torsdag 7 juni 2018

PORR I TRÄDGÅRDEN

Eftersom vi har så vansinnigt många trollsländor i år så måste jag kommentera det. Trollslända är väl i och för sig ett ganska vackert namn, men håll med om att det engelska Dragonfly låter mer spännande!

TROLLSLÄNDA - ODONATA
(Wikipedia)
Trollsländor hör till underklassen bevingade insekter och är en av de äldsta insektsordningarna bland nu levande insekter då fossil visar att gruppen uppträdde under karbontiden för cirka 300 miljoner år sedan. De har en livscykel med ofullständig metamorfos, honorna lägger ägg som kläcks till nymfer vilka utvecklas till imago (fulländad) utan ett mellanliggande puppstadium.
Både nymfer och fullbildade trollsländor livnär sig på rov. (Av vadå? Hoppas det är av mygg- och fluglarver! Susie) Nymferna lever i vatten medan fullbildade trollsländor är skickliga flygare som vanligen håller till i närheten av vatten (Poolen drar antar jag! Susie) och lever av insekter som ofta fångas i luften.
Ordningen omfattar cirka 5 680 kända arter, varav 64 st har påträffats i Sverige.[1] Störst är artrikedomen i områden med tropiskt klimat. (Ja, precis vad vi har här i år! Susie)
Idag kom det en jättestor blåfärgad och satte sig på min spalje nedanför altantrappan. Den satt där i lugn och ro jättelänge, sen så flög den iväg ett par meter och då kom en annan - lika stor - och kastade sig på den direkt. Sen seglade dom omkring runt mig i en kvart som en stor klump i luften. Förmodligen gjorde dom fler trollsländor - alltså var det rena porren!

Notera att det är grönt gräs, förutom en enda röd fläck - det är där Santos kissar sent på kvällarna!
Dagen har annars gått åt till att vattna för mig. Som vanligt! Konstigt nog har dom två klematisarna vid ingången som jag klippte ner helt i år växt otroligt. Hade för mig att dom gillade vatten.
Rolle har dock jobbat hårt, han har rensat i "långrabatten" samt klippt förvuxet vrånggräs under gunnebostängslet. Ett hemskt jobb.....

"Parkens" sönderbrända gräs! Än så länge har dock inga träd torkat och dött!!
Jag beundrar honom faktiskt. Trots ljumskbråck och stekande sol så har han legat på knä och klippt och dragit upp ogräs. Jag vet ju hur jobbigt det är, för tidigare - när jag mådde bra - då var det jag som skötte trädgården alldeles själv. Fast jag tyckte ju det var roligt. Rolle har inget som helst trädgårdsintresse (säger han) annat än att njuta av det färdiga resultatet.....

Kolla in den gula nunneörten som är ett ogräs som jag har fullt av precis överallt. 
Fast ett vackert sådant!
På den lilla altanen på framsidan sitter vi inte ofta. Men nu när det har varit väldigt varmt, speciellt på den stora altanen på baksidan som har ett plasttak, då händer det att vi slår oss ner här en stund och dricker nåt kallt i skuggan - samt tittar på turisterna som börjar visa sig. Idag var det väl en kolonn på ett trettiotal motorcyklister som körde förbi.

Varje gång jag ser en bild på min "bollformade" forsytia så ser jag att jag MÅSTE klippa den!
Runt hörnan från altanen på framsidan har jag gjort en torrabatt bredvid växthuset. I den sitter förutom en forsytia som vi flyttade hit från framsidan där den stod framför ett av matrumsfönstret
 ( och faktiskt växte upp över fönstret) en del växter som klarar sig bra utan att få "så mycket" vatten. T.ex. den bredbladiga strandrågen med blågrå blad som redan har fått en massa blommor!

Alchymist, den mest härdiga av dom 4 rosor jag planterade i varje hörna på "follyn".

Efter den här torrabatten och växthuset kommer min rosenfolly (=rosendårskap) om man fortsätter runt huset. "Follyn" som verkligen är fel, jag gillar inte växter med taggar och rosor trivs inte i vår lätta sandiga jord, är inte speciellt snygg i år. Rosorna börjar verkligen bli medtagna av bristen på vatten, men än så länge lever dom.
Jag vattnar förstås, men hur länge dom ska klara sig undrar man.....!?

