onsdag 29 april 2015

DET VÄXER OCH BLOMMAR...

Som vanligt har det regnat i natt - vilket man  förmodligen får vara jätteglad över med tanke på att det är många här på bloggen som klagar över torka. Så när jag tog hundprommisen i morse var det blött, riktigt blött. Och ganska kyligt, bara 7 grader. Men kameran åkte med i alla fall.....


Man bara måste dokumentera vad som händer i trädgården. För händer, det gör det varje dag nu.
Så här ser det t.ex. ut i pallkragarna, det bara poppar upp nya perenner och lökväxter varje dag!

Här är det kaukasiskt förgätmigej (Brunnera macrophylla) som håller på att ta över början på "långrabatten" vid sidan av grinden. Men det är OK, jag gillar dom. 
Första är bladen små och dom blommar vackert, sen blir bladen jättestora och kväver allt annat ogräs. Det är växter i min smak..... *fniss* 


Under rosenspaljén i förträdgården har jag en massa växter - vilka jag försökte vara rädd om när jag la på grus. vilket jag tydligen lyckades med, för nu kommer det upp massor. Det är nävor, det är liljor och det är hyacinther.  Det är säkert fler som jag glömt just nu, men dom syns ju tydligt mot gruset.....

Jag älskar hyacinther - både dom som man har inne till jul och rabattväxande - även om just dom här kanske är i sockersötaste laget. Dom lila jag har i "tårtbitsrabatterna" nedanför sydgaveln är betydligt snyggare. Men dom har blommat så länge nu att dom börjar ta slut!



Men mest är det narcissernas tur just nu. Det blommar överallt, men dom här nedan växer mellan buskarna vid infarten och dom satt jag för två år sen.


Men det är ju dom ute i "parken" som jag är mest nyfiken på. En del av dom som jag planterade där har jag visat tidigare.  Det var dom nära vägen utanför, dom står ju soligt så dom har blommat ett tag.

Men nu börjar även alla sorter - och det är en del - som står längst bak mot kohagen komma igång. Där kommer det inte ner någon direkt sol så dom har först nu börjat slå ut. 

 Jag satt sju olika sorter, men har bara kunnat namnge två säkert! Dom fem som jag inte har kunnat hitta rätta namn på är t.ex. dom här två ovan. Dom är väldigt lika, men är det samma sort!? Eller är dom valda namnsorterna ganska lika varandra?
Enligt min lista så ska det här vara `Orangery´, men som sagt - jag vet faktiskt inte!  

5 kommentarer:

lavendia sa...

Väldigt fint med hyacinterna i gruset. Även det andra förstås. Här har det regnat en skur idag och även en hagelskur, men i övrigt har vi inte fått mycket blöta. / Britt

Rost och rädisor sa...

Mycket fint du visar som vanligt. Hyacinterna kommer verkligen till sin rätt i gruset. Lyser som godisbitar.
Allt gott
Anette

Ingrid sa...

Nu är det ju så hemskt vackert överallt och det händer saker varje dag.
Hyacinter har jag aldrig varit riktigt vän med. Jo, inne till jul, vill jag ha dem, men ute i rabatterna har jag aldrig lyckats speciellt bra. Första året har de blommat, men sen har det varit slut.
Ha en skön kväll!
Kram, Ingrid

Marlise sa...

Na, dann bin ich mal gespannt
ob es Wicken in deinem Garten gibt.
Ich drücke Zehen und Daumen für morgen
Alles Gute für dich

Nåväl, jag är nyfiken
huruvida det luktärtor i trädgården.
Jag pressa tårna och tummarna för i morgon
Allt det bästa för dig
Kram Marlise

Unknown sa...

Så snyggt med lökväxter i gruset! Härligt med alla vårblommor och visst är det skoj att upptäcka alla uppkomlingar ur jorden.
Ha en fin Valborg! Kram