måndag 21 januari 2019

MINA KAMELIOR

Det här inlägget kommer till på grund av att Helena frågade mig om mina kamelior i en kommentar här för ett tag sen. 

Tidigt i våras så beställde jag 4 stycken kamelior från Holland när vi i "gänget" tog hem en massa växter tillsammans. En av kameliorna blommade redan då (Camellia sasanqua `Sparkling Burgundy´, se nedan). Jag hade tagit hem två höstblommande och två vårvinterblommande.
Kameliorna ställde jag i växthuset. Jag hade bestämt mig för 4, men skickat med 4 alternativ till ordern ifall inte alla skulle finnas. 
Nu vet jag att Anders A. som skötte beställningen tog hem alla 8 - men vad han gjorde med dom extra 4 vet jag inte. Han kanske skulle behålla dom själv skrev han.....vilket jag tror han gjorde!





Men en av dom dog nästan omgående (C. sasanqua `Bonanaza´ - en höstblommande - se nedan), alltså hade jag bara 3 kvar. Hade tänkt ta hem några fler i år från Esveld, men jag såg att dom hade kamelior på Linds Handelsträdgård i Visby, så jag ska nog köpa ett par där. Det är inte så grinigt med vad det är för namnsorter, alla är ju underbart vackra!






Hösten var solig och exceptionellt varm, så det slutade naturligtvis med att en till - en Camellia japonica `Lady Vansittart´ (se nedan) - torkade in och den gick inte att rädda.






Så nu har jag bara 2 kvar. Den som blommade redan i höstas och så en rödblommande - Camellia x japonica (Ackerman) `Red Fellow´(se nedan) - som har massor med knopp. Hoppas den slår ut inom kort.
Sen i vår ska jag ställa krukorna på altanen, ljust och vindskyddat men i skugga. Där tror jag att dom trivs bättre än i växthuset i sommar. Det blir nämligen otroligt varmt där inne trots fläkt, två vädringsfönster och dörr som står fullt öppna.






Idag gjorde jag lite nytta i växthuset, första jobbet för säsongen. Jag klippte ner några döda växter samt rensade upp lite - men absolut inte allt. Det ligger - och sitter kvar - massor av torkade vindruvsblad överallt. 
Den här vackra perennen Crocomesia `Lucifer´ (se nedan) fick vi av Eva & Rolf när dom kom och hälsade på oss i semesterhuset på fastlandet förra året. Den var helt fantatisk vacker och när Rolf berättade att dom för säkerhets skull hade förvarat den i ett kallförråd så bestämde jag mig direkt att det skulle jag också göra. Alltså ställde jag in den i växthuset!






Idag upptäckte jag att alla gamla höga smala blad var bruna, men...det började komma upp en massa nya små illgröna på 2-3 cm. Alltså var jag tvungen att ta klippa och ta bort dom bruna döda. Sen i vår ska jag sätta hälften av plantan i en snygg kruka och ha på altanen - fast i sol - och resten ska jag gräva ner i en pallkrage. Och så hålla tummarna för överlevnad.....

SUSIE 

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Så härligt att ha ett växthus att gå och pyssla i! Jag gillade verkligen mina 4 kvadratmeter som jag hade på Stenstugu.
Kram, Ingrid

Matilda sa...

Vilka vackra blommor! Synd på att några dog, men med sommaren som varit var det nog lätt hänt för många stackars plantor förra året. Håller med förra kommentaren om vad härligt att ha ett växthus att fixa och dona med! Hur stort är det? :) /Matilda (som hittat dig via Trädgårdsfägring)

Helena sa...

Hej hej!
Vad roligt att få se dina fina kamelior! De är vackra allihopa på sitt sätt.
Jag skulle gärna ha fler men har ingen plats tycker jag men nån på stam kan funka platsmässigt så om jag hittar nån sån eller ett exemplar som kan beskäras så slår jag till :)
Kul om fler vågar skaffa dem synd att de verkar svåra att ta sticklingar av annars kunde vi byta med varandra. Tack för att du sa till om att det inte gick att komma till min blogg genom min kommentar nu har jag ändrat en inställning så det ska funka.
KRAM från mig!

Charlotta sa...

Det verkar svårt att ta hand om Kamelior, men du verkar kunna mycket och får lära dig av erfarenheter. Lycka till med de vackra, vackra växterna. Tänk vilken känsla när du får knoppar nästa säsong på dem som klarat sig. :) :)
Ha det gott!

Marit sa...

Så flotte bilder av dine camellia! Jeg har også noen her, men ikke så mange som jeg hadde før. I sommer døde noen av de når det var så tørt. De er ikke så enkle å stelle, men de er likevel verdt å ha. Når de blomstrer er de veldig vakre.
Klem, Marit

Anita sa...

Så tråkigt det var att två av dina kamelior dog. Men ... även om man bara har en enda kamelia kan man vara lycklig så jag blir glad när jag läser att du har så mycket knopp i din vårblommande. Den ser jag fram emot att se bilder på när dom så småningom slår ut. Mina har ovanligt många knoppar i år men dom är senare än vanligt. Dom satte sina knoppar senare än vanligt också, dom kanske höll inne med dom tills den värsta värmen var över, vet inte. Men ... den som väntar på något gott ... När dom blommar ska jag lägga ut bilder, som vanligt :)

Kram Anita

Carina sa...

Tråkigt med dina kamelior. Kanske krävs det ett par stycken för att lära sig. Värme och torka hatar dem. Hos mig trivs de allra bäst i skuggan i lunden sommartid och med regelbunden vattning. De har saftspända, kraftiga rötter som varken vill torka ut eller frysa. Hösten sätter jag in dem så sent som möjligt i växthuset och sen när det som nu börjar bli rejält kallt flyttar jag dem till verkstaden tills kylan släpper. Då har det fungerat bra.

Ha det gott! Carina