måndag 22 januari 2018

KAMELIOR

Mitt tolvhundrade inlägg blir precis som jag lovade i förra; Inte något vitt alls, istället
 blir det väldans färgglatt!
Och detta beroende på att kamelia är en buskartad växt som blommar antingen på senhösten, mitt i vintern eller tidig vår. Det är alltså den fantastiskt vackra Camellia mitt inlägg ska handla om!! Men inte några för friland, utan jag hade tänkt ha dom i stora krukor i växthuset (förutom på sommaren då dom förmodligen ska få stå ute poå en skyddad plats).


Camellia sasanqua `Bonanza´ - som blir 1,5 m hög och vid, har
rosaröd blomning i okt-nov och är mycket rikblommig.

Jag har tänkt köpa hem 3 plantor från Esveld i Holland med Camellia japonica, C. sasanqua eller C. Ackerman-hybrid. Exakt vilka det blir vet man ju aldrig, men 3 stycken ska det bli i alla fall - så jag har gjort ett "Första" urval samt tre "Alternativ" till dom.


C. japonica `Lady Vansittart´ - som blir 2 m hög, blommar i mars-april
med en halvfylld blomma i vitt med röda ränder. Blommorna kan bli väldigt olika
- allt från nästan helvita till helt rosaröda - på samma buske (se längst ner). 

Det här med "alternativ" beror på att ibland när man beställer från såna här grossister så finns inte just den sort man vill. Kan bero på att dom är slut, eller att man skulle ha beställt namnsorten mycket tidigare. Alltså ger jag tre alternativ, sen får dom ta det dom kan leverera!


C. sasanqua `Sparkling Burgundy´ - som blir 1,5 m på 10 år,
blommar i lysande rosalila i okt-dec.

Det här var alltså dom tre "FÖRSTA VALEN" så nu följer dom tre "ALTERNATIVEN"!


C. japonica `Lady Campbell´- som blir 2 m, blommar med en fylld
lysande rosaröd blomma i mars-april.

Vilka dom tar av "alternativen" om dom måste bryr jag mig inte om, alla är så vansinnigt vackra! Sen om dom trivs i mitt växthus eller inte, det är en annan sak.....

C. sasanqua `Paradise Blush´- som blir 1,5 m på 10 år, är halvfylld och
vit insida och ljus rosa utsida. Blommar i okt-nov.
Tyvärr har jag egentligen inte kunnat hitta vilka arter som passar bäst här - trots en massa letande på nätet. Men...den som heter C. sasanqua ska tydligen tåla värme på sommaren bättre. Vilket kanske kan vara ett bra alternativ om jag låter dom stå i växthuset lite längre på vår/sommarsäsongen.


C. Ackerman-hybrid `Winter´s Interlude´- som också blir 2 m på 10 år.
Blommar i okt-dec och är ljust rosa.

Som du förstår så kanske det blir jättefint med dom här i njutarhuset. Tänk att sitta där tidig vår eller sen höst i 10 graders värme och ta ett glas vin och njuta av doften.....
Bara att drömma om det kan vara värt pengarna, för direkt billiga är dom ju inte. Även om priset inte är i närheten av det som kamelior kostar här i Sverige. Fast det är klart då är dom "lite" större - om det nu ska vara någon fördel!

Susie




5 kommentarer:

Marit sa...

Så mange vakre sorter det finnes av de! Jeg har mange forskjellige Camellia selv, men de har jeg under vekstlys i kjelleren. Det er for kaldt her om vinteren til at de kan overleve der.
Ja,en får lyst til å kjøpe alle sammen!

Klem, Marit

Carina sa...

Spännande! 'Lady Campbell' har jag i en kruka som än så länge står kvar i växthuset. Men blir det kallare har jag en reservplats där mina andra kamelior står.

Ha det gott! Carina

Janicke sa...

Hej Susie, tack för titten hos mig! Nä, jag spelar inte fotboll som man skulle kunna tro. Ramlade och slog mig så in i h-e. Inte kul, höll i sig länge, men nu nästan helt bra.

Så härligt att kunna ha kamelior, så underbart vackra. Jag har sett dem endast på utställning i Anderssons växthus här hemma i Botaniska trädgården. För många år sedan, men jag glömmer det aldrig.

Jag fortsatte inte med Blommande trädgård. Kände att jag inte har underlag nog med mina små odlingsplättar och inte så mycket känningar därutöver. Men det var kul så länge det varade!
Ha det gott där i ditt fina landskap ♥

Janicke sa...

Hej igen, så kul om du ville komma med i utmaningen 365 Foton! Man måste inte alls fota varje dag, inte lägga in något varje dag heller. Men för att gå i mål ska man lägga in 365 foton under året, enligt temalistan. 52 av de givna temana kan man skippa för att i stället lägga in egna teman. Gå gärna in på vår (jag administrerar utmaningen tillsammans med Gunilla PixelCat Dahlblom) huvudsida http://365foton.se/ och kika runt bland rubrikerna. Där finns allt du behöver veta. Och hör av dig till mig om du undrar något. Temalistan för i år hittar du under fliken Temalista 2018.

Anita sa...

Oj, var på väg att missa ditt inlägg och det ville jag ju inte. Här har du en ytterligare kameliaälskare. Men jag har bara dom som vanligtvis säljs i Sverige Camellia japonica. C sasanqua kände jag inte alls till och var tvungen att googla på den. Att ha kamelior som blommar både på våren och hösten vore ju fantastiskt. Mina är köpta utan sortnamn så jag vet inte vad det är men det gör inget, dom är vackra. Har just nu stora knoppar och min gulvita är på väg att slå ut med sin första blomma inom någon vecka skulle jag tippa. Ska bli roligt att följa dina kamelior. Du har valt ut väldigt vackra sorter.

Kram Anita