öjn. Dom brukar vara långa, varma och temperaturen i havet underbar.
Men...i år har hösten varit en stor besvikelse. Det enda kul just nu är att man kan tända en massa ljus
- och det syns att man gjort det!


Fast sitta ute på altanen går inte, allt utom trådgardinerna och grillen är bort- och nerplockade. Trädgårdssoffan står visserligen kvar men den är inpackad i ett plastskydd.
Sen vi kom hem efter semestern i slutet på augusti har jag badat endast två gånger i poolen. Efter det började Rolle att tömma den, göra ren den och ta bort alla motorer, pumpar och slangar m.m. m.m. och till slut byta ut sommarens plastskydd mot plåtskyddet. Alltså han "invintrade" den.....urtrist!

Ännu har nästa mysiga tid inte infunnit sig, alltså tiden då man kan sitta ute i växthuset med tända ljus och dricka varm glögg på lördagskvällarna! Den tiden gillar jag - speciellt med tanke på att då är det inte långt till nästa mysiga tid. Men just nu känns det lite fel att redan börja tänka på julen - fast jag älskar att dekorera inför den!


I kväll sålde vi vår fåtölj till våra grannar, Eriks son Johan & hans fru Carro och deras tre små grabbar. Perfekt för tvillingarna som är yngst och antagligen får rum i den båda två!
 Carro kom med två av sönerna och en traktor för att hämta den. Så Carro, Rolle och två av grabbarna (8+10 år) som var med bar ut den och så la dom den i skopan och körde hem. Skönt att bli av med den, den tog upp så stor plats!



Men nu har vi alltså en ännu större sak istället för fåtöljen, en skinnsoffa med låga armstöd som Rolle längtat efter. Han låg inte bekvämt i "min" soffa när han skulle titta på TV. Så mer plats i vardagsrummet har det inte blivit precis.....


Annars har det inte hänt så mycket direkt. Alla stora tomma blomkrukor är förflyttade till trädgårdsboden, hela växthuset dammsuget och städat (Tack Rolle!). Själv har jag bara ägnat mig åt att sitta inne och ha ont och laga lite mat (fläskstek i lergryta) samt gå med Santos en liten kort runda.
Jag var ju till sjukgymnasten i tisdags och då körde hon stenhårt med mig i en timme - och så fick jag ett tiotal nya rörelser jag ska göra massor av gånger. Kommer inte ha tid för nåt annat.....

SUSIE




Inga kommentarer: