tisdag 30 april 2019

NARCISSER & TULPANER

Det här inlägget skrivs klockan halv tolv måndag natt, kanske inte den mest lämpliga tiden. Man börjar ju bli lite trött efter att ha varit ”duktig” ute i växthuset massor av timmar idag.
Jag har skolat om mina små fröplantor med palettblad, allihop faktiskt. Dessutom har jag återigen städat (kan man göra varje dag), flyttat om och planterat om växter där ute. Förstår inte hur jag kan spendera så mycket tid där, men få så litet gjort….. 👿
P1020901
Nu håller häggmispeln på att slå ut!
Det var en bekant – i samma ålder – som sa att nu för tiden så tar allt man gör tre gånger så lång tid som det gjorde bara för 10-15 år sen. Och det stämmer faktiskt. Dessutom har man tre gånger så mycket träningsvärk dagen efter också! Alltså inte precis nån positiv utveckling….. 🙄
P1020903
Pelargonerna åkte ut från växthuset redan i fredags. Den här hängpelargonen brukar jag ha på altanen men den flyttade jag till ingången i år. Det är kul att ändra lite…..
Men än så länge vägrar jag att ge upp och se mig själv som en orkeslös gamling! Inte heller min gubbe verkar gammal, om han bara inte vinglar omkring utan sitter still. Alltså han är inte full, utan efter det han fick sin första cancer för 25 år sen och då fick en häftig cellgiftsbehandling som tog död på en massa nerver i fötterna får han allt sämre och sämre stabilitet. Det märks numera när han går och han kan alltså inte längre klättra på stegar. Då han blir så ostadig att han håller på att ramla ner – han känner inte fötterna alls! Trist, men tack vare behandlingarna lever han fortfarande….. 😀
P1020902
Mina små fänrikshjärtan har börjat blomma – och sprida sig! 
I helgen var det kanonväder, men igår började det blåsa – så då var det skönt att sitta inne och glo på en massa bilrace på TV. Det var ju också söndag, så några jobb var inte inplanerade. Men det tog vi alltså igen idag. Rolle t.o.m. finrensade en rabatt på baksidan som jag hade grovrensat i fredags. Det var otroligt mycket gräs i den, men nu är den jättefin! 😛
P1020897
Matte & Santos på kvällsprommis i ”parken”!
När jag gick ut med Santos ikväll så tog jag med kameran för att fota mina älsklingsblommor: Sena vårlökar – tulpaner och narcisser! Än så länge är det inte så många som slagit ut och jag hoppas att det dröjer ett tag till. Anledningen är att min kusin Monica och min väninna Christina kommer ner hit om 14 dagar och då vore det trevligt med lite vårblomning! Dom vackra hyacinterna har nästan blommat över, så jag får verkligen hoppas att det lite mer kyliga vädret gör att dom sena lökblommorna står sig!! 😥
P1020896
Dom här tulpanerna står i ruinen och dom blommar för fullt. Det blir varmt och skönt där!
Idag kom jag på att det är valborgsmässoafton i morgon. Så knäpp och vilsen kan man bli när man är pensionär. Håller numera dålig koll på vad det är för dagar, men min gubbe är bra på det som tur är. Men vi hade inga gäster här i påskas och vi ska inte ha några nu heller. Tråkigt, men vi har så mycket att göra i trädgården att vi känner att vi inte riktigt orkar med att fixa och dona inne också! 😳
P1020895
Jag som egentligen inte är så förtjust i vita blommor – har massor! OK, den här tulpanen är vit med ett gult band, men på håll ser den vit ut!!
Även på ”innertomten” blommar det för fullt, speciellt i pallkragarna där jorden blir varm och skön riktigt tidigt på våren. Dessutom är det otroligt torrt, regn har vi inte sett på vykort ens på månader, vilket är perfekt för dom.
P1020894
Till mina favoriter hör dock vita narcisser, även om jag gillar dom mer färgglada och klatschiga tulpanerna ännu mer.
P1020891P1020892.JPGP1020893.JPG
Nej, med dom här tre tulpanbilderna så stänger jag datorn för idag. Måste försöka sova lite så man orkar med lite trädgårdsjobb i morgon också! Och jag lovar, det blir massor av fler bilder på lökblomningen på Stjärnarve!!  😉

TREVLIG HELG

SUSIE


Inga kommentarer: