tisdag 16 april 2019

DET GICK ÅT HEL.....

Igår skrev jag att min gubbe skulle byta den första pallkragen eftersom den börjat ruttna. Trots att jag klätt alla med plast inuti! Men det var ju 10 år sen…..
Problemet (trodde vi) skulle vara att flytta alla perenner, men det kom vi redan igår underfund med att det gick inte. Jag kunde gräva bort 2 (!) ynka  plantor, sen gick det inte att få ned en spade mer än några cm sen var det stopp. Och då menar jag en stor spade, ingen liten fånig planteringsspade! 😡
P1020816
Så idag hade Rolle ställt in sig på att fixa det här, medan jag och Santos skulle ägna oss våra lunchgäster; Anna och Leo (också en Podengo Portugues Pequeno).  Hundarna är väldigt förtjusta i varandra, men nu var det över ett år sen dom träffades.
Anna och Leo skulle dyka upp vid 10-tiden, men när klockan var kvart i elva och dom inte kommit så gick jag in och ringde. Hon blev mycket förvånad när jag frågade varför dom inte kom, det var nästa tisdag vid bestämt (på mailen). Och mycket riktigt, där stod det den 23.4 inte den 16:e! Mitt fel!!!  😳
P1020822
Så Rolle och jag fick alltså äta lunchen själva, men det gjorde inte så mycket. Det var bara en sallad – eller rättare sagt en massa grönsaker (räcker till middag också) upplagda så man skulle få välja själv och så var det varmrökt lax till Anna och mig, samt kokt ägg till Rolle.  Anna är lactos-intolerant och vegan, Rolle gillar inte varmrökt lax, bara kallrökt!
Efter lunchen gick vi ut och fortsatte med våra respektive jobb, Rolle med pallkragen och jag med växthuset. Där inne var det idag till att börja med 36 grader trots öppna takfönster, man höll på att svimma – men ute var det behagliga 12 med strålande sol och ingen vind. Helt otroligt! 😕
P1020824
Så kom Rolle fram till växthuset och frågade mig om hur han skulle göra. Pallkragen han skulle byta till, såg inte så kul ut den heller – samt pallkragen i den andra änden började också se lite murken ut. Skulle han gasa iväg och köpa ett par nya, eller skulle han lägga ner hela projektet och bara gräva bort allt och sen så i gräs!? Varm, svettig och trött som jag var orkade jag inte säga nåt, han fick – och det är inte ofta när det gäller saker i trädgården – välja hur han ville göra själv!  😆
P1020825
Jag förstod naturligtvis hur det skulle gå, man är ju inte hur tappad som helst. Så nu har vi en stor brun fläck i trädgården. Rolle var dock duktig och tog rätt på allt efter sig t.o.m. fick bort plasten som låg i botten, så nu ska det bara fyllas på med en säck jord till (det är en sänka på mitten), sås i gräsfrön och vattna. För det senare lär behövas i den här torkan! Sen är det väl bara att fortsätta med den i andra änden, men helst inte i år!! 🙄

SUSIE


2 kommentarer:

Marlise sa...

Frohe Ostern wünsche ich dir und Rolle
Das Wetter wird schön. Bei euch und bei uns.
Du hast jetzt den Blogg zweimal.
Dann schreibe ich hier, es ist einfacher für mich.
In 2 Wochen fahren wir nach Öland.
Ich freue mich sehr auf den Urlaub.
Eine gute Freundin, die ich begleitet habe, ist an Krebs gestorben.
Im Moment muss ich da ganz viel regeln.
Es ist anstrengend. Daher freue ich mich noch mehr auf Öland.
Dir eine gute Zeit, im Garten, auf Gotland.....überhaupt
und im Herbst sehen wir uns.

Glad påsk Jag önskar dig och Rolle
Vädret är trevligt. Med dig och med oss.
Du har nu bloggen två gånger.
Sedan skriver jag här, det är lättare för mig.
På 2 veckor kör vi till Öland.
Jag ser fram emot semestern.
En bra vän jag åtföljde har dött av cancer.
För närvarande har jag mycket arbete att göra.
Det är ansträngande. Därför ser jag fram emot Öland ännu mer.
Ha det bra, i trädgården, på Gotland ..... alls
och på hösten möts vi.
Kram Marlise

Maggan sa...

Så underbart det ser ut hos dig med gröna gräsmattor. Fortfarande har vi snö här hos mig men det blir mer och mer gräsmatta och till slut så blir det grönt även här.Inne i vårt växthus så är det däremot somriga temperaturer där är det skönt att sitta en stund och känna hur det snart kommer att bli.Ha det gott/Margareta