torsdag 18 juli 2019

EN NJUTBAR DAG

Dagens ”jobb” har varit enkla och mycket lättsamma. Rolle har visserligen beskurit kerriabusken nedanför poolen, men det var inte alltför betungande sa han. Han var tvungen för den började bre ut sig så otroligt mycket.
Själv ägnade jag mig först åt lite pappersjobb inne (jag gillar faktiskt sånt), sen gjorde jag i ordning lunch och efter det vi ätit så badade jag. Därefter gjorde vi egentligen ingenting utom att njuta av sommaren…..
Jag satt vid matbordet och läste i boken Törst av Jo Nesbö, men till slut var den så spännande och otäck att jag var tvungen att lägga ifrån mig den. Istället började jag plantera om några palettblad. En av dom satt jag i krukan i ”spjutet” på altanräcket. Plantan som suttit där tidigare höll på att dö, så den är numera konvalecent i växthuset!
P1030357.JPG
Ska bli mycket spännande att se om det här palettbladet överlever. Beror nog lite på väder och vind, dom gillar inte stekande sol – vilket det kan bli alldeles för mycket här. Men jag har fler att ersätta den med…det blev ju otroligt många fröplantor av det jag sådde!
P1030356
Nedanför trappan precis utanför växthuset har jag ställt den uppstammade potatisblomman jag köpte hos Jonas i När. Jag hade den naturligtvis i växthuset först, men det gick inte. Den trivdes visserligen väldans bra, men eftersom den satt MASSOR med blommor så fällde den också MASSOR.
P1030358
 Hela golvet runt krukan var översållat varje dag, inte så kul. Och inte kunde jag ställa den uppe på altanen heller, då hade det sett lika skräpigt ut där också. Alltså fick den stå på ett ställe där det inte gör nåt att den är skräpig – men växer gör den och vacker är den…..
P1030359
Runt hörnan av växthuset så har vi en klotrobinia Robinia hispida Umbraculifiera´som jag hade en rektangulär plätt med sten i under. Samma sten som är till vänster mot växthuset. Bland stenarna hade jag satt en orangefärgad alunrot. Men…som man gör ibland, så tröttnade jag. Eller rättare sagt gräsklipparen tröttnade. Den fick ofta klippa sten istället för gräs när man åkte förbi här!
Snälla Rolle hörde att jag ville ta bort stenarna, så han erbjöd sig att göra det – som tur var! Det slutade med att han fick köra iväg 3 (!) skottkärror, jag hade aldrig grejat det! Dessutom så grävde han upp den stora ruggen med alunrot. Det blev hela 7 plantor av dom och dom planterade jag i murrabatten, i lyrrabatten och en fick också en plats i lådan nedanför vår vattentapp.
P1030367
Eftersom jag såg att klotrobinian vid växthuset börjar bli ganska stor, så tänkte jag kolla lite på dom på baksidan (dom på framsidan vet jag har blivit stora). Men det är så att eftersom träden i kohagen är enorma, så tänker man inte på sina egna ”små” skyddslingar. Från altanen kanske dom inte ser så stora ut, men när man numera kan stå under dom så förstår man att dom har vuxit en hel del sen vi satte dom för en 10-12 år sen!
P1030362
Den främre till vänster är en manchurisk valnöt Julglans mandshurica som blev inköpt efter en fastlandsresa där vi såg ett spännande litet träd i en handelsträdgård som var kombinerad med en visningsträdgård. Det andra – bredvid grinden – är ett tulpanträd Liriodendron tulipifera, som jag fått från goda vänner i Burgsvik. Båda ser faktiskt redan  ut som små riktiga träd…

SUSIE


Inga kommentarer: