tisdag 3 april 2018

VÅRTECKEN!?

Idag trodde jag faktiskt att jag skulle kunna lägga ut bilder på vårblomningen i trädgården. Men...inte 17 har den kommit igång inte!
Visserligen skiner solen, men det är fortfarande kallt och på den lokala väderrapporten nyss på radion så fick vi höra att ett lågtryck med snöblandat regn närmar sig södra Gotland. Tar den här vintern aldrig slut!?

Det kanske inte syns, men vi har fortfarande snö kvar och när jag var ute med Santos i morse så var  gräset grått och isigt. Så trist.....


Men det är klart några små blomknoppar har det dykt upp, men om det nu ska bli molnigt och grått och sen snö - då lär dom  här vanliga storblommiga gula krokusen inte slå ut!


Inte heller dom här Crocus chrysanthus `Romance´ som ska blomma i mars har slagit ut ännu. Dessutom brukar dom vara många många fler!

Dom som kommit längst är dom som jag planterade allra först här (tillsammans med allium, tidlösa och tulpaner). Det är Scilla mischtschenkoana - persisk blåstjärna. Dom här lökarna köpte jag på Trädgårdsamatörernas Lökafton den 10 oktober 2006! 

Susie 

3 kommentarer:

Anita sa...

Du har i varje fall knopp, jag har bara snö :) Jag vet att förr sa man alltid att snö som kommer i april tar med sig den gamla snön. Du får hoppas att det stämmer med det snöblandade som dom spår ska komma. Här hade dom också ritat i både regnstänk och snöflinga i molnet i prognosen så det är lika här. Men det ska i varje fall bli mycket varmare till helgen så jag är optimistisk och tror att värmen ändå är på ingång ... och våren! Snart kommer väl leveransen med dina kamelior också, för det var väl i april dom skulle komma?

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Skönt om ni i alla fall har blivit av med snön och lite små vårblommor börjar visa sig.
Ha det bra!

Carina sa...

Knopparna finns ju där och kommer slå ut när solen visar sig. Det är bara ett litet tålamodstest.

Ha det gott! Carina