Här ser man "rosenfollyn" i bakgrunden, alltså dom fyra svarta stödpinnarna med lite grönt rufs upptill. Det är 
klängrosorna!
Rabatten närmast är den nedanför poolen (bakom den japanska kerriabusken till vänster) och i år är det mest ogräs där. Tidigare hade jag massor av iris, dagliljor och rudbeckior som jag samlade på. Tyvärr verkar det som dom kraftigare växterna har tagit över.
Den närmaste till höger är en låg japansk bambu, ska ha såna här vita torra bladkanter - alltså inget speciellt för i år - och den är väldigt invasiv.Bakom den finns också brokbladig malört som är fruktansvärd invasiv samt till vänster en gulbladig rönnsumak (Rhus typhina `Tiger Eyes´) som inte ger lika många rotskott som den vanliga. Som jag har flera ex av, både bredvid garaget och i "parken" - det är den förra som ynglat av sig.

Förutom klematis finns där en jättestor funkia (Hosta) som jag fått av en väninna 
samt några allium och så en annan lökväxt som jag inte kommer ihåg vad det är. 
Det var ju MASSOR av år sen jag satt dom, minst 12-14!
Om man sen fortsätter förbi den förra stora rabatten så kommer man till en piedestal - mitt på grämattan - där jag har en klematis. Tidigare hade jag tre stycken trekantiga piedestaler med klematis i trekantiga små rabatter ståendes i en trekantig form. Tyvärr blåste dom andra två sönder under en storm för några år sen!

En julros (Helleborus niger) som inte har en aning om vad det är för årstid!
Så har vi nästan kommit runt huset, det här är den sista rabatten på baksidan invid grinden till infarten. Den kallar vi för "lyrrabatten" på grund av att en vild tvåstammig rönn växte där. Men
rönnen dog och då behöll vi stammarna, spände upp ett nät mellan dom (såg ut som en lyra - därav namnet) och lät två klematis klänga upp. Förra året hade stammarna ruttnat så det ska bli spännande att se vad klematisarna tänker klänga på i år.
På bilden är det dock en helt annan växt som blommar NU.....!?

Det rödbruna på bilden är torra tallblommor som bara dråsade ner idag. Det såg ut som om det snöade och jag var 
tvungen att dra över pooltäcket efter endast ett bad för jag hann inte med att rensa bort dom i den takt dom kom ner!
Utanför grinden på infarten framför trädgårdsboden bara kryllar det av självsådda pyttesmå penséer. Dom finns i alla möjliga färgvariationer och är max 1 dm höga, det är alltså endast dom små som har fröat av sig.
Tidigare hade jag en penséeteater (hylla med 15 små krukor) på bodens vägg. Det var några år sen nu men fortfarande kommer penséerna upp - och man har ju inte hjärta att rensa bort dom!

SUSIE

4 kommentarer:

Anni sa...

Nog är det knepigt att hålla trädgården vid liv i detta speciella väder! Som det växlar mellan för varmt och (nästan) för kallt. Jag har kikat tillbaka på dina inlägg och imponeras av hur välmående dina växter ser ut, även om julrosen har fått fullständigt fnatt!
Piedestalen med klematis är superfin, så snyggt med den stora funkian under. Synd att de andra blåste ner! Jag sitter med tre nyinköpta klematis som ska planteras, blir lite inspirerad av din idé. Men hur sjutton ska man kunna plantera nytt i den här torkan!?!
Fredag idag, snart är det helg - önskar dig en trevlig sådan!

Anita sa...

Oj, undrade just vad jag skulle mötas av när jag såg rubriken. Tror som du att dom gjorde fler sländor :) Tack för rundvandringen. Ogräs kan vara tjusigt. Dina gula nunneörter pryder sin plats. Torkan lider vi alla av verkar det som. Jag har fortfarande tur att inte behöva vattna vissa av rabatterna. Grävde i en igår och det var fuktigt i jorden! Helt galet efter denna torrperiod. Varje dag kollar jag prognoserna. Dom lovar regn ena dagen och nästa dag är regnet borta. Det känns som förr i tiden när det bara regnade på somrarna. Då la dom in glädjeprognoser med sol som sedan gick över i det vanliga regnet!

Kram
Anita

Villrose sa...

Øyenstikker heter insektet i Norge, og det er jo ikke noe bedre! Spesielt de blå er stilige. Fascinerende insekt!
Tørken er ubarmhjertig, men mye blomstrer bra likevel.
Klem

Ölandsvindar sa...

Sländor är spännande djur och vackra. Har en hel del runt min damm. Kul med penséer. Vid en restaurang nere i hamnen har de alltid lådor med penséer under fönstren och nu är hela marken täckt av små plantor. För övrigt är det vattna som gäller och rädda vad som räddas kan. Jag ar gått ett varv med sekatören också, det får räcka för idag!
Trevlig kväll
Kerstin